Ju mer jag lär mig om maktförhållandena i svenska skolan, desto mer inser jag vet väldigt lite om spelet bakom kulisserna. För det dyker hela tiden upp mer. Jag visste tex inte att Academedia och bolagets huvudägare Mellby Gård bygger skolindustri med enorma lobbymuskler. *tråd*
Student Consulting är ett bemanningsbolag med fokus på skolan som omsätter nästan en miljard kronor.
Bolaget har växt så att det knakar under pandemin, bland annat pga att man genom "intensiv lobbying" lyckades få regeringen att avskaffa fribeloppet för studenter. Rätt eller fel gjort av regeringen, vet ej, men det är klart att det är bra om man hyr ut studenter.
Ett annat företag som ägs av Academedia och som befinner sig på en marknad som påverkas mycket av politiska beslut är Edshare. Edshare är en gig-lärarförmedlare som låter rektorer hyra ut fjärrlärare som har tid över i sin tjänst och andra rektorer att hyra in samma lärare.
Ni kommer kanske ihåg Academedias "exceptionella lärkurva" när pandemin kom...
... och AcadeMedias många debattartiklar om digitalisering, fjärrundervisning och distansundervisning. Här ett exempel från koncernens dotterbolag NTI-gymnasiet. dagenssamhalle.se/opinion/debatt…
Ett annat bolag som numer ägs av AcadeMedia är utbildningsportalen Studier.se, Sveriges största jämförelsetjänst för utbildningar. Att äga en sån - och få en miljon besök - när man själv driver många av utbildningarna är såklart smart.
Är du skola och vill beställa studiehandledning via nätet, modersmålsundervisning eller moderna språk vi fjärr? Då kan du anlita bolaget Linguista. Ägare: AcadeMedia. linguista.se/tjanster/fjarr…
Jag påminner: "intensiv lobbying"
Här har vi ett företag som har mycket att tjäna på att politiker lättar på reglerna för fjärrundervisning, uppmuntrar digitalisering i allmänhet, devalverar lärare till gig-jobbare men INTE rör skolpengssystemet och marknadsskolan.
Personligen skulle jag föredra att det offentliga bestämde skolans framtid. Inte Mellby Gård eller Academedias andra ägare. Men jag är väl en sån där bakåtsträvare.
Jag hoppas att alla inser det genialiska här. AcadeMedia har hittat ett sätt att göra vinst, inte bara på sina egna skolors skolpeng utan på andra huvudmäns skolpeng.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Kommunpolitikers fjäskande för IES borde göra alla sanna marknadsliberaler tokiga. Nu ska ni få en dragning om den extra lokalkostnadsersättning som tex alliansen i Trelleborg ska ge till IES. IES vice vd skriver att det inte är en subvention men... trelleborgsallehanda.se/debatt/ies-ata…
... det är det visst.
Kommunen ska enligt lag ge friskolor sin egen genomsnittliga lokalkostnadsersättning per elev. Skollagen tillåter dock undantag. Trelleborgs kommun har valt att göra ett sådant och ge extra ersättning upp till IES faktiska hyreskostnad.
Tanken med den genomsnittliga kommunala lokalkostnaden är att det alltid jämnar ut sig över tid. Om en friskola hyr ny dyr lokal när kommunens lokalkostnad är låg kommer de att förlora när de etablerar sig men sedan kommer kommunens lokalkostnad att komma ikapp, och förbi.
Det finns inga som ljuger så mycket i som IES företrädare. För någon vecka sedan skrev en gymnasielärare en debattartikel om att elever med invandrarbakgrund som gått på IES Hässleholm är dåliga på svenska och engelska. Nu svarar rektor att det beror på ”få år i Sverige”. *tråd*
Det finns ett annat ord för ”få år i Sverige” och det är ”nyinvandrad”. Nyinvandrad är man om man kommit till Sverige de senaste fyra åren. IES Hässleholm hade år 2020 inte en enda elev som räknades som nyinvandrad. De kommunala skolorna tog hand om de nyinvandrade eleverna.
Och detta är ganska typiskt för IES skolor. Hög andel elever med utländsk bakgrund men inga - eller väldigt få - nyinvandrade elever.
Jag och @tomasselin tycks ha aningen olika uppfattningar om hur nyckeltalen för förskolan och skolan i Huddinge utvecklats under den tid tankesmedjan Balans granskat kommunens handlingar. Jag har påstått att där skärs ner, ordentligt. Här kommer en kort tråd med statistik.
@tomasselin Personaltätheten i Huddinges kommunala grundskolor har försämrats från 13,9 till 15,1, dvs med 1,2 elever per lärare. Under samma period har försämringen bara varit 0,2 i Huddinges kommungrupp och i Stor-Stockholms kommuner.
@tomasselin Nettokostnaden per elev i grundskolan har minskat med 2500 kr (tycker jag låter lite mystiskt). Under samma period har den ökat med 6500 i kommungruppen och med 7500 i Stor-Stockholm.
”Folk” = lärare och rektorer som jobbar i verksamheten varje dag och som ser marknadsstyrningens negativa konsekvenser i sitt dagliga arbete med elever.
Det här är en intressant tweet. Balans har granskat Huddinge kommuns skolbudget sedan 2017 och hävdat att här får lärarna betala för politikernas effektiviseringskrav med ökad arbetsbelastning. Huddinges politiska majoritet har påstått att vi har fel. Man sparar på annat. *tråd*
Som tur va måste man inte tro saker här utan det går att ta reda på hur det ligger till. Vad har hänt med lärartätheten i Huddinge kommuns skolor? Svaret finns hos Skolverket. Rad två i tabellen i nästa tweet är Huddinges kommunala skolors antal elever per lärare 2017.