۱/با سپاس از یاس عزیز که در تهیه این متن یاریگر من بود (رشته توییت ۱)
شواهد تاریخی گذارهای دمکراتیک موفقیت آمیز از رژیمهای تمامیت خواه/توتالیتر
چارچوب مفهومی، جمع بندی، و ویژگی های استاندارد تجربه شده درباره گذارهای دمکراتیک
۲/فرایند گذار از رژیمهای توتالیتر/دیکتاتوری به سیستم دمکراتیک دارای ویژگی هایی ست و سوال مهم اینست که آیا این ویژگی ها برای کشور های متفاوت، یکسان است یا خیر. آیا ویژگی ها برای دیگر کشور ها کمک کننده است؟
۳/بیتار و لوونتال در کتاب خود اینگونه پاسخ میدهند که تغییر شرایط از یک سیستم اقتدارگرا به سیستم دمکراتیک، در کشورهای مختلف دارای ویژگی های یکسان میباشد. او در کتاب خود به ده ویژگی (درس) جهت تسهیل فرایند گذار از رژیمهای توتالیتر/دیکتاتوری به سیستم دمکراتیک اشاره می کند که در این
۶/
پس از مصاحبه با حدود سیزده رئیس جمهور و نخست وزیری که در زمینه تحولات دمکراتیک نقش مهمی در کشورهای خود ایفا کردند، “بیتار و لوونتال” نگارش جلد کتاب بسیار معروف گذارهای دمکراتیک، گفتگوها با رهبران جهان را بر عهده دارند. (انتشارات دانشگاه جان هاپکینز، 2015)
۷/ این کتاب به چند زبان مهم دنیا ترجمه شده است و خلاصه ای از آن در قالب مقاله ای در مجله امور خارجه (ژانویه/فوریه، 2016) با عنوان "رسیدن به دموکراسی، درسهایی از گذارهای موفق" آورده شده است.
۸/
سرجیو بیتار، رئیس بنیاد دموکراسی شیلی، یک رهبر سیاسی و روشنفکر عمومی است. بیتار، نماینده پارلمان کهنه کار و وزیر سابق است. او توسط رژیم پینوشه زندانی شد.
۹/
آبراهام اف لوئنتال، استاد ممتاز در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و مدیر بنیانگذار گفتگوی بین آمریکایی و مدیر
۱۰/مدیر برنامه آمریکای لاتین مرکز ویلسون بود. پروفسور لوونتال، متخصص دموکراتیزاسیون در آمریکای لاتین است
وی مدرک AB,MPAو PhD خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد
۱۱/ده ویژگی (درس) جهت تسهیل فرایند گذار از رژیمهای توتالیتر/دیکتاتوری به سیستم دمکراتیک:
۱۲/
۱:حرکت تدریجی به جلو: هرگز برای بهتر شدن اوضاع منتظر نباشید و بسمت جلو حرکت تدریجی کنید، موانع را بردارید و فضا را باز کنید. لازم است که رهبران اپوزیسیون و مخالفان سیستم تمامیت خواه این اقدامات را انجام دهند: 1) باید
۱۳/ اعتراضات را منسجم و پشتیبانی کنند 2) باید با سرکوبهای رژیم مبارزه کرد و برای باز شدن فضا فشار آورد 3) باید با مقامات (مسئولین) رژیم
۱۴/تمامیت خواه در هر مکانی مقابله شود 4) باید نقض حقوق بشر(شامل شکنجه، زندانی و یا اخراج شدن مخالفان) را محکوم کنند 5) باید مشروعیت ملی و بین المللی رژیم را به چالش بکشند 6) و بطور
۱۵/همزمان، باید از هر نوع فرصت جزئی برای حرکت به جلو بهره یبرند. و نکته مهم اینست که پیشرفت تدریجی را قربانی امید به ایجاد تغییر بزرگ نکنید
۱۶/
۲:
پیش بینی یک چشم انداز درخشان و فراگیر: ابتدا باید با فشارهایی که روی ملت است (مانند: فقدان آزادی و فقر بیش از حد)، مقابله کنید. می دانیم که پذیرفتن سازش های همراه با نارضایتی، ضروری می باشد. نکته مهم اینست که نمی توان فقط روی شکایت از گذشته تمرکز نمود. درعوض، یک چشم
۱۷/ انداز پایدار، مثبت، فراگیر و درخشان برای آینده ملت از دوران بعد از گذار و برقراری سیستم دمکراتیک پیش بینی و ارائه دهید. فاکتور ترس در جنگ با یک دیکتاتور بسیار مهم است چرا که سیستم دیکتاتوری ترس فراگیر را انتشار میدهد. راه مقابله با ترس فراگیر ایجاد شده توسط دیکتاتور،
۱۸/، پرهیز از بی تحرکی است. راهکار پرهیز از بی تحرکی، نشان دادن آینده ای درخشان به ملت است - آینده ای بهتر از وضعیت حال آنها. در غیر این صورت ترس فراگیر ممکن است سازمان های اجتماعی را از کار بیندازد و افراد را فلج و بی تحرک کند
۱۹/
۳: ۳-انعطاف برای اتحاد، همگرایی، و ائتلاف: برای اتحاد (تشکیل ائتلاف) و همگرایی، لازم است با انعطاف زیاد فعالیت کنید. بطور عادی، بسیاری از مردمی که در گروه های جداگانه (گاها) با یکدیگر در تضاد دیدگاهی هستند، همگی خواستار دموکراسی می باشند. بنابراین، در شرایطی که مردم قوی
۲۰/ نیستند، لازم است احزاب سیاسی و گروه های مبارز با دیدگاه متفاوت را با جنبش های اجتماعی پیوند دهید. برای پایان دادن به رژیم های خودکامه و آغازی برای ساختن دموکراسی این اقدامات لازم است: تشویق به ایجاد همگرایی، حرکت به سمت تشکیل یک توافق عمومی، ایجاد ائتلاف بین نیروهای
۲۱/ اپوزیسیون و جنبش های اجتماعی، جلب اعتماد عمومی به به فراگیر بودن جنبش های دمکراتیک، تمرکز شدید بر آنچه که مردم را متحد می کند و نه مواردی که مردم را از هم جدا می کند.
