Extremely happy/grateful to be among the lucky ones who receive an @ERC_Research Starting Grant #ERCStG. From next year I will work on CAREER to study the career effects of vocational education, and investigate how changing labor markets affects workers’ careers. Summary ⬇️ 1/5
I particularly want to thank @sara_geven, who read the proposal multiple times and, when I was completely stuck and thought the proposal was shit, told me (multiple times) that it was a good idea. It’s a privilege to have such colleagues and work in a supportive environment. 3/5
Nick Cave wrote something beautiful on the collaborative spirit, that strongly aligns with how I (think we all) do academic work:
“These days, there is little I do that is not done in the spirit of collaboration.” 4/5
So: I *really* look forward to start new collaborations with CAREER. At some point I will post vacancies for 1 post-doc and 2 PhD positions, but that’s for later.
p.s. Sorry for the boring acronym. I always envisioned funny, but when push came to shove, I went for informative./5
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Erg verbaasd over het frame dat @ginnymooy hier gebruikt. Als scholen dicht moeten omdat er geen andere uitweg is, dan moet dat. Maar scholensluitingen verantwoorden door te stellen dat het wel mee valt met schade aan jongeren is onwetenschappelijk. 1/10
Ze stelt dat er weinig bewijs is voor leerachterstanden. Zonder duidelijke voorbeelden te geven trekt ze de hele onstane literatuur in twijfel met verdachtmakingen: slechte opzet, studies doorstaan peer review niet. 2/10
De studies die ze bespreekt zijn zeer selectief. Rapport vd Onderwijsinspectie (geen peer review) is één van de minst sterke naar leerachterstanden. Daar werd aan kinderen zelf gevraagd of ze achterstanden waren opgelopen. Vrij veel kinderen dachten dat het wel mee viel. 3/10
How did Covid affect academic work in the Netherlands? The study that @belle_derks, Lidwien Poorthuis and I did for @DeJongeAkademie and @LNVH_NL is out today. Here is the full report, in the thread I will share some key findings and recommendations. 1/13 dejongeakademie.nl/publicaties/20…
The results are based on a survey where all academic workers (PhD, researcher, prof, etc) could participate in. About 6,000 people provided information on how the first lockdown (March-June 2020) affected their work and well-being. 2/13
First, we find that of the different tasks that academics have, they reported the largest losses in research time. *All* academics saw average losses in research time, while some groups spent more time on teaching and management. 3/13
Ik zie dat dit draadje over het "eindeloze gezeur" over leerachterstanden veel geretweet wordt. Het staat echter vol met verkeerde informatie en verkeerde aannames. Bovendien wordt het belangrijkste gevolg van een schoolsluiting genegeerd.
1. "Het valt wel mee met de leerachterstand." Dit is onjuist. Met een flitspeiling onder schoolleiders uit mei wordt dit geconcludeerd. Slecht onderzoek. Als we kijken naar echte leerprestaties zien we dat kinderen *minimaal* 2/3 minder hebben geleerd: osf.io/preprints/soca… 2/9
2. "Het gaat maar om een klein stukje van totale schoolleven." Leuke rekensom, maar dat zou alleen een argument zijn als je op elk moment in je leven even veel kan leren. En dat is een volledig foute assumptie. Juist jonge kinderen leren veel, en leggen de basis voor later. 3/9
In April I collected data among 800 Dutch parents on how they felt able to support their children with schoolwork while all Dutch schools were closed. Unsurprisingly, first results indicate very large differences between socio-economic groups. A thread with some key findings: 1/7
Primary schools were closed for 8 weeks and now re-opened partially. Secondary schools are still closed. In this period parents are/were primarily responsible for schooling. Virtually all parents find it important that their kids keep up with schoolwork. 2/7
But while almost all parents find schooling highly important, their is a large social gradient in the extent to which parents (a) feel able to help their children and (b) help their children with their schoolwork. No gradient in importance. 3/7
Velen lijken het idee te hebben dat het verlaten van de selectie in het onderwijs van 12 naar 15 jaar een slecht idee is. Maar wetenschappers hebben hier veel onderzoek naar gedaan.
Een draadje met de belangrijkste bevindingen:
(Spoiler: late selectie is een goed idee). 1/11
Landenvergelijkend onderzoek laat zien dat in landen waar vroeg geselecteerd wordt sociale herkomst een sterkere voorspeller is van onderwijsuitkomsten. In landen met vroege selectie speelt sociaal milieu een grotere rol. Hier een figuur obv data van @HermanWerfhorst en mij: 2/11
Dit komt ook naar voren uit de overzichtsstudie van @HermanWerfhorst en @JonathanMijs: in onderwijssystemen waar vroeg geselecteerd wordt is de kansenongelijkheid groter. 3/11
Teletekst, @trouw en @NOS pakken groot uit met dit nieuws. Ik heb het bericht gelezen en ongeveer 70% van de berichten gaat over dingen die *niet* onderzocht zijn. Dit lijkt mij bij uitstek een voorbeeld van hoe er geen verslag moet worden gedaan over onderzoek. 1/10
Het nieuws: leerlingen zijn minder geinteresseerd in schoolvakken en hun cijfergemiddelde daalt iets. Er is geen link naar het onderzoeksrapport, dus deze claims zijn niet te checken. Ook op de website van de onderzoeker (Qompas) is dit niet te vinden. 2/10
Bij mij rijzen wel meteen vragen over representativiteit: Qompas is een commerciele partij die deze data (vermoed ik) vergaard heeft via een studiekeuzeprogramma. Het doel van deze dataverzameling (vermoed ik) was niet een zo goed mogelijke afspiegeling krijgen. 3/10