#WOBTeam leest verslag Commissie van Toezicht RIVM mar-sep-2020
OMT:
- Schimmig Bastion
- Weinig inbreng RIVM
- Intransparant, geheim
- Vraagtekens bij Wetenschappelijke basis
- RIVM de pineut
Als niet RIVM het OMT van wetenschappelijke adviezen voorziet, wie dan wel?
1/n
Onafhankelijke versus politieke wetenschap: Bevindingen van Commissie van Toezicht RIVM
@rivm is een rijksinstituut en kent een Commissie van Toezicht waarvan de leden door @MinVWS en @_knaw worden voorgedragen/benoemd.
2/n
Wettelijk is vastgelegd dat jaarlijks een wetenschappelijke audit wordt gedaan door een groep van internationale wetenschappers (experts) om te onderzoeken of de kwaliteit hoog genoeg is en van waarde voor de maatschappij.
Dat is niet gebeurd in 2020.
3/n
Wel heeft de Commissie van Toezicht (CvT) besloten tot een tussentijdse evaluatie (Quickscan) van de wetenschappelijke kwaliteit en onafhankelijkheid van de - aan de COVID-19 epidemie gerelateerde activiteiten - over de periode maart - september 2020.
4/n
Uit deze Quickscan kwamen een aantal opvallende punten naar voren:
a. Duidelijker maken of de wetenschappelijke adviezen en inzichten van @RIVM of OMT af komen.
b. CvT kon niet goed achterhalen welke inbreng RIVM nu eigenlijk had.
“Niet bevorderlijk voor de transparantie”
5/n
In gewoon Nederlands:
CvT vindt dat de modellen van het RIVM, waarmee voorspellingen worden gedaan, openbaar moeten worden ( @fritsander )
Deze voorspellingen zijn achteraf getoetst en aan het OMT gerapporteerd. De CvT vindt dat deze evaluaties ook openbaar moeten zijn.
6/n
Mbt Wetenschappelijke Onderbouwing Mondkapjes en Testbeleid:
- Werd niet door RIVM, maar door andere OMT-leden aan OMT geleverd
- Niet openbaar, dus buiten zicht CvT
Van welke OMT-leden kwamen de wetenschappelijke onderbouwing tbv mondkapjes en testbeleid? Waar zijn die?
7/n
Zowel voor de CvT als de buitenwereld [wij dus] is lastig te zien van wie de adviezen en wetenschappelijke onderbouwing afkomstig waren.
De wijze waarop nu beleid tot stand komt, is niet bevorderlijk voor de wetenschappelijke transparantie.
8/n
Conclusie CvT in deze Quickscan: Met de wetenschappelijke inbreng van het @RIVM is niets mis
Dat beeld kregen wij eerder ook in het doorspitten van andere WOB documenten
Bijvoorbeeld bij het door VWS aangevraagde advies mbt de signaalwaarde op het #Coronadashboard
9/n
In de #WOB docs zien wij dat @rivm in aug 2020 haar handen aftrok van het Corona Dashboard. Omdat @rivm het niet eens was met de politieke keuze over de belangrijkste signaalwaarde op het dashboard: Totaal aantal ‘besmettingen’
10/n
De beslissing van het @rivm om hier niet in mee te gaan was zuiver wetenschappelijk
De belangrijkste signaalwaarde op het dashboard “totaal aantal besmettingen” ipv ‘percentage aantal afgenomen testen vs positief en uitgesplitst naar leeftijd’, betrof een politieke keuze
11/n
Dus wetenschappelijk gezien, maar ook ten aanzien van het vertrouwen bij mensen & politici in de maatregelen, was er geen enkele aanleiding de signaalwaarde op deze manier te brengen.
Voor minister van volksgezondheid geen reden het NIET zo te doen…
12/n
Wij komen nergens tegen dat de voorzitter OMT (tevens hoofd CiB van het @rivm) dit dmv technische briefing aan 2e kamer heeft vermeld
Conclusie van de Minister VWS (Kamerstuk, 25 295, nr. 1063): RIVM deugt.
Maar de minister meldt niet dat RIVM niets in te brengen heeft in het OMT.
Ook niet wie dat dan wel doet. En over gebrek aan transparantie en het ontbreken van wetenschappelijke basis geen woord.
