W ubiegłym miesiącu WHO alarmowało, że jeśli nie podejmiemy pilnych działań, do początku 2022r może umrzeć kolejne 500tys osób. WHO wezwało rządy i obywateli do podjęcia natychmiastowych kroków w celu ograniczenia transmisji poprzez wdrożenie 5 zasad
Minął miesiąć ... zmarło 120tys osób a w regionie zanotowano 10 milionów nowych zachorowań.
Do końca tygodnia 1 na 10 osób w Europie będzie mieć potwierdzone labolatoryjnie zakażenie COVID-19
Zbliżają się święta a liczba zgonów osiągnęła niespotykany dotychczas rozmiar. Na końcu września było to 2100 zgonów dziennie, obecnie mamy 4100.
Sumaryczna liczba zgonów w 53 krajach regionu to 1.5 miliona (dwa tyg temu)
Liczba zgonów i nowych infekcji podwoiły się w ciągu ostatnich dwóch miesięcy, jednak nadal jest dużo niższa niż w podobnym okresie, kiedy nie było szczepień.
55% populacji Europy i Azji Środkowej jest w pełni zaszczepiona a 43 z 53 krajów oferują booster dla najbardziej
zagrożonych grup. Badania @WHO oraz @ECDC_EU wykazały, że dzięki szczepieniom od grudnia 2020 uratowaliśmy 470tys osób. Jest to niezmiernie ważne i potwierdza wartość szczepień i nauki. Jest też świadectwem zaangażowania rządów i pracowników opieki medycznej
Wariant Delta pozostaje dominujący w Europie i Azji Środkowej, wiemy, że szczepionki COVID-19 są skuteczne w ograniczaniu ciężkich zachorowań i zgonów z jego powodu. Nie wiadomo jeszcze, jak i czy najnowszy wariant #COVID19, Omicron, będzie bardziej zaraźliwy
czy też mniej lub czy będzie powodował cięższe w przebiegu infekcje.
Dostępne informacje na temat tego wariantu są wstępne i ewoluują, w tym jak skuteczne są nasze środki zaradcze, w tym szczepionki, diagnostyka i terapie
W obliczu #Omicron powinniśmy więc rozważyć:
1⃣ Przejście z trybu reaktywnego na stabilizację kryzysu
2⃣ Ochronę dzieci i ich szkół jako część strategii reagowania
3⃣ Nie wprowadzać nakazów bez uprzedniego dotarcia do lokalnych społeczności
Kolejno:
1⃣ W kryzysie musimy przejść z trybu "reakcji" na tryb "stabilizacji". Istnieje 5 stabilizatorów pandemii, które pozwolą utrzymać śmiertelność na niskim poziomie:
1. Zwiększenie wyszczepialności 2. Podanie boostera 3. Wprowadzenie noszenia masek w pomieszczeniach
4. Wentylacja pomieszczeń 5. Wprowadzenie rygorystycznych protokołów terapeutycznych dla ciężkich przypadków
2⃣ Szkoły. Priorytetem jest stworzenie bezpiecznej nauki dla małych dzieci, abyśmy mogli uniknąć zamykania szkół i uczenia się w domu. Zachorowania wśród dzieci są obecnie 2 a nawet 3 razy wyższe niż w pozostałych grupach wiekowych. Zagrożenia dla zdrowia wykraczają poza same
dzieci. Musimy uznać, że dzieci stanowią zagrożenie epidemiologiczne dla swoich najbliższych. Dla rodziców i dziadków, z dziesięciokrotnie wyższym ryzykiem dla dorosłych, by rozwinąć ciężką infekcję, być hospitalizowanym lub umrzeć, jeśli nie są zaszczepieni.
Stosowanie masek i wentylacji oraz regularne testy MUSZĄ być standardem we wszystkich szkołach podstawowych, a szczepienie dzieci MUSI być dyskutowane i rozważane na poziomie krajowym, jako część ochrony systemu edukacji.
Szczepienie młodszych dzieci nie tylko zmniejsza ich rolę w przenoszeniu COVID-19, ale także chroni je przed ciężką postacią dziecięcą, czy to związaną z długotrwałą chorobą COVID lub PIMS
3⃣ Nie wprowadzajmy obowiązku szczepień, jeśli nie dotarliśmy najpierw do społeczności. Nakaz szczepień to absolutna ostateczność i można go stosować tylko wtedy, gdy wyczerpano wszystkie inne możliwe opcje poprawy przyjmowania szczepionek.
