MyFundAction Profile picture
Developing youth to embrace love & passion for the best future.
Jul 7 16 tweets 3 min read
Korang tahu tak masa Nabi Ismail lahir, umur Nabi Ibrahim dah 86 tahun!

Berpuluh tahun beliau tak dikurniakan zuriat, tp beliau tak pernah berhenti berdoa:

"Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh!" [37:100]

Tapi kenapa dikorbankan? Sebenarnya kita pun tak dapat nak bayangkan perasaan Nabi Ibrahim ketika Nabi Ismail lahir.

Bayangkan kita berdoa doa yg sama puluhan tahun, tanpa putus asa, dan kemudian Allah makbulkan doa tersebut.

Tak tahu nak cerita perasaan happy tu macam mana.
Jul 5 4 tweets 3 min read
Setakat tengahari tadi, lebih 1200 mangsa telah ditempatkan ke pusat pemindahan sementara.

Team @MyFundAction cawangan utara telah digerakkan petang tadi, dan insyaAllah 2 lagi team daripada HQ akan tiba untuk mengagihkan bantuan buat mangsa yg terkesan.

[cont] Image Antara bantuan yg dibawa untuk agihan awal ini adalah:

1. 100 hygiene kit 
2. 2000 pek daging qurban Ready-To-Eat
4. 100 buku roti
5. 40 karton air mineral
6.10 kotak Rezeki Ummat

Insyaallah, semua bantuan ini akan sampai kepada mangsa yg terkesan.
Jul 8, 2021 11 tweets 2 min read
Rupanya Rasulullah SAW dah doakan kesulitan buat pemimpin yang korup, pecah amanah lagi khianat!

Aduh, sanggup ke kita nak pegang jawatan tinggi-tinggi bila dah didoakan begitu? 😭

Nak tau apa doa Rasulullah SAW?

[Rajutan] "Ya Allah, siapa yg menjawat suatu jawatan dlm pemerintahan ummatku lalu dia mempersulit urusan mereka (rakyat), maka persulitlah dia.

Dan siapa yg menjawat suatu jawatan dlm pemerintahan ummatku lalu dia berusaha menolong mereka, maka tolong pulalah dia."

[HR Muslim No 3407]
Jul 7, 2021 9 tweets 2 min read
Di akhirat nanti, kita akan ditanya tentang amanah ketika di dunia ni.

Salah satunya, berkait dengan kepimpinan seseorang.

Setiap pemimpin pula akan bertanggungjawab ke atas apa yang dipimpinnya.

So, kita ni pemimpin ke bukan? 🤔

[Rajutan] Kalau nak tau, kita semua ni adalah pemimpin.

Kita ni sebenarnya sedang menjadi ketua kepada unit atau organisasi di dalam kehidupan.

Tak kisahlah, unit adik-beradik ke, suami isteri ke, jabatan tempat kerja ke atau paling tinggi sekali, ketua negara.
Jul 7, 2021 7 tweets 8 min read
LATEST

132 Jewish illegal immigrants stormed the Al-Aqsa courtyard mosque today.

They do whatever they want in Palestinians land 😠

#IsraeliTerrorism
#FreePalestine
#savesheikhjarrah
#savebeita #savesilwan
#MyAqsaDefenders Zionist police raided the Batn al-Hawa neighborhood in the city of Silwan, shortly after Jewish illegal immigrants attacked Palestinians there.
Jul 6, 2021 9 tweets 2 min read
Orang kita sangat sinonim dengan kes rasuk.

Tapi, rasuk ni bukan bermakna histeria je.

Kadang, bila kita marah menggila pun ibarat dirasuk syaitan.

Nak ke biarkan amarah menguasai diri kita dan menurut kehendak syaitan?

[Rajutan] Memang syaitan dan keturunannya akan sentiasa mencari peluang untuk menyesatkan anak-anak Adam.

Tak kisahlah pada waktu apapun.

Semasa gembira, sedih, kecewa, marah, patah hati & lain-lain.

Tapi, bila 2 orang bertengkar macam nak gila, itulah ketikanya mereka dirasuk syaitan.
Jul 6, 2021 6 tweets 8 min read
LATEST

The Zionist regime demolished a school built in Dahiyat Al-Salam, northeast of Jerusalem.

Source: Quds News Network

Don’t stop spread awareness!😔

#GazaUnderAttack
#IsraeliTerrorism
#FreePalestine They just not destroy Palestinians children’s childhood, they also close the chance for the kids to have education 😢

Source: Al-Qastal Twitter
#IsraeliTerrorism
#FreePalestine
#GazaUnderAttack
I don't #loveisrael forever
#israeloftheday koyak ImageImageImageImage
Jun 7, 2021 15 tweets 3 min read
Pernah dengar tak tragedi pembunuhan Kafr Qassem?

