Finns det antisemitism hos elever med muslimsk bakgrund i förorterna?

Ja.

Går det att förändra, motarbeta?

Ja.

I denna tråd vill jag dela med mig av mina erfarenheter kring antisemitism, judehat och homofobi i förortsskolorna. Det är ett känsligt ämne, men viktigt.
För några år sedan hade jag en högstadieklass som jag följde hela vägen från åk 7 till åk 9.

Och när vi kom in på Israel-/Palestinakonflikten blev det ofta hätska debatter kryddat med starka, negativa, hatiska och rasistiska åsikter om judar.

Jag markerade alltid mot detta.
Samma sak blev det när ämnet handlade om homosexualitet eller annan normavvikande sexualitet.

Många kände ett närmast sjukligt hat mot dessa och de flesta hänvisade antingen till de heliga skrifterna ("Gud har förbjudit att två män ska gifta sig med varandra").
Var mina elever homofober, antisemiter?

Nja.

Visste de om att de var det?

Nej.

De var barn. De visste inte bättre. Världen var svart och vit och mycket fick de hemifrån.

Ändrade de åsikt under åren med mig och mitt arbetslag?

Ja, nästan alla!
Hur gjorde vi då?

Inget speciellt. Vi arbetade på som vanligt. Vi diskuterade dessa känsliga ämnen på SO:n, svenskan, NO:n.

I SO:n pratade vi om synen på homosexualitet/bisexualitet under antiken och hur detta ansågs vara normalt.
Eleverna skrev, diskuterade och pratade om normavvikande sexualitet. De skrev debattartiklar, krönikor och i läroböcker tog man upp det här om kärlek hos människor, kärlek mellan människor av samma kön, av olika kön, av olika nationalitet osv osv.
På historielektionerna pratade vi om slavhandeln mellan Afrika/Amerika, Förintelsen, om folkmord, om systematisk förföljelse av olika folkgrupper, hur de pågick förr och hur det pågår än idag.

Vi pratade om Palestinakonflikten och många var arga på judarna.
Jag påpekade att det är viktigt att vi skiljer på "judar" och israeler.

Varför skall t ex judar i Malmö skuldbeläggas för det som händer i Israel på samma sätt som muslimer i Göteborg skall skuldbeläggas för det som IS förr gjorde?
På religionslektionerna pratade vi om vad som står i de heliga skrifterna, hur de fördömde homosexualitet samtidigt som de menade att man ska hugga av handen på de som stjäl eller att en muslimsk man ska kunna gifta sig med upp till fyra kvinnor (vilket många tyckte var fel).
Vi pratade om homosexualitet och vad som stod i de heliga skrifterna och om detta var något mot religionen.

"Ja, det är fel", tyckte de till en början.

"Men Gud älskar väl alla sina barn?", problematiserade jag. "Vad hade Jesus tyckte om homosexuella om han levt idag?"
Vi problematiserade hela tiden, nyanserade, försökte ändra på deras svartvita världsbild, påpekade att världen faktiskt är grå och att bildning är den bästa medicinen mot hat, rasism och våld.

Och vi lyckades med merparten!
En av mina största bedrifter var när jag lyckades få en konservativ (somalisk) flicka, som hatade homosexuella, att faktiskt tycka att det inte var så farligt. Hon kom till mig en dag och sa "... att homosexualitet inte är så farligt ändå, det viktigaste är att man är god."
Jag fick många av mina elever att skilja på judar (i världen) och israeler och att vi inte alls kan och ska skylla alla judar för det som händer i Israel på samma sätt som att vi inte kan skylla alla muslimer för det som IS och andra extremister gör.
Barn är varken antisemiter eller homofober. Det är något de får med sig hemifrån.

Men det är i skolan som vi kan vidga deras vyer och öppna deras sinnen. Det är i skolan som vi börjar med att göra barn till människor, till goda och ansvarsfulla medborgare.
Tillägg:
Som flera redan har påpekat så är det förstås skillnad på israeler och den israeliska staten.

Ber om ursäkt om någon tog illa vid. Kontentan av tråden var att vi ej ska beskylla hel folkgrupp eller religiös grupp för något som en liten grupp gör.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Mister Magister Tran

Mister Magister Tran Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @MisterMag1ster

17 Oct
Ett av mina favoritämnen att undervisa om har alltid varit religionskunskap. Speciellt undervisning om de abrahamitiska.

Extra känsligt och spännande blir det när jag kommer in på islam, speciellt för alla mina elever som kan ytterst lite om sin egen religion.
Jag arbetar ute i en av Göteborgs förorter. Här finns många barn med annat modersmål än svenska och många bekänner sig till islam.

Några är mer troende, andra mindre, en del vet inte ännu, några söker fortfarande och vissa kan knappt något om sin egen religion.
Grunderna kan de förstås. Det finns ingen gud utom Gud och Muhammed är hans profet osv. De är väl medvetna om högtiderna ramadan, eid al-fitr och eid al-adha.

När de kommer till mig har många aldrig ens reflekterat över sin egen tro, om identitet, om livsfrågor osv.
Read 14 tweets
26 Aug
Jag hatar gängtöntarna som härjar i Göteborgs förorter. De lurar ständigt i hörnen i våra skolor och plockar upp våra svagaste, dummaste och mest socio-ekonomiskt utsatta ungar.

Vi hinner inte, orkar inte och har inte alla förutsättningar med oss för att stoppa rekryteringen.
För om Göteborgs politiker, och landets politiker med för den delen, verkligen hade velat få bukt på gängkriminaliteten, drogförsäljning, misshandel osv, så hade de satsat så mycket mer på oss.

Istället skär de ner, effektiviserar, omorganiserar och lägger ner.
Jag har jobbat i över tio år i Göteborgs förorter och jag VET hur otroligt mycket nytta vi gör för vissa individer.

När de kommer till oss redan i årskurs 1 kan vi ana vilka som ligger i riskzonen för att halka in i gängkriminalitetens bana.
Read 11 tweets
4 Aug
Titt som tätt så blossar det upp en massa reaktioner på att vi måste ha hårdare straff, tuffare tag, utvisning hit och utvisning dit, dödsstraff, tvångskastrering, skampåle och allehanda medeltida straffmetoder.

Och ja, hårdare straff kan vara en metod för att minska brott. Men.
All forskning visar på att det nödvändigtvis, om inte alls, har någon större effekt för minskad brottslighet.

Det här får man lära sig redan i mellanstadiet där man i samhällskunskapen får veta att t ex dödsstraff inte nödvändigtvis har någon större effekt.
Hårdare straff funkar - främst mot de som redan är laglydiga. Och den har en avskräckande effekt - främst mot de som är skötsamma och som är laglydiga medborgare.

Men skulle vi få en minskad brottslighet om vi höjde straffen, hårdare tag, dödsstraff osv?

Nja...
Read 10 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!