W niektórych środowiskach takie nakazy okazały się skuteczne w zwiększaniu przyjmowania szczepionek. Ale skuteczność nakazów jest bardzo zależna od kontekstu. Należy rozważyć wpływ, jaki wprowadzenie obowiązku szczepień może mieć na zaufanie społeczne, a także na przyjmowanie
szczepionek - to, co jest akceptowalne w jednym społeczeństwie i społeczności, może nie być skuteczne i akceptowalne w innym. Obowiązek szczepień muszi być poparty odpowiednimi rozważaniami politycznymi, kompleksowym planem wdrożenia, w tym przepisami dotyczącymi zwolnień, oraz
silnym komponentem komunikacyjnym ze społeczeństwem.
Nakaz nie powinien przyczyniać się do zwiększania nierówności społecznych w dostępie do usług zdrowotnych i społecznych
Każdy środek, który może ograniczyć prawo lub mobilność osób, takich jak blokady lub nakazy, musi zapewnić
że zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie jest zapewnione, że środki zapobiegania / wczesnego wykrywania i zarządzania przemocy domowej są w gotowości i że mikroekonomiczne wsparcie jest dostępne dla tych najbardziej dotkniętych w kryzysie.
1⃣ stabilizacja sytuacji epidemiologicznej w COVID-19
2⃣ bezpieczna edukacja
3⃣ dialog na temat nakazów i innych środków zdrowia publicznego i społecznych, dialog ze społecznościami musi być podstaœ w komunikacji ze społeczeństwem
Omicron budzi uzasadniony niepokój. Ale problemem jest teraz Delta i jakikolwiek sukces przeciwko #Delta dziś jest zwycięstwem nad #Omicron jutro. Zanim ostatecznie zapanuje w naszym regionie
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Zalecenia EMA i ECDC dotyczące mieszania szczepionek przeciw COVID-19
Mix and match może być używane zarówno dla serii podstawowej jak i dla szczepień przypominających
W EU obecnie odnotowujemy wzrost zachorowań i hospitalizacji. Szczepienia pozostają głównym narzędziem
w walce z pandemią. Badania wykazują, że najlepiej wyszczepione regiony i kraje mają najniższą liczbę hospitalizacji i zgonów. ECDC oraz EMA wzywają więc po raz kolejny wszystkich obywateli EU do przyjecia szczepień oraz przestrzegania zasad i zaleceń dotyczących
szczepień przypominających. W wyniku badań klinicznych, popartych dowodami z badań rzeczywistych, przeanalizowano możliwość stosowania dwóch różnych szczepionek przeciwko COVID-191 , albo w pierwszej i drugiej dawce szczepienia podstawowego, albo w trzeciej dawce innej
W temacie pracy o amantadynie nature.com/articles/s4200…
praca powołuje się na "All-cause mortality among patients treated with repurposed antivirals and antibiotics for COVID-19 in Mexico City: A real-world observational study" ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/P…
a w niej czytamy we wnioskach:
no ale jedziemy dalej. druga to "Rejdak, K. & Grieb, P. Adamantanes might be protective from COVID-19 in patients with neurological diseases: multiple sclerosis, parkinsonism and cognitive impairment"
następna:Jefferson, T., Demicheli, V., Deeks, J. & Rivetti, D. Amantadine and rimantadine for preventing and treating influenza A in adults (chyba nie bardzo na temat SARS-CoV2)
Szczepionki nie zapobiegają zarażeniu się koronawirusem w 100% - ani przenoszeniu go, jeśli się nim zarazisz.
Jest to coś, o czym w zasadzie wiedzieliśmy od samego początku. Najwcześniejsze badania nad szczepionką przeciwko COVID-19 wykazały skuteczność
przeciwko zakażeniom na poziomie 90%+
Oznaczało to, że niektórzy zaszczepieni ludzie nadal będą się zarażać i potencjalnie przenosić wirusa na innych.
Z czasem zaobserwowaliśmy spadek skuteczności szczepionek, a wirus na dodatek mutował
pojawiła się fala wariantu delta.
Potem wykazano, że booster znacznie zwiększa ochronę.
To zostało wykorzystane do wprowadzania w błąd za pomocą być może uzasadnionych komentarzy.
Amantadyna, informacje aktualne (będziemy aktualizować jak się cos pojawi) @KiraCzarczynska zapraszam do współ-zbrodni
Zacznijmy więc od krajowych rekomendacji: aotm.gov.pl/aktualnosci/na…
Opracowanie analityczne AOTMiT:
Z uwagi na ograniczoną liczbę dowodów naukowych oraz ich niską wiarygodność,
wnioskowanie o skuteczności i profilu bezpieczeństwa amantadyny w leczeniu COVID-19
obarczone jest wysoką niepewnością