Inilah tragedi Oktober yang benar!

Di mana, memiliki kerakyatan Isr43l pun tidak menyelamatkan bangsa Palestin.

Di mana, nyawa seorang manusia itu begitu murah di mata pihak rejim Z10nis.

Nak tahu apa yg berlaku?

[Rajutan 🧵] Kisah ini berlaku pada 29 Oktober 1956.

Ia berlaku beberapa tahun sebelum perang 6 hari yang terjadi pada tahun 1967.

Ketika itu, Israel merupakan sebuah rejim ketenteraan yang telah pun menguasai wilayah-wilayah di Palestin.
Jun 6, 2021 5 tweets 5 min read
STJ- Siblings Till Jannah

The El-Kurd siblings have officially been detained by Israeli police in Jerusalem.

Muna was arrested at their house this morning, Mohammed surrendered after an arrest warrant was issued.

| A thread | 👇
#FreePalestine
#SaveSheikhJarrah They were the ones who exposed the Israeli atrocities in Sheikh Jarrah to the eyes of the world.

"The world is going to ruin when the people whom reveal the truth is been attacked as if honesty is a crime. 👇

#SaveSheikhJarrah
Jun 6, 2021 17 tweets 4 min read
Kenal tak dengan nama Ali Abu Aliaa?

Agak-agaknya, korang tahu tak kisah hidupnya?

Kalau tak tahu, izinkan kami kenalkan remaja yang syahid pada hari jadinya sendiri! 😭

Nak tau apa yang berlaku tanggal 4 Disember 2020?

[Rajutan] Ali Abu Aliaa adalah seorang remaja dari perkampungan Al-Mughayir.

Dia baru sahaja menginjak usia 15 tahun hari itu.

Ya, pada 4 Disember 2020 lalu.

Namun, siapa sangka, hari jadinya juga adalah hari dia dipilih untuk syahid dan kembali ke rahmat Ilahi? 😔
Jun 6, 2021 18 tweets 16 min read
UPDATED!!
The Walla Israel website reports the Israeli regime has vowed to launch the Iron Dome after receiving Sinwar’s warning.

Is #Israelkoyak ?

#MyAqsaDefenders
I don't want to #visitisrael
I don't #supportisrael
I don't #loveisrael forever
#israeloftheday torn Allahuakbar 😢

The Gaza Detainee Information Office reported that Zionists detained a Palestinian youth, Wajdi Nayef Atta Al Jaradat in a raid in Sa'ir City, Hebron at dawn this morning

May Allah protect our sisters and brothers in P$lest1n ameen🤲🏻🤲🏻

#MyAqsaDefenders
Jun 5, 2021 20 tweets 4 min read
Tahu tak di mana letaknya penjara terbuka terbesar di dunia?

Di Malaysiakah? Di Brazilkah? Atau di Mexico?

Hah, kalau nak tahu, "penjara terbuka" terbesar di dunia ni terletak di Jalur Gaza, Palestin.

Ya, Jalur Gaza adalah sebuah penjara kepada penduduknya!

Kenapa? 🧵 Ia bermula pada tahun 2007 apabila pihak H4m4s mula menguasai Jalur Gaza dan memerintahnya.

Sebagai respon kepada penguasaan tersebut, Isr43l telah melaksanakan sekatan ketenteraan yg paling lama dan besar di Gaza.

Sekarang ni, sudah hampir 15 tahun sekatan tersebut berjalan.
Jun 4, 2021 14 tweets 4 min read
Korang kenal tak dengan sehelai selendang yang menjadi simbol perjuangan dan kebebasan Palestin?

Tau tak, apa nama panggilan selendang tersebut?

Dah dapat teka?

Okay, nak tau jawapannya?

[Thread] Ya, jawapannya adalah keffiyeh!

Selendang hitam putih yang lazimnya di pakai bagi menutupi kepala.

So, kenapa sehelai selendang ni sampai boleh jadi suatu simbol solidariti buat Palestin?

Kalau nak tahu, jom baca dengan lebih lanjut! ImageImageImageImage
Jun 3, 2021 25 tweets 4 min read
Bila sebut perkataan Nakba, mesti korang ingat detik permulaan penjajahan dan kekejaman si Isr43l Z10nis.

Tapi, korang tahu tak, semasa kejadian Nakba itu, ada satu lagi peristiwa yang betul-betul menyayat hati?

Nak tahu peristiwa apa yang kami maksudkan ni?

[Thread] Tragedi yang dimaksudkan adalah kejadian pembunuhan beramai-ramai di Deir Yassin.

Ia adalah salah satu daripada pelbagai kejadian yang berlaku semasa Nakba itu.