15/n
In het verslag van de CvT lezen wij bevestiging van de kritiek van onafhankelijke wetenschappers in NL, zowel tav het COVID beleid als de institutionele inrichting (hoezo NCTV?)
Het verbaast ons dat hier nooit kamervragen over zijn gesteld.
16/n
Wat de CvT hier schrijft, is keihard:
Indien NL de onafhankelijke wetenschap èn het RIVM wel zou betrekken in het beleid, dan zouden we het veel beter doen dan andere EU landen.
In onze woorden: RIVM en (kritische) onafhankelijke wetenschappers worden compleet genegeerd.
De Duitse RKI (RIVM) protocollen zijn leesbaar gemaakt.
Wij mochten bijv. niet weten dat de politiek al wist dat jongeren anderen niet of nauwelijks besmetten omdat zij zelden symptomen ontwikkellen…
Toch moesten de scholen dicht en jongeren allemaal geprikt want oma en opa…
Ook het ‘testen, testen, testen’ - was net als in NL - een politiek strategisch dingetje.
Testen zonder symptomen is nutteloos en veel fout-positieven.
Mijn duiding: Alles was gericht op ‘het vaccin’ en een hoge vaccinatiegraad. De nietszeggende coronapas was de redding uit de niet werkende ‘intelligente lockdown’…
‘De natuur kachelt nog steeds achteruit, dat ontkennen ze (vd Plas BBB).
De ENIGE manier om stikstofdepositie en nitraat terug te dringen is om de veestapel te reduceren, komen we niet onderuit…’
Wat zegt de wetenschap?
1/3
Het RIVM en WUR (Timmermans haalt ze hier aan) zeggen:
“de effecten van alle natuurherstelmaatregelen die het kabinet en provincies sinds 2021 hebben genomen zijn ’niet bekend’. „Daarvoor zijn onvoldoende gegevens beschikbaar”.
Maar natuurlijk zijn er emissiedata bekend sinds 1990.
Daaruit blijkt dat aan de doelen wordt voldaan.
Maar als je uitgaat van nietszeggende Aerius modellen en tegelijkertijd niet bijhoudt of de natuur herstellende is (naar wat eigenlijk Frans?) dan blijf je aan de gang!
Europese Verdragen hebben grote invloed op de NL Grondwet en rechtsorde.
Zulke Verdragen zouden daarom met respect voor de Nederlanders met een 2/3 meerderheid door het NL Parlement moeten.
Zou je denken? 1/8
Daarom diende @keesvdstaaij reeds in 2008 een voorstel tot wijziging Grondwet in:
Want ‘van een Verdrag kan men geen burger zijn, van een politieke gemeenschap wel… Daarom is het vaststellen en goedkeuren van deze regels van eminent belang voor elke Nederlander’.
2/8
Leden van D66 vragen of ‘dit voorstel getuigt van het zich in toenemende mate wensen af te sluiten van een snel veranderende wereld of het bevorderen van de Internationale rechtsorde?’
Indiener: ‘Integendeel. Met dit wetsvoorstel komt daar verandering in.’
Opvallend (ook) omdat boerderijen significant minder stikstof uitstoten dan de grote industrie en de depositie van stikstof afkomstig van boerderijen na 300mtr niet meer te herleiden is tot bron:
#WOBTeam - Staat de Directeur-Generaal CBS wel onder strak toezicht?
En wie is de dame die voor NL in het Joint Negotiation Team (JNT) zat en met de EC ‘onderhandelde’ over de covid-vaccins,
maar plots op 1 sept 2020 (na 5 jaar VWS) Directeur- Generaal van het CBS werd?
1/10
Angelique Berg, toen nog DG-Volksgezondheid, werd door toenmalig minister van VWS Hugo de Jonge, voorgedragen als onderhandelaar voor Nederland in het JNT.
Ze schrijft: “We mogen mee onderhandelen, maar de EC heeft alle bevoegdheid en beslist met wie er wordt onderhandeld”
2/10
Een mail aan mw. Berg en betreffende ministeries van Duitsland-Italië en Frankrijk - samen voorheen de Inclusive Vaccine Alliance (IVA) - die door de EC een kopje kleiner is gemaakt.
“De Europese Commissie heeft in alles het alleenrecht”