Motie @peterkwint om “problematiek van het lerarentekort in de praktijk in kaart te brengen door landelijk te gaan registreren” kamerbreed aangenomen. (Wordt niet uitgevoerd.)
4/13
2020
Aanbevelingen Van Vroonhoven (onafhankelijk aanjager lerarentekort). Toezegging @arieslob@ivanengelshoven inrichten taskforce. Wordt niet uitgevoerd.
5/13
Vragen van leden: #VVD: “Wat is geschetste tijdlijn voor inplementatie?” #D66: “Hoe staat het met inhaalslag implementatie ideeën Van Vroonhoven?” #CDA: Wat is de laatste stand van zaken ten aanzien van de implementatie van het actieplan gezien vertraging die is opgelopen.
7/13
#ChristenUnie: Zijn blij met het voorliggende actieplan.
8/13
Wat gaat er nu concreet gebeuren?
Na de alarmerende berichten in 2016 (eerder ook al wel) zijn wij nu op het punt dat er een doel is om met een inhaalslag te komen tot een concreet vervolgtraject. @Japked
9/13
De kamerbreed gedragen moties en aanbevelingen Van Vroonhoven moeten echt snel worden uitgevoerd. Laat onderwijsministers, bonden, schoolleiders en raden samenwerken om dit eindelijk mogelijk te maken!
12/13
Vorige week lag het #lerarentekort nog aan klagende wethouders en volgens dit frame van @MinOCW is het volledig aan sociale partners te wijten dat er nog geen deal is over extra geld voor meer leraren op achterstandsscholen. #RozeOlifant 1/6
Eens dat leraren op scholen, die een zwaardere opdracht hebben, passend (anders) worden beloond. In dat opzicht zou deze stap een logisch vervolg zijn op de grotestedentoeslag met gewichtcomponent, zoals we die op dit moment in Amsterdam kennen.
2/6
Toch plaats ik vraagtekens bij het frame in dit stuk dat de schuld van geen deal volledig bij de sociale partners plaatst. Daarvoor is meer inzicht nodig in hoe dit proces is verlopen. Even afwachten dus wat reactie van de sociale partners gaat zijn.
3/6
“Er is een nijpend structureel lerarentekort en het groeit. Laten we de situatie nauwkeurig in beeld brengen, zodat we aan effectmeting van genomen maatregelen kunnen doen.”
“Nee, maar laten we wel het probleem verbloemen door onbevoegd gegeven lessen te laten meetellen als onderwijstijd. Laten we vooral ook geen onderzoek doen naar de uitstroom van zij-instroom, want dat gaat ongemakkelijk zijn. Het is wel ons speerpunt hè.”
“Uw aanpak werkt! Er is nu een nieuwe oplossing ontstaan. Schoolbesturen dichten de ontstane tekorten structureel met onderwijs ondersteunend personeel en Pabo-studenten. Zij kunnen niet anders! Bovendien is dat veel eenvoudiger en voordeliger dan zij-instroom.”
De 8,5 miljard euro incidenteel voor onderwijs ging erin als zoete koek zo vlak voor de verkiezingen. Maar hoe zit dit nu precies? Heel veel vragen. Wat er concreet incidenteel gaat worden geïnvesteerd zal moeten blijken na toekennen aanvragen. Deze passage is nogal vaag:
“De totale benodigde middelen voor de po/vo-component van het Nationaal Programma worden geraamd op ongeveer € 5,8 miljard, verspreid over twee en een half jaar. Van dit bedrag ziet ongeveer € 500 miljoen op maatregelen op de korte termijn...”
“Het overgrote deel van € 5,8 miljard ziet op de maatregelen op de middellange termijn, voornamelijk op de intensiveringen voor scholen en gemeenten. Deze ramingen zijn gemaakt met als uitgangspunt het verlies van fysieke onderwijstijd.”
In 2019 werden er 1972 aanvragen toegekend voor subsidie zij-instroom. Er geldt een meldingsplicht voor zij-instromers wanneer zij voortijdig stoppen met het traject, zodat gelden kunnen worden teruggevorderd. In 2019 waren er 72 van dit soort meldingen.
Er wordt dus iets minder dan 4% terug gevorderd. De subsidie zij-instroom bedraagt EUR 20.000,- per zij-instromer.
Ik heb mij kandidaat gesteld voor hoofdbestuurder PO bij @aobtweets.
De Algemene Vergadering van de AOb kiest op 9 oktober 2020 een nieuwe hoofdbestuurder PO. aob.nl/verkiezingen/
Als leerkracht PO in Amsterdam Noord zie ik de directe gevolgen van het groeiende lerarentekort. Klassen worden verdeeld en naar huis gestuurd, onbevoegden worden ingezet en er is sprake van een groeiende kansenongelijkheid.
Daarom ben ik mij gaan inzetten voor een betere aanpak van het #lerarentekort, daartoe schreef ik o.a. verschillende gepubliceerde betogen in landelijke kranten.
Een aantal fragmenten uit deze factsheet:
“De uitval in het eerste studiejaar was tot en met 2014 hoog vergeleken met de andere subsectoren, vooral bij studenten met een mbo-vooropleiding.” 2/14
“Na de invoering van de nadere vooropleidingseisen voorafgaand aan de studie, is de uitval van mbo’ers sterk gedaald. Ook het aantal studenten dat van studie wisselt daalde vanaf dat moment, vooral onder mbo’ers.” 3/14