Tapi, kenapa kami nak kongsikan kisah Deir Yassin harini? ImageImageImageImage
May 15, 2021 22 tweets 13 min read
Starting from today, we will make a thread and try our best to keep updating about situations in Palestine in English to widen our audience. Let's hope the people from other countries can finally open their eyes towards what is really happening in Palestine right now 🇲🇾🇸🇩 Credits to our brothers @fakhrifadzli @WehNakBacaApaNi @seketulawan @JatIkhwan @AdDien90 @Marchfoward and others for their endless supports and efforts to keep us update every second of the situation. Let's keep spreading the truth guys! 🇲🇾🇵🇸
#GazaUnderAttack
#SavePalestine
May 14, 2021 13 tweets 3 min read
Rejim Z!0n!s ni memang celaka, laknat Allah ke atas mereka.

Kenapa?

Sebab diorang melakukan pelbagai kesalahan jenayah perang tetapi dunia sekadar melihat dan mendiamkan diri!

Nak tau tak apa je jenayah perang yang telah dilakukan oleh Isr43l?

[Thread] 1. Penggunaan Fosforus Putih

Korang tau apa itu fosforus putih?

Kalau tak, mari kami jelaskan.

Fosforus putih adalah sejenis senjata kimia yg tak boleh digunakan dalam mana-mana peperangan langsung!

Tapi lihatlah si celaka ini, terang lagi bersuluh mereka menggunakannya! 😡
May 13, 2021 25 tweets 5 min read
Recap serangan, pencabulan hak & pembersihan etnik oleh Israel laknatullah kepada rakyat Palestin baru-baru ni!

Kami percaya, ramai di Twitter ni dah tahu apa yg sedang berlaku di Gaza.

So, harini kami nak kongsikan sedikit recap tentang apa yg terjadi setakat ini.

Jom! 🧵 1. Semuanya bermula apabila tentera Zionis menghalau sekumpulan penduduk di #SheikhJarrah untuk merampas tanah dan rumah mereka.

Kalau korang nak tahu, rejim Israel Zionis ni sebenarnya memang dasar tak sedar diri dan tak kenang dek untung!
May 11, 2021 7 tweets 2 min read
3 cara berkongsi rezeki dengan saudara kita di Palestin!

Luluh hati bila melihat perkembangan terkini serangan yg berlaku di Palestin.

Rasa geram & marah bercampur-baur, tapi kita hanya mampu melihat dari jauh.

Walaupun jauh, kita masih boleh membantu.

Nak tau bagaimana? 🧵 1. Kongsi RM1 Setiap Hari

Korang rasa nak derma RM30 tu besar?

Apa kata, dermalah RM1 setiap hari.

Cukup sebulan, insya' Allah, korang akan berjaya mendermakan RM30 yang awalnya dirasakan besar tu.

Ingat tau, nilai kecil atau besar tetap bermakna jika hatinya ikhlas 🥰
Mar 28, 2021 16 tweets 3 min read
Nak tau satu rahsia?

Sebenarnya halangan terbesar dalam hidup ini adalah diri kita sendiri.

Kita sendirilah yang menghalang laluan kejayaan hakikatnya.

Nak tak kalau kami kongsikan 7 cara untuk ubah kehidupan kita dalam masa 7 hari?

[Thread] 1. Bangun Awal Pagi

Masih ramai sebenarnya yang bangun lewat pada setiap hari.

Kadangkala tu, ada yang sampai terlajak Subuh 😓

Tau kan, bila kita bangun awal pagi, kita mempunyai lebih banyak masa terluang untuk menyusun perancangan pada hari tersebut.
Mar 27, 2021 13 tweets 2 min read
Setiap pagi, kita bangun dengan impian & semangat untuk menjadi lebih produktif daripada hari semalam.

Tapi, rupa-rupanya impian hanya tinggal impian. Kerja makin menimbun, tapi satu pun tak siap!

Nak tak kami kongsikan 5 ciri-ciri individu produktif yg boleh korang follow? 🧵 1. Fokus Pada Kebahagiaan

Salah satu halangan terbesar menjadi orang yang produktif adalah pada pemikiran kita sendiri.

Menurut kajian Universiti Warwick, orang yang bahagia ni adalah 12% lebih produktif dalam persekitaran kerjanya.

Kenapa agaknya?
Mar 26, 2021 17 tweets 3 min read
Rupanya kurang daripada 1% daripada keseluruhan air di dalam dunia ini yang boleh digunakan dan diminum.

Ya, air yang kita buat minum, mandi, membasuh, mencuci tu semua rupa-rupanya tak sampai 1% jumlah air seluruh dunia!

Patutlah krisis air semakin membimbangkan 😰 Kebanyakan sumber air yang kita gunakan selama ni berasal daripada sungai, tasik, mata air bawah tanah dan sebagainya.

Semua ni adalah takungan air semulajadi yang akan menakung, membersihkan dan menyimpan keperluan air kehidupan dunia ni.