Interessante discussie met @vanranstmarc die iedereen die deze grafiek niet begrijpt "van het padje af" vindt. Mijn reactie was voor hem reden mij te deblokkeren en het gesprek aan te gaan. Een draadje nu dus als samenvatting (@MarionKoopmans doet even niet mee)
(1/11)
Wat zien we hier? Een vergelijking tussen overlijdens aan #corona (blauw) en griep (geel). Hieronder nogmaals deze grafiek. Dus zo op het oog (tenzij je "van het padje af" bent) COVID-19 100X zo erg als griep. De griep van 2019 en 2020!
(2/11)
Dat was voor mij aanleiding om dit bericht in het zonnetje te zetten. Waarom vergelijking met een jaar waarin er vrijwel geen griep was? Waarom niet vergelijken met 2018? @vanranstmarc en @MarionKoopmans ?
(3/11)
Dit was voor @vanranstmarc aanleiding mij te deblokkeren. "Sportief"! Een discussie volgde en spitste zich toe op zijn uitleg dat er in 2020 geen griep was vanwege #corona. Een blokkade volgde weer toen het te heet werd.
(4/11)
Een stortvloed van secondanten stond ondertussen langs de zijlijn mij te beschimpen. Voor de leesbaarheid heb ik een flink aantal moeten blokkeren, allemaal trollen met slechts een handjevol volgers.
(5/11)
Daarna werd ik weer gedeblokkeerd en de volgende grafiek volgde, nu met daarin 2018 WEL opgenomen, maar ook hier nog steeds een merkwaardige verhouding. Een korte verdere discussie volgde.
(6/11)
De verhouding is inmiddels gedaald tot 1:10 volgens @vanranstmarc . Kennelijk wordt griep bij de NHS iets anders bijgehouden, maar allah.... Het kwartje begint te vallen.
(7/11)
Ik liet deze grafiek zien met cumulatieve oversterfte (CBS cijfers), zodat we alle seizoenen kunnen vergelijken. Hier zien we dat 1e golf #corona 6000 extra overlijdens gaf en griep 2018 bijna 4000. Heel iets anders dus dan 100X zoveel wat Marc en Marion ons suggereerden.
(8/11)
Marc begrijpt nog niet dat ik de bal teruggekaatst heb en de term "van het padje af" gebruik na zoveel #desinformatie. Nee, Marc nam inderdaad 1:100 niet in de mond, maar we moesten dat wel gaan fantaseren.
(9/11)
Maar op mijn afrondende vraag of de CBS cijfers die ik toonde juist zijn, krijg ik geen antwoord meer. Onverklaarde #oversterfte is inmiddels richting 20.000/jaar en dat is 5X zoveel als griep 2018. Zonder #corona, die heftig was, maar oversterfte nu is nog veel heftiger
(10/11)
Ondertussen blijft het antwoord van @vanranstmarc uit. Wel rollebollen zijn secondanten nog steeds over allerlei aspecten van deze lange discussie, maar het cruciale antwoord blijft uit: accepteer je de CBS #Oversterfte cijfers Marc???
(11/11)
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Een grootschalige "pandemiesimulatie" door de WHO. Interessant. Robin de Boer schreef erover. Hoe handelen we als WHO bij de volgende pandemie? Hoe kan het nog succesvoller zijn? 1/ robindeboer.substack.com/p/who-voerde-z…
Je kunt het al voorspellen. Het gaat dan weer om het treffen van de juiste maatregelen en de inzet van vaccins. Waar het vast niet over zal gaan, dat zijn de jaren na de interventie. Dus niet over DEZE grafiek. Gemiddelde oversterfte over de jaren na "interventie". 2/
Ter vergelijking de groene lijn voor gemiddelde 2016-2019. Keurig slingerend rondom nul. In de herfst zelfs wat ondersterfte. Maar NA het coronajaar 2020 liggen de 5 jaren daarna ongeveer 200/week HOGER. Met een bult vanaf de 2e helft van september.
