Interessante discussie met @vanranstmarc die iedereen die deze grafiek niet begrijpt "van het padje af" vindt. Mijn reactie was voor hem reden mij te deblokkeren en het gesprek aan te gaan. Een draadje nu dus als samenvatting (@MarionKoopmans doet even niet mee)
(1/11)
Wat zien we hier? Een vergelijking tussen overlijdens aan #corona (blauw) en griep (geel). Hieronder nogmaals deze grafiek. Dus zo op het oog (tenzij je "van het padje af" bent) COVID-19 100X zo erg als griep. De griep van 2019 en 2020!
(2/11)
Dat was voor mij aanleiding om dit bericht in het zonnetje te zetten. Waarom vergelijking met een jaar waarin er vrijwel geen griep was? Waarom niet vergelijken met 2018? @vanranstmarc en @MarionKoopmans ?
(3/11)
Dit was voor @vanranstmarc aanleiding mij te deblokkeren. "Sportief"! Een discussie volgde en spitste zich toe op zijn uitleg dat er in 2020 geen griep was vanwege #corona. Een blokkade volgde weer toen het te heet werd.
(4/11)
Een stortvloed van secondanten stond ondertussen langs de zijlijn mij te beschimpen. Voor de leesbaarheid heb ik een flink aantal moeten blokkeren, allemaal trollen met slechts een handjevol volgers.
(5/11)
Daarna werd ik weer gedeblokkeerd en de volgende grafiek volgde, nu met daarin 2018 WEL opgenomen, maar ook hier nog steeds een merkwaardige verhouding. Een korte verdere discussie volgde.
(6/11)
De verhouding is inmiddels gedaald tot 1:10 volgens @vanranstmarc . Kennelijk wordt griep bij de NHS iets anders bijgehouden, maar allah.... Het kwartje begint te vallen.
(7/11)
Ik liet deze grafiek zien met cumulatieve oversterfte (CBS cijfers), zodat we alle seizoenen kunnen vergelijken. Hier zien we dat 1e golf #corona 6000 extra overlijdens gaf en griep 2018 bijna 4000. Heel iets anders dus dan 100X zoveel wat Marc en Marion ons suggereerden.
(8/11)
Marc begrijpt nog niet dat ik de bal teruggekaatst heb en de term "van het padje af" gebruik na zoveel #desinformatie. Nee, Marc nam inderdaad 1:100 niet in de mond, maar we moesten dat wel gaan fantaseren.
(9/11)
Maar op mijn afrondende vraag of de CBS cijfers die ik toonde juist zijn, krijg ik geen antwoord meer. Onverklaarde #oversterfte is inmiddels richting 20.000/jaar en dat is 5X zoveel als griep 2018. Zonder #corona, die heftig was, maar oversterfte nu is nog veel heftiger
(10/11)
Ondertussen blijft het antwoord van @vanranstmarc uit. Wel rollebollen zijn secondanten nog steeds over allerlei aspecten van deze lange discussie, maar het cruciale antwoord blijft uit: accepteer je de CBS #Oversterfte cijfers Marc???
(11/11)
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
De 180 graden draai van RIVM in beeld. Let vooral op de gele balken: de prognose van het RIVM voor de #oversterfte. We zien dat RIVM zijn best doet om de oversterfte in te halen en dat is in het lopende seizoen 24/25 precies gelukt. 1/
De aanpak van RIVM is dat ze op een slimme manier (pieken verwijderen etc) het gemiddelde van de 5 voorgaande jaren gebruiken voor het komende jaar. Tot vorig jaar viel er telkens een jaar zonder #oversterfte af en kwam er een coronajaar bij.
2/
Dus voor de laatste prognose voor 25/26 valt het seizoen 2019/20 er af en het seizoen 24/25 met een veel HOGERE oversterfte komt erbij. Maar wat schetst onze verbazing? De prognose komt LAGER uit. Dat is heel gek.