۲۲/
۴: ایجاد فضا برای گفتگوی غیر رسمی: ایجاد فضاهای گفت و گو و پل های ارتباطی حتی به شکل مخفیانه، از دیگر ملزومات همبستگی است (به عنوان مثال آفریقای جنوبی، لهستان در مبارزه با اتحادیه شوروی). خوب است بتوانید بین جنبش های دمکراتیک و سیاسی اتحاد ایجاد کنید. "گفتگوی غیر رسمی"
۲۳/
۵: اقدام جهت کنترل غیرنظامی/دمکراتیک ارتش، پلیس، و سرویس های اطلاعاتی: شما باید نیروی ارتش، پلیس و سرویس های اطلاعاتی را به صورت گام به گام کنترل کنید. تلاشهای نیروهای ارتش یا تهدیدها برای دولت های دموکراتیک تازه تاسیس شده، ( دنباله در رشته توییت ۲/ که در پی میاید…)
شواهد تاریخی گذارهای دمکراتیک
موفقیت آمیز از رژیمهای تمامیت
خواه/توتالیتر
فرایند گذار از رژیمهای توتالیتر/دیکتاتوری به سیستم دمکراتیک دارای ویژگی
هایی ست و سوال مهم اینست که آیا این ویژگی ها برای کشور های متفاوت،
یکسان است یا خیر. آیا ویژگی ها برای دیگر کشور ها کمک کننده است؟
دنباله رشته توییت 3/
شواهد تاریخی گذارهای دمکراتیک موفقیت آمیز از رژیمهای تمامیت خواه/توتالیتر
چارچوب مفهومی، جمع بندی، و ویژگی های استاندارد تجربه شده درباره گذارهای دمکراتیک
دنباله رشته توییت ۱/
شواهد تاریخی گذارهای دمکراتیک موفقیت آمیز از رژیمهای تمامیت خواه/توتالیتر
چارچوب مفهومی، جمع بندی، و ویژگی های استاندارد تجربه شده درباره گذارهای دمکراتیک
۲۳/
۵:همیشه وجود دارد و دولت های دموکراتیک باید قاطعانه با این تهدیدها مقابله کنند
۲۴/ (مانند فیلیپین و اسپانیا). پلیس و سرویس های داخلی را از نیروهای ارتش جدا کنید. افسران ارشد که در شکنجه ها و سرکوب های وحشیانه مسئول هستند، را برکنار کنید. قاطعانه تاکید کنید که افسران نظامی فعال، کاملاً از اظهار نظرهای سیاسی و دخالت های حزبی خودداری کنند.و البته این
۲۵/ مهم فرایندی تدریجی است و یک شبه اتفاق نمی افتد.
۶:تدوین قانون اساسی قابل اجرا از طریق یک فرآیند فراگیر: ایجاد یک قانون اساسی جدید یا اصلاح قانون اساسی فعلی، یک کار اساسی اما دشوار در عبور از یک سیستم تمامیت خواه و رسیدن به سیستم دموکراتیک است (Democratic Transition)
۱/ با رجوع به یک «ساختار جامعه توتالیتر» نمیتوان به پاسخ رسید؛ چون یک ساختار پلورالیستی از قوانین و روابط یک ساختار *بالا به پایین* پیروی نمیکند؛ بلکه نقش قدرت و رابطه مستقیم و مشترک آن با مردم تعیین کننده است. هرچه بیشتر فرایند تصمیم گیری با مردم یا مکاتبات بین مردم و ساختار
۲/
قدرت از طریق مشارکت فعال مردم در روند دموکراتیک متصل شود، کارآیی این تعادل و کارکرد دموکراسی بیشتر خواهد بود.
تحلیل ساختاری مدلهای قدرت
مدل/ساختار یکپارچه قدرت
قدرت به صورت اعمال شده در ساختاری بدون تغییر و در حالی که مردم به حاکم وابسته هستند، نشان می دهد.