Los van de vraag of PelsRijcken nog landsadvocaat kan blijven, rijst de vraag of het verhaal van de claimstichtingen geen dekmantel is, dan wel afleiding is van andere duistere zaken 1/
Pels Rijcken kan onder geen enkel beding landsadvocaat blijven - NRC nrc.nl/nieuws/2021/08…
Lemstra kondigde eind 2009 zijn vertrek aan bij PelaRijcken en ging zich op claimcode richten. Let wel, met deze code werd het moeilijker om massaclaimstichtingen op te richten waar vooral banken en verzekeraars baat bij hebben. 2/
Minister Grapperhaus/de Staat is niet alleen politically exposed person (Wwft) als klant v PelsRijcken maar heeft ook in zijn vorige functie als advocaat/partner/bestuursvoorzitter A&O voor Staat opgetreden bij staatssteun samen met landsadvocaat, alsmede bij schikking Houston.3/
Ook was het voormalig kantoor van Grapperhaus (Allen & Overy) samen met PelsRijcken adviseur van de Staat bij het nimmer opgeloste “gat” van SNS van €700 miljoen. /4
Maar dat was nog niet alles. Volgens jaarverslag Bank Mendes Gans (2014) was voormalig kantoor van Grapperhaus óók adviseur BMG mbt saldocompensatie. Saldocompensatie leidde bij ING/BMG in jaarverslag 2016 tot majeure balanscorrecties met terugwerkende kracht over 2014/2015. 5/
Jack de Vries adviseert PelsRijcken over de reputatie v/h kantoor. Ook hij is - samen met Frans v der Grint, (voormalig) adviseur v AFM én echtgenoot van Merel v Vroonhoven - betrokken in Renteswapgate en de vele deals/transacties die zijn gesloten door bankverzekeraars/Staat. 8/
EY & KPMG waren (en zijn) accountants vd grootbanken. Hoewel in 2008 bleek dat ook de accountants hun werk niet adequaat hadden uitgevoerd en debet waren aan crisis, waren het juist dezelfde accountants die mochten helpen de tekorten te bedekken. 1/ mab-online.nl/lib/ajax_srv/g…
KPMG speelt daarbij een opmerkelijke rol. In 2015 informeerde minister Dijsselbloem de Kamer dat hij in okt. 2013 had ontdekt dat de balans van SNS gebakken lucht was (“gat” v € 700 mio) en dat KPMG jarenlang verpandingen binnen concern had gemist. 2/
DNB wist dat al in 2008, maar liet het de bank nog aanmodderen zonder dat de minister dat zou hebben geweten (terwijl er wel staatssteun was verleend). Dat lijkt vrij onwaarschijnlijk gezien de staatssteun van €750 mio die de bank had gekregen. 3/
Ook advocatenkantoor De Brauw heeft dubbele petten op in Renteswapgate. Zo stond het kantoor niet alleen de Staat bij in 2008 maar ook de banken mbt staatssteun (zoals €200 miljard interbank lending en €750 miljoen noodfunding SNS (weet u nog dat “gat” bij SNS?) 1/
In procedures tussen Rabobank (De Brauw) & klanten is een (standaard) deskundigenrapport overgelegd v hoogleraar prof. dr. mr. J.B.S. Hijink (Stibbe) in Renteswapgate. Dit rapport is tegen klanten gebruikt om te onderbouwen dat accountant voldoende kennis & ervaring had. 2/
Kennis en deskundigheid van de klant (en adviseur) is namelijk een toets die bank verplicht moet aangaan bij het adviseren over swaps (art. 4:23 Wft), waardoor rechtspositie klant slechter wordt indien de rechter dit deskundigenrapport meeweegt in zijn beslissing. 3/
Een FD-artikel v begin v Corona crisis (maart 2020). Een partner v gerenommeerd Zuidas advocatenkantoor, ex-collega v Grapperhaus, gaat zich ineens zorgen maken om de “onderkant” van de samenleving en wil “een lans breken voor hulpbehoevende groepen”. 1/ fd.nl/opinie/1339180…
Hoewel het natuurlijk lachwekkend (maar tegelijkertijd treurig) is dat een graaiende topadvocaat zich het lot aantrekt van de “bijsprokkelende” hulp in de huishouding en de vluchteling, is dat niet alleen wat mijn aandacht trekt. Nee, deze advocaat doet ook aan begin v Corona 2/
tussen haakjes een uitspraak over de economische gevolgen van deze crisis “(De macro-economische rekening zal ons trouwens later gepresenteerd worden en zal zeker niet meevallen.)” Ook mag Wopke “zonder aarzeling” schulden maken.
In dec 2020 was ik in shock toen ik ontdekte dat de Nederlandse overheid betrokken was bij wetswijziging in 2008 waarmee buiten het parlement scenario werd opgetuigd voor verhullen van liquiditeitstekort banken. Toen ik in 2014 bij AFM meldde dat ING margin uit administratie 1/
had verwijderd en de AFM er vervolgens niets mee deed, begreep ik dat er grotere krachten speelden. Dat werd bevestigd in 2015 met een misleidend/onwettig rapport van AFM dat nu nog altijd door banken bij de rechter wordt gebruikt. Op die manier kunnen banken verbergen dat de 2/
liquiditeitsopslag het gevolg is van jarenlang hedgen funding/rentemismatch met swaps zonder liquide onderpand. Onze talloze bewijzen die zijn overgelegd aan de AFM werden genegeerd, omdat de voorzitter van AFM van ING/NN afkomstig was. Zoals ik eerder al bekend maakte is het 3/
D66 heeft sinds de lekkende Ollongren mijn verhoogde interesse. Nu Menno Snel weer zo snel verstrekt bij ABP, word ik dus nieuwsgierig wat er gaande is. Inmiddels weten we vd NL media, dat veel niet is wat het lijkt. Menig journalist is verworden tot doorgeefluik v voorlichters1/
Menno Snel dus. Snel was door Koolmees gevraagd als staatssecr. Financiën in okt. 2017 en werd (volgens Wikipedia) dus snel lid v D66. Hoewel het hem dus niet leek te gaan om partij(belangen), wordt hij in 2020 voorzitter vd Mr. Hans van Mierlo stichting, de denktank v D66. 2/
Koolmees werd verkenner nadat Ollongren toevallig haar memo aan persfotograaf Bart Maat toonde, die daar toevallig stond. Maat is overigens persoonlijk fotograaf v Rutte. “Soms is hij zelfs de enige fotograaf die mee mag.” 3/
Liesbeth Spies werd als minister (door Donner) ingevlogen voor Vestia. OTC derivaten veroorzaakten liquiditeitsprobleem banken dat in 2008 door Balkenende, Hirsch Ballin, Tjeenk Willink & Bos is afgewenteld op mkb, woningcorporaties, zorg, onderwijs etc.