Underbart att politiker och journalister öppet ifrågasätter marknadsskolan och koncernernas expansion. De har utan tvekan haft del i hur samtalet förändrats, men glöm inte de enskilda lärare och rektorer som haft modet att säga ifrån när debattklimatet varit ett helt annat.
Det är inte helt riskfritt att ställa sig raklång i snålblåsten, rikta blicken mot mångmiljonkoncerner och säga "ni förstör den svenska skolan". @rektor_linnea har gjort det. @FMannerheim har gjort det. Gör gärna politiska poänger men trolla inte bort individers insats.
Det finns priser att ta hem och fina tjänster att få för alla som spelar med i nuvarande styrning men väldigt lite att vinna på att säga STOP! De här två har gjort det. Och de är inte ensamma. I morse ställde sig @MisterMag1ster i snålblåsten. Det krävs enormt mod.
Debatten om skolan har länge kontrollerats av organisationer som har som jobb att delta i den. Inget fel med det. Rimligt att debatt förs av proffs. Men marknadsbluffen har inte enbart synats av sådana aktörer - eller kanske ens till största delen - utan av individer.
Det är också individer som kan fortsätta att skapa sådant tryck i frågan att kanske inte ens mångmiljardföretags lobbyresurser räcker till för att stoppa dem. Men då måste de få erkännande för det de gjort och gör, även av politiker som vill vinna val.
Jag räknar absolut inte in mig själv i det här gänget. Jag får (sjukt men sant) betalt för att opinionsbilda (inte av LO dock Uvell) men när detta publicerades av Friskolornas Riksförbund insåg jag att den här striden kommer att bli ansträngande. friskola.se/2020/07/02/vem…
Däremot har jagt lagt mer tid på den här frågan än vad jag orkar tänka på och behöver vila.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Ingen läser ändå twitter så här tidigt så jag vågar mig på en skryttråd om tankesmedjan Balans. För knappt ett år sedan bestämde Åsa och jag att jag skulle lägga en stor del av den tid jag har att jobba med smedjan på det här:
”Det stämmer att aktiebolag behöver göra vinst och utanför välfärden är inte det ett problem. För att göra vinst på en årligen urholkad skolpeng måste dock aktiebolagsdrivna skolor försäkra sig om ett enklare elevunderlag än i kommunen.”
Huddinges alliansstyre påstår att om kommunala verksamheter inte fungerar tillfredsställande ska de säljas. Men i politiskt styrd verksamhet är det alltid politiker som är ytterst ansvariga för ekonomi och kvalitet. Det demokratiskt rimliga vore istället att politikerna avgick.
Jag har inte sett den vinkeln på Huddinges utförsäljning av all kommunal hemtjänst eller Huddinges färdiga planer på hur man ska gå till väga när man stänger och säljer ut kommunala förskolor och skolor som inte håller budget men den är principiellt viktig.
Politiker får förtroende av väljarna att ansvara för skattefinansierad verksamhet. Om de inte gör det på ett tillfredställande sätt riskerar de att bli av med det förtroendet i allmänna val. Det är inte verksamheterna som blir av med förtroendet det är de som ansvarar för den.
Om man ser skolan som vilken annan bransch som helst finns inget konstigt med att friskolor gör vad de kan för att öka lönsamheten så att de kan göra vinst, ge utdelning och växa genom att starta nya skolor. De gör rätt utifrån det uppdrag och de möjligheter lagstiftaren gett dem
Lärare som vill att Sverige lämnar det sättet att se på skolan - som en marknad, som man inte ser på skolan i något annat land i världen - behöver förstå att uppdraget då handlar om att förklara varför skolan inte är en bransch som alla andra. För det är den inte.
När lärare står inför en klass och ska lära eleverna saker som väljarna bestämt att elever ska lära sig är uppdrag skilt från att tillverka en produkt/utföra en tjänst och att sälja in den till kund. Det kan låta som att slå in en öppen dörr att skriva så men det behövs skrivas.
Idag stod @MisterMag1ster upp för den svenska skolan i debatt med @AcadeMedia:s huvudägare Mellby Gård. Glöm aldrig den här debattartikeln från bland annat Mellby gårds ägare. Academedia driver förskolor och skolor med vinst och deras ägare vill ha ”rättvis ojämlikhet”.
I somras öppnade JENSEN en skola i Tumba i Botkyrka kommun. Den politiska majoriteten var positiv till etableringen trots att förvaltningen varnade för stora ekonomiska konsekvenser för den kommunala skolan. Så här beskrivs läget på kommunala Storvretskolan i Tumba.
Nu överväger Socialdemokraterna att verka för att även IES får en tomt att bygga skola på i Botkyrka. Hur kan man göra så mot sina egna skolors elever? Vi vet vad som sker när IES startar en skola. De lönsamma söker sig dit. De i behov av mycket hjälp stannar i kommunens skolor.
Kolla gärna på klippet som är delat i den här tweeten. En rektor på en kommunal skola i Botkyrka intervjuas om läget och berättar som det är: elever försvinner från kommunens skolor så hon måste skära ner.
Minns tillbaka till mina rapporter om andra kommuner som tex JENSENS etablering i Botkyrka kommun. Där gjordes en uträkning av hur mycket etableringen skulle kosta i ökad lokalkostnad. 15 miljoner per år (men i praktiken 7,5 eftersom det redan fanns ett överskott).
Vidare konstaterar förvaltningen i Härryda kommun exakt det jag beskriver i varje rant om IES etableringar. Kommunala skolans rektorer kommer att vara tvungna att försöka anpassa sina organisationer till färre elever. Det blir svårt. Misslyckas de ska friskolorna få ökad skolpeng
Det här har jag med visat många exempel på från andra kommuner där IES etablerat sig. Här Skellefteå.