1. Utredning. 2. Remiss 3. Lagförslag / lagrådsremiss / integritetsdebatt 4. Riksdagsbeslut 5. Tid till ikraftträdande 6. Anpassningar av journalsystem befintliga/under införande
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv -> 7. Test, buggrättningar och leveransgodkännande av ändringar. 8. Uppdatering av journalsystem och system beroende av detta - måste koordineras till stora uppdateringar 1-2 ggr/år 9. Utbildning vårdpersonal
2025? You lost me at #2-3.
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv ->
Spelar ingen roll om “rätt aktörer” sitter med om de inte lyckas vara tydliga kring tidskrav för komplex lagstiftning och lägger planer på vilka processer så långt som möjligt kan påbörjas parallellt och hur i sådana fall.
Verkligheten kommer ändå bli att …
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv ->
Verkligheten kommer ändå bli sådan att regionerna inte kommer kunna upphandla anpassningar innan de vet exakt vad som kommer vara möjligt enligt lagstiftning.
Och vi har en historik i att underskatta och i värsta fall inte se och lyfta grundproblemet.
->
Herregud! Vi har inte ens någon planerad legal lösning på “enkla” problemet hur spärrning av läkemedel i nationell läkemedelslista enligt den lagen …
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv ->
.. ska kunna samordnas med spärr av vårdkontakt i journal enligt HSL och Patientdatalag. Därför saknas också tekniska lösningar. Och när de anpassningarna kommer måste de tekniskt hanteras inte som add-on utan basalt i systemen för att ha vettiga svarstider.
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv ->
Det var delning av hälsodata för vård av enskild patient. För delning av hälsodata för FoU m m krävs en annan genomgång av lagstiftningen.
Finland har gjort ett jättearbete med sin nya lagstiftning om sekundäranvändning av hälsodata (med utredning m m på svenska) men …
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv ->
… men kunskapen om det arbetet begränsat i Sverige. I motsats till den i Sverige otroligt fragmenterade lagstifningen inom området som knappt någon kan förstå så finns här inte en lösning men i varje fall tankar att ta till sig.
Hur som helst …
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv ->
Min poäng här i denna rant var att det inte räcker med visioner och fokus på funktioner och förkortningar. Får vi inte ordning på lagstiftningen MED bevarande av skydd av patientens integritet, tja, då blir nyttan av arbetet till slut bara att …
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv ->
… DÅ blir nyttan av arbetet till slut bara att man till slut tvingas att identifiera det som stod klart från början: Att lagstiftningen varit och är hindret samtidigt som ny lagstiftning precis som idag måste skydda patientens integritet för att få acceptans i samhället.
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv ->
Och nej, 93% av svenskarna vill inte dela sin hälsodata så som ForskaSverige uppger utifrån en SIFO-fråga:
1. Frågan på flera sätt felställd och innehåller felaktig användning av “anonymt”. 2. Svarsalternativen är felaktigt utformade. 3. Tolkningen av svaren är felaktig.
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv ->
ÄVEN om det bara vore 7% som inte ville dela (en falskt låg siffra pga felaktigt ställd fråga/svarsalternativ) så måste det ändå hanteras.
Själv har jag forskat med enkäter och ryser vid den här SIFO-frågan. Twitter för kort för den diskussionen. Återkommer annat forum.
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv ->
Finns mer att säga om debatten kring detta. Men som tidigare objektsägare för en patientjournal och ansvarig för hantering av hälsodata inom en region tillåter jag mig vara ganska svartsynt kring möjligheterna med framgång om debatt och arbete inte tar hänsyn till verklighet.
En hel serie som börjar med bara allmänna formuleringar från nästående och andra. Vore förstås självklart för seriös journalistik att börja med ett faktaunderlag från personer kunniga i farmakologi & beroendesjd.
->
->
Istället vräker @svd på med ogrundade värdeord kring en opioid som 66 733 svenska fick behandling med någon gång under 2020.
Utan vidare ett av de sämsta reportage som jag sett under 30 år kring läkemedel.
Dubbelt dåligt. Varför då?
