@AnnaKorhonen3 HALLITUSTA on kiitettävä siitä, että se uskaltaa lähteä kokeilemaan perustuloa. Valitettavasti esitys kärsii perustulomalleihin kuuluvien veromuutosten puuttumisesta sekä liian kapea-alaisesta ja pienestä kohderyhmästä.
@AnnaKorhonen3 Ehdotettu 20 miljoonan euron budjetti riittää 2 000 työttömän perustuloon. Jotta kokeilusta saataisiin tilastollisesti vahvoja tuloksia, Kelan johtama tutkijaryhmä suositteli keväällä vähintään 10 000 eri puolilla Suomea asuvan ihmisen sisällyttämistä kokeiluun.
@AnnaKorhonen3 Pienessä kohderyhmässä ovat taustalla kokeilun turhan tiukka budjetti ja hätäinen aikataulu.
@AnnaKorhonen3 TYÖTTÖMÄT ovat kokeilulle halpa kohderyhmä, koska rahoituksessa voidaan hyödyntää Kelan työttömyysetuuksia. Kokeilun ulkopuolelle jää ryhmiä, joiden tilannetta perustulo auttaisi.
@AnnaKorhonen3 Erityisesti perustulo kuuluisi itsensä työllistäjille, yrittäjille, opiskelijoille ja työssä käyville pienituloisille.
@AnnaKorhonen3 Esimerkiksi vihreiden perustulomalleissa veroton perustulo yhdistetään nykyistä korkeampaan tuloverotukseen. Sillä rahoitetaan perustulo ja kerätään se pois hyvätuloisilta.
@AnnaKorhonen3 KUN perustuloa kokeillaan nykyverotuksella ja työttömillä, testaamatta jää keskeinen kiistakapula: perustulossa korkeampien rajaveroasteiden vaikutus työllisyyteen.
@AnnaKorhonen3 Esimerkiksi vihreiden mallissa kaikki alle 50 000 euroa vuodessa tienaavat maksaisivat saman 41 prosentin ansiotuloveron. Kokeilussa pitäisi olla keskituloisia, jotta nähtäisiin, kannustaako tämä työn vähentämiseen (tai jakamiseen).
@AnnaKorhonen3 Hallituksen kokeilussa edellisen hallituksen laatima etuuksien suojaosa nostetaan kokeiluryhmäläisille käytännössä sataan prosenttiin.
@AnnaKorhonen3 Siinä saadaan selville, onko tässä surkeassa työttömyystilanteessa jotakin merkitystä sillä, ettei työttömyysturva leikkaannu ollenkaan työtä löydettäessä.
@AnnaKorhonen3 Tämä malli maksaisi koko kansan tasolla arviolta 10–15 miljardia euroa. Vihreiden ehdotus on kustannusneutraali.
@AnnaKorhonen3 Ehdotettava kokeilukin kertoo siis jotain: jos työttömyysetuuksiin liittyvä kannustin- ja byrokratialoukku poistetaan kokonaan, muuttuuko työllisyys. Tämä voi hyvin toimia kokeilun ensimmäisenä vaiheena, jonka aikana rakennetaan tutkimusalustaa ja pilotoidaan kokeilua.
@AnnaKorhonen3 TOISEEN vaiheeseen tulisi myöntää lisää rahoitusta. Siihen voitaisiin ottaa mukaan veromuutokset ja lisää ihmisryhmiä. Se voitaisiin aloittaa esimerkiksi vuoden 2018 alussa, kun henkilöverotusta on muutenkin tarkoitus uudistaa.
@AnnaKorhonen3 Tulevaisuudessa reaaliaikainen tulorekisteri tekee perustulon toteuttamisen helpommaksi. Perustulo olisi ratkaisu muuttuvaan työelämään ja kasvaviin tuloeroihin.
@AnnaKorhonen3 LOPPU. Ja tässä siis virhe. En ole tohtori (ainakaan vielä).
Multa on tullut tuoreeltaan ulos kaksi #perustulo-tekstiä. 💶
Uusimmassa kysymme, vaikuttiko koronapandemia miten eri eurooppalaisten maiden sosiaaliturvaan. Erityisesti meitä kiinnostivat "askeleet perustulon suuntaan.
Vaikka kyseessä ei ole varsinaisesti tieteenteko pyrimme silti jonkinlaiseen metodologiseen lähestymiseen:
Keräsimme vastauksia eri Euroopan vihreän säätiön @GEF_Europe jäsenyhdistyksistä, jotka olivat mukana ylikansallisessa perustuloprojektissamme.
Kysyimme politiikkareaktioista ja perustulokeskusteluista heidän kotimaissaan. Näitä vastauksia täydensimme Eurofoundin Covid-19 EU PolicyWatch:in tiedoilla.
Luin @kirsipiha:n #kokoomus-pamfletin, kun päivälle vapautui yllättäen enemmän aikaa. Ihan satunnaisia huomioita, ei kokonaisvaltaista reaktiota...
Piha kertoo kiinnostavasti siitä, miten puolueissa (tai ainakin kokoomuksessa) käytetään kyselyitä.
Tämän Pihan puhuman "politiikan tinkimättömyyden" takia uskon, että olisin huono poliitikko ja olen enemmän kotonani nykyisessä työssäni – jossa on enemmän vapausasteita.