3/
Hopsakee, de krant wordt wakker. "Meer overlijdens dan in de coronajaren". Maar ja, wat is toch de oorzaak.... Het CBS heeft wel een prikkelende conclusie: 1/ ad.nl/economie/meer-…
„Tijdens de coronajaren is de gezondheid van veel mensen erop achteruitgegaan; zij vormen vermoedelijk grotendeels die ‘extra’ overlijdens.” zegt Ruben van Galen van CBS. De spijker op de kop.... Kijk maar naar deze grafiek. 2/
Oversterfte sinds 2018 met in 2018 een griepgolf waarvan we daarna niet zieker werden, zonder massale vaccinatie. Ook in 2020 werden we niet zieker van #corona. In de zomer van 2020 (oranje bolletje) zelfs minder sterfte dan na de griep van 2018. Maar....
3/
De #oversterfte is verschoven naar de jongere leeftijden. In grafieken enzo al veel gedeeld, maar nu met een simpele tabel. Kale CBS-cijfers in één tabel. Voor 3 leeftijden: 55, 65 en 85 jaar. Geel is de opvallende oversterfte. 1/
In 2020 was er zelfs een fikse ondersterfte bij de 55-jarigen. Wellicht omdat zij in hun kinderjaren blootgesteld waren aan de #corona epidemie rond 1965 (!!). Wel 7,7% #oversterfte bij de 85-jarigen en dat is logisch. 65 jaar is met 2,2% amper verhoogd.
2/
In 2024 is de #oversterfte bij 65 en 85 jaar vrijwel verdwenen, ondanks de toename in sterfte: door vergrijzing 20% meer 85-jarigen.
Maar bij 55-jarigen is deze juist gestegen tot 14%. Paar jaar daarvoor nog ongevoelig voor #corona. Rara...
3/
De jaarlijkse BOEM is er weer. Na een paar merkwaardige weken met bijna ondersterfte (de kerst??) nu een giga #oversterfte van 674. Drie flinke vakantievluchten. Of toch uitgestelde zorg? Of gewoon "onverklaard"....
En ondertussen... 1/
De #oversterfte bouwt zich ongeremd verder op. VIJF maal zoveel oversterfte sinds vaccinatie als in het eerste volledige coronajaar. Dat zijn inmiddels zo'n 300 MH17's.
Commentaar van jabbers: waar maak je je druk om... 2/
Hier zien we de jaarlijkse kerst-dip. Iedereen aan de kalkoen, overlijden doen we volgend jaar wel. 3/
Complotdenkers worden we door "journalisten" genoemd als we dit soort grafieken met CBS-cijfers laten zien. Zie de abrupte verandering in de zomer 2021. In 2020 zien we nog sterfte "volgens het boekje". Flinke #oversterfte in de winter gevolgd door ondersterfte in de zomer. 1/
In de winter 2020/21 alweer #oversterfte vanwege de 2e golf. Maar..... nu GEEN ondersterfte in de zomer maar alweer oversterfte.
In de 4 winters daarna amper #corona en zelfs meer oversterfte dan bij de 2e golf. Dat is gek!
2/
En in de ZOMER, waar je normaal gesproken de bijbehorende ondersterfte ziet, een ongekende #oversterfte. Meer dan in de winter van het griepjaar 2018.
3/
Hoe werkt Grok? Geeft hij "getrainde antwoorden". Als test gaf ik deze foto. Ootmarsum 1928, vlöggeln met Pasen. Ik wilde meer zekerheid over het juiste jaar. Dit was het eerste antwoord: 1/
Britse Joden die in mei werden afgevoerd. Een verschrikkelijk antwoord natuurlijk. Vandaag eens opnieuw geprobeerd om te zien of Grok hiervan heeft geleerd, of zich toch houdt bij getrainde antwoorden. Daar gaat ie... 2/
Vandaag zou het om deze foto gaan: "Amsterdam 1892, Gebed zonder End". Grok wist het bij herhaling heel zeker. Zelfs na het benoemen van de werkelijke herkomst wist grok het heel zeker. Uiteindelijk werd toch toegegeven dat het om "getrainde kennis" ging. 3/