Is bevoegdheid nodig of hinderpaal in onderwijs? Ik zie hier geregeld de oproep dat je 'zonder papiertje' (bevoegdheid) toch heel bekwaam kan zijn als leraar. En dat we daar dus veel meer ruimte voor moeten maken. 🧵
Als lid van #teamnuance maak ik daar graag een kantekening bij vanuit onderzoek naar uitval van startende leraren. Context: Nederland en VO. pure.rug.nl/ws/portalfiles…
1) Een belangrijke zorg over starters is uitval. Sommigen spreken van 'een draaideur beroep' met wel 40-50% uitval van starters. Dat is bij een lerarentekort natuurlijk rampzalig. Gelukkig blijkt dat beeld te overtrokken. Goed onderzochte cijfers geven iets anders aan.
2) In het VO valt per jaar ongeveer 3-5% van de leraren tot 55 jaar uit - met pensionering niet meegerekend als uitval. Dit is dus een 'base rate' van uitval in het beroep. Cijfers op basis van: pure.rug.nl/ws/portalfiles…
3) Uitval bij de start gebeurt vooral in het eerste jaar. Tussen 1995 en 2013 liep dit op van 12% tot ruim 20% uitval in het eerste jaar. Maar: dit cijfer verschilt sterk tussen bevoegd en onbevoegd.
4) Rond 9% van bevoegde eerstejaars in het VO valt uit. Ongever 2-3 x meer dan de base rate van 3-5% per jaar. Goed voorbereide starters wil je natuurlijk graag behouden, maar iets meer uitval in het eerste jaar is niet vreemd. Aanpassing aan beroep, is het iets voor je etc.
5) Bij onbevoegd ligt dit anders: tot 25% van onbevoegde starters in het VO valt uit in jaar 1! Dat wil zeggen 5-8 x hoger dan de basis uitval van 3-5% per jaar. Onbevoegde leraren dragen daarmee ook veel meer bij aan de uitvalcijfers.
6) Daarnaast blijkt dat starters die uitvallen gemiddeld genomen significant minder bekwaamheid zijn in goede instructie en klassenmanagement. En we weten uit ander onderzoek dat bevoegdheid doorgaans tot hogere bekwaamheid leidt.
7) Natuurlijk wil je ook 'carriere-switchers' kansen bieden. Er zijn ook allerlei inzichten over hoe je dat goed doet. Check dat ze goed gemotiveerd zijn. Biedt een goede orientatie. Geef veel steun bij de start. Bouw voort op bestaande bekwaamheden en erken die.
8) Maar zorg ook dat ze goed bekwaam en bevoegd raken. Verkorte trajecten voor instromers blijken hierin vaak slechter te scoren. Deelnemers daarin zijn vaak ook minder tevreden over voorbereiding op het beroep. doi.org/10.1016/j.edur…
9) Conclusies die je volgens mij goed kunt trekken: Bevoegdheid beschermt tegen uitval. Bekwaamheid beschermt tegen uitval. Bevoegdheid bevordert bekwaamheid. Dat vind ik toch best sterke argumenten om te pleiten voor een bevoegde instroom in het beroep. /Fin
Vraag 4: Ik herken het toetsfetisjisme in de praktijk. Maar, u haalt de toets uit de context. Hetzelfde toetsbeleid is constant geweest onder diverse beleidscontexten. U mist de belangrijkste beweging: kwaliteitsdenken (ik herken dat typisch als een neo-liberale insteek)
Waarom dan kiezen voor 'New public management'? Mijn vraag als ouder: mijn kinderen zijn met toetsen en LVS gevolgd. Dat maakt het gesprek over leerstijl makkelijker (LEERSTIJL?!?!?!?) het is onderdeel van een rijkere context. Abstraheert u daar niet teveel van? Stropop?
Heij: kwaliteit staat nu vooral in teken van uitput, dat was eerder minder in overwegingen over deugdelijkheid van onderwijs. Dit past bij de beweging NPM: rendementsdenken.
Vraag 3: Intro - Gelezen met rode oortjes, van opwinding, boosheid. Tilburg was ooit verscheurd tussen tabbelaars en babbelaars, zie de vorige discussie. 'ik ben wetenschappelijk een kleinzoon van A de Groot'. We kijken hier naar een micro-macro vraagstuk.
Het stelsel/macro zoekt naar verdeling, de leerling/micro naar kansen. (Interessant: willen we als stelsel niet ook een vorm van rechtvaardigheid?). Systeemkenmerk: dwingt een stelsel niet altijd? En is meritocratie niet ook dwingend. Moet een toets dat niet juist verzachten?
En proberen ouders uit de bovenlaag niet van alles om dat systeem te bespelen, helpt dan niet juist een 'goede harde, tabbelende toets' die die harde kanten eraf haalt?
Draadje: 1) De onderwijsraad adviseert: een 3 jarige brugperiode en veel differentieren. Zowel binnenklasdifferentiatie als niveaugroepen. Gaat dat gelijke kansen vergroten? onderwijsraad.nl/publicaties/ad…
2) In principe is vroege selectie niet positief voor onderwijskansen. Later selecteren naar verschillende onderwijsstromen is beter. (Lucy Crehan, Cleverlands). Die consensus is er wel.