, 23 tweets, 15 min read
My Authors
Read all threads
And so it begins @ThomasAastrup 🤓🤓🤓
Det her fortjener sin helt egen artikel ift verserende dagsordener om teknologiforståelse, computational thinking og fremtidens arbejdsmarked - skolen er netop for det modsatte - teknologifantasien, -forestillingen & -forundringen -at putte teknologien på bordet og undres med den
Teknologifantasi som en indre fabuleren af mulige dystopier og utopier frem mod en ønskværdig verden & teknologikreation som en ydre fabrikation af verdener frem-stillet som dialoger, udkast og værker:en form for teknologileg og -filosofi på kanten af verden
#teknologiforståelse
Hvis vi tænker skolens omgang med teknologi ud fra dette - &husker at skole betyder ‘den frie tid’ og ‘suspension’ -hvordan ville #teknologiforståelse #computational thinking & #informatik så tage sig ud? Hvordan sikrer vi fokus på kundskabernes, politikkens & sjælenes udvikling?
Professionel dømmekraft eller phronesis er altafgørende og må stå centralt i skolens suspenderede omgang med teknologier (robotter, chatbots, programmeringssprog osv) men den kan ikke ‘indlæses’ & ‘måles’ - den er en konstant åben og eksperimenterende dialogisk praksis m tingene
Phronesis og hele ideen om ‘robotundervisere’ eller robotter som assistenter udi uddannelse har vi skrevet (kritisk) om her:
“Robot-Teachers and Phronēsis: Designing Signature Pedagogy with Robots”
ebooks.iospress.nl/publication/50…
#teknologiforståelse #uddpol
Vi behøver både teknologiforståelsen, teknologifantasien og teknologifilosofien hvis vi skal lykkes med at sætte teknologien på bordet og studere den gennem undersøgelse, undring & udspørgen - sofismen kan ikke stå alene
#teknologiforståelse #uddpol #skolechat #itdd
Nu træder vi helt ind i teknologifantasien & -filosofiens hjerte: at se teknologien danse på bordet, at indgå i dansende samtaler med den, at danse selv, at danse sammen - &det vildeste begreb: den mumlende lærer -vi skal blive bedre til at mumle stamme hikke danse m teknologien
Kun gennem en sådan teknologimumlen, -hikken, -dansen, -fabuleren & -filosoferen kan #teknologiforståelse træde frem - dannelsen må altid være dens grund og derfor bliver forståelsen gold hvis den ikke inviterer kunsten, kulturen og ‘menneskelivet’ med indenfor og for alvor
Som en pædagogisk grund under #teknologiforståelse fremhæves ofte Dewey & Schon - men når man ser fagets målstyring & styring af læreren (som sker på bekostningen af legen, kulturen, den åbne undring og en lærer uden mål)så er der tale om det @ThomasAastrup kalder ‘halvdannelse’
Et forsøg på en ‘heldannet’ til #teknologi på bordet forsøgte Herdis Toft (børne- og kulturforsker) & jeg (design- og udd.forsker) os med - det var virkelig anstrengende (som det skal være) at tage ‘hele dannelsen’ med ind i artiklen
tidsskrift.dk/lom/article/vi…
#skolechat
Hvis #teknologiforståelse skal have gang i skolen &teknologien på bordet må det hele stråle af den nordiske metode -her er masser af muligheder for at folde teknologiens faner ud så de blafrer stærkt - men jeg har svært v at se den didaktiske & pædagogiske grund -hjælp mig gerne!
Så blev det mørkt - bogstaveligt & metaforisk
hvordan sikrer vi os at teknikken ikke styrer pædagogikken så vi ender med styring istedet for dannelse og brugbar læring istedet for formålsfuld dannelse når vi indtænker teknologi i undervisningen - hvordan kan vores tilgang til teknologien blive drevet af og drive af dannelse?
Hvordan kommer vi tilbage til den livsgivende ‘suspenderende’ dannelsessump hvor vi intet ved men bliver nødt til at lytte, spørge, samtale og være sammen om tingene på bordet -splitte det ad og lege med det: #teknologiforståelse som skrammelogi istedet for opdragelse
#skolechat
Kan vi få en pædagogisk og didaktisk dannet tilgang til teknologien der er præget af skrammel, ballade, poesi, dialog, sang, fabuleren, fantasi, kunst, kritikalitet, undersøgelser, eksperimenter, flertydighed, uorden og uafgørlighed? en #teknologiforståelse der tør stå i det åbne
Hvis vi skal gøre et alvorligt forsøg på at grundlægge en pædagogisk-didaktisk praksis for omgangen m teknologi i uddannelse er der ud over klassikerne også nogle nyere værker vi kan hive fat i - jeg er ret sikker på de kan ruske godt i #teknologiforståelse
Lad os få ozobotter,chatbots, makey makey, littlebits, scratch,micro:bit, 3D printere og arduino på bordet sammen m symfonierne og skovmåren &undersøge dem poetisk &pædagogisk så en dialogisk didaktik for #teknologiforståelse kan træde frem selvom den er lidt træls at arbejde med
Og nu kommer vi til en af de helt svære & besværlige forhold ift #teknologiforståelse nemlig forholdet mellem dannelse, kompetence & læring - her går det ikke at putte dannelse ovenpå - dannelse er ikke glasur men grund - en grund som ikke kan have ‘mål’ men er sit eget ‘formål’
Og så nærmer jeg mig sidste side og sidste tweet i tråden -mon vi kan få teknologi ud at gå med dannelse?Det kræver en helt anden teknologipraksis -men en praksis der er fuld af håb, skrammel, dialog, oprør...fuld af ‘noget’
Sådan en #teknologiforståelse kunne jeg godt drømme om
Det kræver tillid til skolen, læreren, eleven, gymnasiet, universitetet, underviseren, den studerende -at vi skaber rum for at studere &plads til at dannelsen kan træde frem -praksis istedet for planer & pædagogiske mønstre istedet for læringsmål -tør vi det? Tør vi dannelsen?
Og således blev det en ny dag &en hel dag brugt på at studere istedet for at arbejde
En dag hvor mit arbejdsjeg blev suspenderet så jeg kunne mættes med andet end mails,projekter, deadlines&karriere
En snert af dannelse &en pose stærke bolsjer
Hvad skal vi lege nu @ThomasAastrup?
Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.

Enjoying this thread?

Keep Current with Rikke Toft Nørgård

Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Follow Us on Twitter!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!