Fascinerend hoe het kabinet blijft worstelen met de nieuwe bestuurscultuur en #wob en #woo#openbaarheid en positie van pers / media daarin.
Enfin, zie dit Wob-besluit:
Het is trouwens absolute nonsens dat de pers in de wetsgeschiedenis geen aparte positie werd toegedicht in extraparlementaire controle. Juist wel.
Lees MvT en MvA etc van de oude Wob maar na - bijvoorbeeld over belang van pers bij ‘spoedige’ toegang tot informatie / documenten.
Dit komt terug in jurisprudentie. En wordt vervolgens genegeerd (en bestreden) door onze overheid. Idem: art.10 EVRM in verhouding tot Wob. Hetgeen weer keurig wordt afgedekt door onze Raad van State in onnavolgbare uitspraken.
Er is nog heel veel werk aan de winkel.
Laatste: Wob-juristen kunnen toch ook wetsgeschiedenis lezen? En analyseren wat gaande is? Op grond van recente besluiten vraag ik me af: slaan ze wel eens met de vuist op tafel?
Heeft iemand ooit verinnerlijkt dat die #Wob de goede en democratische bestuursvoering moet dienen?
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Dit is echt een fundamenteel probleem. Keert terug in vrijwel iedere procedure die we voeren. #wob#art10EvRM
Wel stilstaan bij dit ‘recht op inlichtingen’, ook de specifieke rol van pers (zoals de Wob destijds nota bene beoogde (!) - zie wetsgeschiedenis) #socialwatchdog 1/2
Vorige week zei een journalistieke collega die me dierbaar is tegen me: ‘Ik ben mijn vertrouwen in de overheid al enige tijd kwijt. Op alle niveau's maken ze het burgers en pers onmogelijk info te achterhalen. En ze slagen.’ 1/6
Vorige week zei een ambtenaar in een niet nader te omschrijven dossier tegen me: ‘Ik ben niet bij de overheid gaan werken om te liegen’. Ik snapte wat hij bedoelde.
Ik riposteerde: ik bel niet meer, want het vertrouwen is weg. 2/6
Als een journalist vragen stelt, begint ‘t te lijken op Kamervragen.
Bij het antwoord moet je iedere zin drie keer omdraaien: een leger beleidstiepes, juristen, voorlichters, politieke adviseurs heeft meegekeken. En waarschijnlijk de ambtelijke en politieke leiding... 3/6