Kommentar på regeringens icke-beslut om slutförvaret:
Nu har ju kärnkraftsbolagen fått ok på utökat mellanlager, så vad är problemet?
Per @bolund: "Risken [för driftstopp 2024] har vi nu avvärjt".
Nej, risken har istället ökat! Tråd🧵👇
Regeringens beslut innebär att regeringen bara godkänner en del av ärendet som skickas tillbaka till Mark- och miljödomstolen. Det är första gången något sådant inträffar! Vi vet inte idag hur MMD kommer hantera denna situation.
Vi vet däremot att ansökan inte är skriven för att hantera en del av ärendet separat. De delar som rör mellanlagret står inte på egna ben. MMD får tillbaka ett annat ärende än det som de yttrade sig om 2018.
Kärnkraftsindustrin erbjöd regeringen en lösning med realistisk tidplan, 2,5 år, för att hantera ärendet enligt praxis. Det var dock en optimistisk tidplan. Erfarenheten har visat att dessa ärenden ofta tar längre tid än väntat.
Med ny juridisk mark som ska brytas, med icke anpassade ansökningshandlingar för det domslut som ska fattas, finns det en stor risk att det istället tar längre än 2,5 år. Andra aktuella rättsfall avskräcker…
Utöver detta vet vi att Oskarshamns kommun känner sig överkörda. I en intervju med Svd häromdagen meddelade kommunstyrelsens ordförande Andreas Erlandsson att de kommer kämpa hårt för att förhindra att mellanlagret riskerar att bli ett långtidsförvar. svd.se/striden-om-slu…
Detta skapar sammantaget ytterligare risker för att ett utökat mellanlager inte kommer finnas på plats våren 2024 - tvärtemot Bolunds uttalande. Konsekvensen blir då störningar i elproduktionen, vilket nu bland annat @Vattenfall_Se varnar för. dn.se/ekonomi/efter-…
Sammantaget är inte det här en lösning, det är ett experiment - med elförsörjningen som insats.
Men varför har då inte industrin redan från början lämnat in en uppdelad ansökan? Svaret återfinns i miljöbalken. Den anger att det är *systemets* eller *programmets* miljöpåverkan som ska redovisas. Praxis är en sammanhållen systembeskrivning.
Vidare har Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) uttryckt att säkerhetsredovisningen för inkapslingsanläggningen och mellanlagret ska beskrivas samlat.
@SKB_nyheter har arbetat efter myndigheternas önskemål och har stämt av planen med regeringen vart tredje år. Det har funnit god tid att reagera på detta tidigare. Inte förrän i sista stund har regeringen meddelat att ärendet behöver delas upp för att förhindra fullt mellanlager.
Beslutet skapar en ny kris för kärnkraftsverksamheten och därmed för landets elförsörjning. Det är dock inte första gången som kärnkraftsbolagen drabbas av en kris. Ibland har det gått bra ibland dåligt.
Förra krisen kostade fyra reaktorer. Vi vet ännu inte vad effekterna blir av detta, men jag är försäkrad om att berörda företag kommer göra sitt bästa för att säkra elproduktionen.
Det kommer kosta tid och resurser från verksamheten och myndigheterna. Resurser som skulle kunna nyttjats till andra saker såsom effektivare elproduktion, lägre elpris och innovation.
Regeringen meddelar nu att man ska begära in synpunkter kring en ny forskningsartikel som inkommit. Nya rön kommer komma hela tiden och det pågår en teknikutveckling. Av den anledningen tillämpar SSM en så kallad stegvis prövning. stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radioa…
Och som ni minns, SSM har sedan länge gett positivt yttrande kring ärendet. Slutförvarslösningen är robust och klarar riskkriterierna med betydande säkerhetsmarginal. Kan det bli tydligare? stralsakerhetsmyndigheten.se/contentassets/…
Det är anmärkningsvärt hur regeringen genom beslutet kör över, inte bara kommunen, utan även sin expertmyndighet SSM. Vad är då syftet med att ha expertmyndigheter om man likväl tar frågan i egna händer? Hanteringen skiljer sig avsevärt jämfört med corona-pandemin.
