Jag och @tomasselin tycks ha aningen olika uppfattningar om hur nyckeltalen för förskolan och skolan i Huddinge utvecklats under den tid tankesmedjan Balans granskat kommunens handlingar. Jag har påstått att där skärs ner, ordentligt. Här kommer en kort tråd med statistik.
@tomasselin Personaltätheten i Huddinges kommunala grundskolor har försämrats från 13,9 till 15,1, dvs med 1,2 elever per lärare. Under samma period har försämringen bara varit 0,2 i Huddinges kommungrupp och i Stor-Stockholms kommuner.
@tomasselin Nettokostnaden per elev i grundskolan har minskat med 2500 kr (tycker jag låter lite mystiskt). Under samma period har den ökat med 6500 i kommungruppen och med 7500 i Stor-Stockholm.
@tomasselin Nettokostnadsavvikelsen (krånglig) beskriver med hur många % kostnad för grundskola/elev avviker från kommunens förmodade kostnad. Nettokostnadsavvikelsen var tidigare nästan noll men är nu 8,2 % lägre än förväntat värde (vilket är ca dubbel avvikelse jämför jämförelsegrupperna)
@tomasselin Slutsats: Huddinges kostnad för grundskola har minskat jämfört kommungruppen och jämfört Stor-Stockholm. Lärartätheten har utvecklats på samma sätt. Balans tycks ha rätt. Tomas tycks ha fel.
@tomasselin Balans har även granskat förskolan i Huddinges budget. Även här har personaltätheten försämrats mer i Huddinge än i andra kommuner, med 0,4 baren per årsarbetare i jämförelse med kommungruppen och Stor-Stockholm som bara ökat med 0,1 barn.
@tomasselin Vid första anblicken ser det ut som att den här försämringen inte kan förklaras med hur nettokostnaden per barn förändrats (häng kvar). Nettokostnaden per barn har ökat med 7000 i Huddinge men bara med ca 6000 i kommungrupp och Stor-Stockholm.
@tomasselin Vilket iaf delvis kan förklara att den negativa nettokostnadsavvikelsen ökat mindre i Huddinge.
Men kolla här med hur mycket lokalkostnaden per elev ökat i Huddinges förskolor! Nästan 10 000 mer på bara de här tre åren. Ökningen i kommungrupp och Stor-Stockholm är bara ca 3000. Detta förklarar rimligen att lärartätheten i förskolan försämras trots att budget ökar.
Slutsats: Det tycks vara så att statistiken ger Balans rätt även här, och Tomas fel.
Inte så kort tråd ändå. Förlåt för den falska marknadsföringen. Och statistik ger inte alltid en perfekt bild av verkligheten. Men nu är det dags för dig @tomasselin att presentera statistik som stöder din tes, att här har gjorts effektiviseringar och inte nedskärningar.
Kommunpolitikers fjäskande för IES borde göra alla sanna marknadsliberaler tokiga. Nu ska ni få en dragning om den extra lokalkostnadsersättning som tex alliansen i Trelleborg ska ge till IES. IES vice vd skriver att det inte är en subvention men... trelleborgsallehanda.se/debatt/ies-ata…
... det är det visst.
Kommunen ska enligt lag ge friskolor sin egen genomsnittliga lokalkostnadsersättning per elev. Skollagen tillåter dock undantag. Trelleborgs kommun har valt att göra ett sådant och ge extra ersättning upp till IES faktiska hyreskostnad.
Tanken med den genomsnittliga kommunala lokalkostnaden är att det alltid jämnar ut sig över tid. Om en friskola hyr ny dyr lokal när kommunens lokalkostnad är låg kommer de att förlora när de etablerar sig men sedan kommer kommunens lokalkostnad att komma ikapp, och förbi.
Ju mer jag lär mig om maktförhållandena i svenska skolan, desto mer inser jag vet väldigt lite om spelet bakom kulisserna. För det dyker hela tiden upp mer. Jag visste tex inte att Academedia och bolagets huvudägare Mellby Gård bygger skolindustri med enorma lobbymuskler. *tråd*
Student Consulting är ett bemanningsbolag med fokus på skolan som omsätter nästan en miljard kronor.
Bolaget har växt så att det knakar under pandemin, bland annat pga att man genom "intensiv lobbying" lyckades få regeringen att avskaffa fribeloppet för studenter. Rätt eller fel gjort av regeringen, vet ej, men det är klart att det är bra om man hyr ut studenter.
Det finns inga som ljuger så mycket i som IES företrädare. För någon vecka sedan skrev en gymnasielärare en debattartikel om att elever med invandrarbakgrund som gått på IES Hässleholm är dåliga på svenska och engelska. Nu svarar rektor att det beror på ”få år i Sverige”. *tråd*
Det finns ett annat ord för ”få år i Sverige” och det är ”nyinvandrad”. Nyinvandrad är man om man kommit till Sverige de senaste fyra åren. IES Hässleholm hade år 2020 inte en enda elev som räknades som nyinvandrad. De kommunala skolorna tog hand om de nyinvandrade eleverna.
Och detta är ganska typiskt för IES skolor. Hög andel elever med utländsk bakgrund men inga - eller väldigt få - nyinvandrade elever.
”Folk” = lärare och rektorer som jobbar i verksamheten varje dag och som ser marknadsstyrningens negativa konsekvenser i sitt dagliga arbete med elever.
Det här är en intressant tweet. Balans har granskat Huddinge kommuns skolbudget sedan 2017 och hävdat att här får lärarna betala för politikernas effektiviseringskrav med ökad arbetsbelastning. Huddinges politiska majoritet har påstått att vi har fel. Man sparar på annat. *tråd*
Som tur va måste man inte tro saker här utan det går att ta reda på hur det ligger till. Vad har hänt med lärartätheten i Huddinge kommuns skolor? Svaret finns hos Skolverket. Rad två i tabellen i nästa tweet är Huddinges kommunala skolors antal elever per lärare 2017.