->
Reder ut en del missförstånd (hoppas jag). Det är inte så som patientföreträdare säger att nya läkemedel som ges på sjukhus bara prövas mot kostnad. Allvarlighetsgrad viktig faktor för NT-rådet vid SKR.
Däremot …
->
->
Däremot är det så att i Sverige finns författning om hur nya läkemedel på RECEPT ska värderas utifrån hälso- och sjukvårdens etiska plattform av myndigheten @TLV_nyheter
Men för läkemedel till sjukhus - rekvisitionsläkemedel - saknas motsvarande reglering i Sverige.
->
->
De flesta länder har en reglering för både recept- och rekvisitionsläkemedel. Men inte Sverige!
Det här är ologiskt & på alla sätt knepigt särskilt som Hälso- och sjukvårdslagen ställer krav på jämlik vård.
Alltså måste regionerna i en ad hoc-lösning försöka samordna sig.
->
-> 2/ patienten inte vet vilka av hens läkemedel på recept som apoteken kan ta olika pris för 3/ om patienten vet vilka ändå inte kan se priserna & jämföra dem 4/ det apotek som har läkemedlet hemma & är billigast kanske inte har pat övriga läkemedel
->
-> 5/ den apotekskedjan kanske ej finns på hemorten
& 6/ läkaren som väljer behandling med patienten som patienten sedan ska betala hela kostnaden för ej vet och inte kan ta reda på vad olika läkemedelsalternativ kostar på olika apotek
->
Svenska kyrkans/ärkebiskop @BiskopAntje inställning måste gå förenas med @Folkhalsomynd riktlinjer.
Religionsfrihet kan inte innebära att alla på pappret kan delta i kyrkliga förrättningar UTAN att alla kan göra det säkert under t ex en pandemi. etidning.dn.se/shared/article…
->
->
Många i en församling har ökad risk för allvarlig sjukdom och/eller nedsatt skydd av vaccination mot covid19 pga ålder, cancer, annan sjukdom eller läkemedel.
Varför ska religionsfrihet tolkas så att de inte kunna deltaga i större förrättningar för att ovaccinerade ska få?
->
->
Naturligtvis finns i @svenskakyrkan som i andra trossamfund möjlighet att ha vanliga försiktighetsåtgärder (maxtal, distans etc) vid mindre förrättningar, följa vaccinationstatus vid stora (>100 enligt gällande riktlinje) och vid behov erbjuda mindre eller enskild förrättning.
Artrosvården behöver förbättras.
Liksom för flera andra sjukdomar.
Ska jag tolka priset som att nu är bästa sättet att få en effektivare vård baserat på prioritering efter behov att finansiera det via utomlänsvårdsavtalet?
Inte genom direkta beslut om inriktning av vård?
->
->
Förstår ju att prioriteringarna vård inte är en grundval för Athenapriset men vill gärna påpeka att prioriteringsbeslut är något som berör oss alla. Det gäller både direkta öppna prioriteringar som alla andra beslut som innebär indirekta prioriteringar.
->
->
Joint Academy har utvecklat en uppenbarligen uppskattad tjänst, gratis för patienter och ersatt med skattemedel på löpande räkning.
Min förhoppning är att Athenapriset till dem kan fördjupa debatten både om utomlänsvårdsavtalet snedvridningar & tröghet hos regionerna…
->
Vem som ska kunna få tillstånd för att bedriva detaljhandel med läkemedel (driva öppenvårdsapotek) diskuterades i Den utredning och proposition som föregick omregleringen av apoteksmarknaden 2009.
MEN ...
->
->
I regeringens proposition 2008/09:145 Omreglering av apoteksmarknaden finns såväl utredningens överväganden som remissinstansernas synpunkter redovisade på sidorna 142-153.
->
->
Resonemangen utgår från ett snävt perspektiv och fokuserar på vem som får äga/driva öppenvårdsapotek. Det får inte läkemedelsföretag eller personer som får skriva recept på läkemedel t ex.
Remissvaren fokuserar också på detta perspektiv.
->