Avslutningsvis, skillnaden med Finland är också anmärkningsvärd. Där byggs nu en likadan anläggning som SKB ansökt om, men där var inte slutförvaret ens en politisk fråga. Vill man så går det! Vill man inte så hittar man anledningar till fördröjning. tn.se/naringsliv/i-s…
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Kommande dagar har regeringen två möjligheter att snabbavveckla kärnkraften: 1. Uteblivet beslut om det sammanhängande systemet för använt kärnbränsle
2.Genom att bryta ut frågan om mellanlager
Båda besluten skulle försätta 🇸🇪 i en svår elkris. Det finns skäl till oro. Tråd👇
Kärnkraftens ägare har meddelat att om inte ett beslut fattas senast den 31 aug kommer inte reaktorerna kunna drivas vidare eftersom mellanlagret i Oskarshamn blir fullt. Om det inte finns plats för det använda kärnbränslet kan inte reaktorerna användas. group.vattenfall.com/se/nyheter-och…
Snabbstopp av Forsmark 2, och vips fick vi ett snapshot av en eventuell framtid med bara tre reaktorer i drift:
- Mellansverige (SE3) importerar el från Finland, som i sin tur importerar el från Ryssland.
- Södra Sverige (SE4) importerar el från Polen. #slutförvar
Importen från Finland kan tyckas vara modest. Dessvärre kan vi inte importera mer eftersom @svenskakraftnat infört en begränsning på den kabeln för att undvika termisk överlast i det svenska stamnätet.
Kabeln är byggd för 1200 MW import, men den kapaciteten kan bara nyttas till 12,5% (150 MW). Detta trots EU-bestämmelser som anger att minst 70% av kapaciteten ska tillgängliggöras marknaden, men Svk har fått ett 1-årigt dispens från den regeln.
Höga elpriser i södra 🇸🇪 och den nu idrifttagna Sydvästlänken är något som har diskuterats under sommaren. Men hur har det gått med överföringskapaciteten till SE4? Sedan Sydvästlänken togs i drift av @svenskakraftnat har faktiskt kapaciteten istället sjunkit. Vad händer? 😱Tråd.
Flera faktorer påverkar överföringsförmågan. Kärnkraftverken Ringhals och Oskarshamn stabiliserar nätet och möjliggör hög överföring till SE4. Samma dag som Sydvästlänken togs i drift gick R4 på revision. Därför är det lite för tidigt att utvärdera länken. Mer tid krävs.
Men bilden illustrerar likväl den oerhörda utmaningen att nyttja överföringsförmågan maximalt. Alltsedan 2019 har den marknadstilldelade överföringskapaciteten minskat.
Att #kärnkraft är för dyrt är ett vanligt påstående. Här vill jag ge ett annat perspektiv på detta ämne. Ännu ett påstående är att det behövs mycket mer nät. Det stämmer, och här vill jag visa hur dessa frågor hör ihop. Häng med på helgläsning! 👇
Antag att 2100 MW tillförs södra Sverige (det motsvarar nästan den sammanlagda effekten hos R1, R2 och O1) för att klara de mest utmanande timmarna (och för att elpriset ger den signalen). Om denna kraft byggs med planerbara kraftslag, såsom kärnkraft, händer spännande saker.
För att tillföra 2100 MW planerbar kraft till södra 🇸🇪 behöver man bara bygga 1400 MW, dvs två tredjedelar. Resterande 700 MW kan överföras från Norrland, genom nätkapacitet som plötsligt tillgängliggörs!
Ledningarna finns redan och står tomma och väntar på att nyttjas. 😮
Uppdatering om läget i kraftsystemet inför sommaren!
Efter ett lugnande besked i april går Svk nu tillbaka till sina tidigare prognoser med omfattande nätbegränsningar. Nu lägger Svk även till periodvis halverad export till fossiltunga länder. Tråd 👇(Foto: Svk, T Ärlemo)
Det är omfattande nätbegränsningar som planeras, främst för perioden 30 maj till 10 juni, då både Ringhals 3 och Oskarshamn 3 har revision för bränslebyte och underhåll.
Det är långtgående åtgärder som vidtas trots att inget onormalt har inträffat. Det är tecken på ett kraftsystem med mycket små marginaler under delar av året. Det riskerar ge geografiska prisvariationer som är större än normalt. Det drabbar konsumenterna i södra Sverige!
Vattenfall har meddelat elmarknaden potentiell *stängning av all sin #kärnkraft i 🇸🇪* (fem reaktorer) om inte besked om slutförvaret kommer senast i aug. Nu krävs ansvarstagande av regeringen för att inte sätta vårt lands elförsörjning och välfärd på spel. tn.se/article/vatten…