3/
Wie kan dit uitleggen: RIVM VERLAAGDE de baseline voor het seizoen 2025/26 met 1,3%. Nu moet je dus weten dat RIVM de berekeningen uitvoert als rekenkundig gemiddelde van de afgelopen 5 jaar, na het weglaten van pieken. 1/
Het is RIVM te ingewikkeld om te publiceren, dus een betere beschrijving ga ik me niet aan wagen. Maar kijk eens goed naar deze grafiek. De opgebouwde sterfte in 9 seizoenen. Voor de berekening van de prognose 25/26 valt het seizoen 19/20 er uit en komt 24/25 in de plaats. 2/
Zien we het gebeuren? Het eerste coronajaar slechts 6000 oversterfte en in het afgelopen seizoen 13.000. Bovendien, in het 1e corona jaar zat alle sterfte in een korte felle piek en die wordt door RIVM verwijderd! Dus afgelopen seizoen MINSTENS 7000 MEER sterfte. En toch...
3/
Gaat het RIVM nattigheid voelen? Het lijkt erop. De RIVM-baseline is zoals gebruikelijk aangepast per 1 juli. Maar niet met de verwachte 3% naar BOVEN zoals dat de afgelopen 3 jaar het geval is, maar met 1,3% naar BENEDEN. Dat is apart. Zie deze grafiek... 1/
De bandbreedte begint zo aardig in de buurt te komen van onze Normsterfte, zoals wij het kabinet hebben voorgesteld. Dit begrijpen we wel, want het schip komt snel op de wal af nu er weer een nieuwe vaccinatieronde is aangekondigd per 15 september. 2/
Dit is het plaatje dat we dan eind van het jaar zouden gaan zien: een sterftegolf samenvallend met de vaccinatieronde en een brede golf daarna. Afgekeken bij de voorgaande 3 jaren. Voorbedachten rade is dan ongetwijfeld ook iets wat speelt in het achterhoofd bij RIVM. 3/
De weekcijfers zijn er weer. Zoals verwacht zijn er weer honderden overleden opgestaan: de oversterfte van vorige week dus weer flink verlaagd. Geen nieuws. Maar wacht... er is wel ander nieuws: DE BASELINE. 1/
Vorige week al aangekondigd: RIVM stelt altijd per 1 juli de baseline bij volgens de actuele inzichten. De verwachting was dat deze opnieuw 2-3% naar boven zou afbuigen, maar nee....
2/
Ondanks de vergrijzing en aanhoudende oversterfte, heeft het RIVM de verwachtingen met een vol procent naar BENEDEN bijgesteld (de sprong helemaal rechts in de grafiek). We zijn benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing hiervan. 3/
Onverklaarde #oversterfte onder het vergrootglas. Verscheen OPEENS in maart 2021. Dat is het gearceerde vlak. Rood is de sterfte aan #corona+influenza. En groen zijn dan de vaccinaties... Kijk eens aan!!! 1/
Duidelijker kan ik het niet maken. De onverklaarde #oversterfte begon tegelijk met het vaccineren van de ouderen in februari 2021. Ook zien we dat de daling van de sterfte aan #corona tegelijk stagneert: corona is een bijwerking van vaccinatie!
2/
We vervolgen met de volgende vaccinatierondes. De Deltagolf werd ingeluid met het vaccineren van de immuungecompromitteerden, gevolgd door de ouderen.
Het RIVM en CBS verschillen sterk van mening over deze golf. RIVM ziet 25% #corona in deze golf, CBS 80%. Maar hij was er...
3/
Boem!!! Doorlopen mensen, niets aan de hand. Afgelopen week een #oversterfte van 696 oftewel 20%. Zelfs RIVM kan het niet meer verstoppen. Midden in de zomer. Uitgestelde zorg die zich opeens manifesteert? 1/
Kleine slag om de arm, want RIVM stelt telkens de sterfte van de voorgaande week naar beneden bij, maar dan moeten ze zich dus nu 696 overlijdens verteld hebben bij hun rapportage. Maar goed, vorige week was Vaderdag, je weet nooit wat dat voor invloed dat gehad kan hebben.
2/
We zitten ook al weken te wachten op de voortzetting van de baseline. Als het RIVM zijn rekenmethodes strikt voortzet, dan zouden we per 1 juli weer een sprong omhoog moeten zien. We zijn dus nieuwsgierig, maar moeten nog even geduldig blijven.
3/