En hel serie som börjar med bara allmänna formuleringar från nästående och andra. Vore förstås självklart för seriös journalistik att börja med ett faktaunderlag från personer kunniga i farmakologi & beroendesjd.
->
->
Istället vräker @svd på med ogrundade värdeord kring en opioid som 66 733 svenska fick behandling med någon gång under 2020.
Utan vidare ett av de sämsta reportage som jag sett under 30 år kring läkemedel.
Dubbelt dåligt. Varför då?
->
->
Dubbelt dålig journalistik. Varför då?
Ämnet - beroende, missbruk av läkemedel och illegala substanser, våld - är viktigt och förtjänar ordentlig genomlysning och diskussion. Anslaget här (oavsett fortsättning) skadar den diskussionen och skapar oro hos patienter/anhöriga.
->
->
Det är inte ofta (eller ens någon gång tidigare) jag beskrivit journalistik inom området läkemedel för dålig. Varför då? För att det är ett svårt och komplext område och de flesta journalister kämpar med - och lyckas - förstå och förmedla insikter.
->
->
Men här går det inte ens att skylla på rubriksättare. Anslaget ”morddrogen / mordpillren / mördardrogen - tramadol” finns genomgående i presentation/upplägg av artikelserie.
1. Utredning. 2. Remiss 3. Lagförslag / lagrådsremiss / integritetsdebatt 4. Riksdagsbeslut 5. Tid till ikraftträdande 6. Anpassningar av journalsystem befintliga/under införande
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv -> 7. Test, buggrättningar och leveransgodkännande av ändringar. 8. Uppdatering av journalsystem och system beroende av detta - måste koordineras till stora uppdateringar 1-2 ggr/år 9. Utbildning vårdpersonal
2025? You lost me at #2-3.
->
@WassenMagnus@leif76@fnyosv ->
Spelar ingen roll om “rätt aktörer” sitter med om de inte lyckas vara tydliga kring tidskrav för komplex lagstiftning och lägger planer på vilka processer så långt som möjligt kan påbörjas parallellt och hur i sådana fall.
Reder ut en del missförstånd (hoppas jag). Det är inte så som patientföreträdare säger att nya läkemedel som ges på sjukhus bara prövas mot kostnad. Allvarlighetsgrad viktig faktor för NT-rådet vid SKR.
Däremot …
->
->
Däremot är det så att i Sverige finns författning om hur nya läkemedel på RECEPT ska värderas utifrån hälso- och sjukvårdens etiska plattform av myndigheten @TLV_nyheter
Men för läkemedel till sjukhus - rekvisitionsläkemedel - saknas motsvarande reglering i Sverige.
->
->
De flesta länder har en reglering för både recept- och rekvisitionsläkemedel. Men inte Sverige!
Det här är ologiskt & på alla sätt knepigt särskilt som Hälso- och sjukvårdslagen ställer krav på jämlik vård.
Alltså måste regionerna i en ad hoc-lösning försöka samordna sig.
->
-> 2/ patienten inte vet vilka av hens läkemedel på recept som apoteken kan ta olika pris för 3/ om patienten vet vilka ändå inte kan se priserna & jämföra dem 4/ det apotek som har läkemedlet hemma & är billigast kanske inte har pat övriga läkemedel
->
-> 5/ den apotekskedjan kanske ej finns på hemorten
& 6/ läkaren som väljer behandling med patienten som patienten sedan ska betala hela kostnaden för ej vet och inte kan ta reda på vad olika läkemedelsalternativ kostar på olika apotek
->
Svenska kyrkans/ärkebiskop @BiskopAntje inställning måste gå förenas med @Folkhalsomynd riktlinjer.
Religionsfrihet kan inte innebära att alla på pappret kan delta i kyrkliga förrättningar UTAN att alla kan göra det säkert under t ex en pandemi. etidning.dn.se/shared/article…
->
->
Många i en församling har ökad risk för allvarlig sjukdom och/eller nedsatt skydd av vaccination mot covid19 pga ålder, cancer, annan sjukdom eller läkemedel.
Varför ska religionsfrihet tolkas så att de inte kunna deltaga i större förrättningar för att ovaccinerade ska få?
->
->
Naturligtvis finns i @svenskakyrkan som i andra trossamfund möjlighet att ha vanliga försiktighetsåtgärder (maxtal, distans etc) vid mindre förrättningar, följa vaccinationstatus vid stora (>100 enligt gällande riktlinje) och vid behov erbjuda mindre eller enskild förrättning.
Artrosvården behöver förbättras.
Liksom för flera andra sjukdomar.
Ska jag tolka priset som att nu är bästa sättet att få en effektivare vård baserat på prioritering efter behov att finansiera det via utomlänsvårdsavtalet?
Inte genom direkta beslut om inriktning av vård?
->
->
Förstår ju att prioriteringarna vård inte är en grundval för Athenapriset men vill gärna påpeka att prioriteringsbeslut är något som berör oss alla. Det gäller både direkta öppna prioriteringar som alla andra beslut som innebär indirekta prioriteringar.
->
->
Joint Academy har utvecklat en uppenbarligen uppskattad tjänst, gratis för patienter och ersatt med skattemedel på löpande räkning.
Min förhoppning är att Athenapriset till dem kan fördjupa debatten både om utomlänsvårdsavtalet snedvridningar & tröghet hos regionerna…
->
Vem som ska kunna få tillstånd för att bedriva detaljhandel med läkemedel (driva öppenvårdsapotek) diskuterades i Den utredning och proposition som föregick omregleringen av apoteksmarknaden 2009.
MEN ...
->
->
I regeringens proposition 2008/09:145 Omreglering av apoteksmarknaden finns såväl utredningens överväganden som remissinstansernas synpunkter redovisade på sidorna 142-153.
->
->
Resonemangen utgår från ett snävt perspektiv och fokuserar på vem som får äga/driva öppenvårdsapotek. Det får inte läkemedelsföretag eller personer som får skriva recept på läkemedel t ex.
Remissvaren fokuserar också på detta perspektiv.
->