#رشتو#برجام#بایدن#ایران_آمریکا
اول توافق تعليق موقت؛بعدا برجام
جولیان لی، استراتژیست نفتی خبرگزاری بلومبرگ مي گويد: جو بایدن لغو تحریم نفتی ایران را در فهرست امور فوری دولت خود قرار نداده است.
اين خبر شايد براي بسياري در ايران شوكه اور باشد ولي تحليلگران سياست خارجي آمريكا از انتشار چنين ارزيابي متعجب نشدند.در تحليل هاي پيشين نوشتم كه وقتي ايران غني سازي ٢٠درصدي را آغاز كرد و از عزم خود براي توليد اورانيوم فلزي سخن گفت،
پيش فرض اش اين بود كه با اين اقدامات اهرم مذاكراتي را بدست خواهد اورد تا دولت بايدن را براي بازگشت هرچه سريع تر به برجام و لغو كليه تحريم هاي هسته اي تحت فشار بگذارد.تمام گزارشات و مواضع بايدن و تيم سياست خارجي اش نيز گواهي مي داد كه
آن ها اشتياق زيادي براي چنين بازگشتي و همكاري دوباره با ايران دارند.به همين دليل هدف سياست سازان ايراني اين بود كه با در دست گرفتن اهرم مذاكراتي جديد(با مسلم انگاشتن بازگشت بايدن به برجام)گفت و گوها با آمريكا را به جاي نقطهA(غني سازي٤،٥درصد)از نقطه B(غني سازي٢٠درصدي)آغاز كنند.
در تحليل هاي پيشين ياداوري شد كه اين اقدام بدون واكنش دولت بايدن نخواهد ماند(صرف نظر از محدويت هاي بوروكراتيك و قانوني رفع تحريم ها در آمريكا و موانع فني بازگشت برنامه هسته اي ايران به سال٢٠١٥كه هر دو زمان بر است)؛
در واقع آنها بازگشت به برجام و مذاكرات در اين زمينه را به زمان مناسب موكول خواهند كرد.اين به معناي آن است كه آنها يك گام به جلو برمي دارند و به جاي نقطهBايران از نقطهCخود شروع خواهند كرد.
چرا كه مي دانند سرعت تاثيرگذاري تحريم هاي ثانويه بيشتر از اهرم هاي فشار جديد ايران جهت كوتاه تر كردن نقطه گريز هسته اي است.اما اين نقطه Cمي تواند توام با عدم اشتياق براي بازگشت فوري اما گام به گام به برجام
و مطرح كردن يك توافق موقت تعليق و توقف برنامه هسته اي ايران به عنوان شرط بازگشت به برجام باشد.در اين سناريو آمريكا با همكاري ٣كشور اروپايي از ايران خواهد خواست تمامي فعاليت هاي فراتر از تعهدات برجامي خود را متوقف يا تعليق كند.
طبق اين برنامه ايران مي بايست به سطح پايين غني سازي اورانيوم يعني همان غني سازي در سطح ٣،٦٧بازگشت كند؛فعاليت هاي غني سازي در فردو را متوقف و فعاليت سانتريفيوژهاي پيشرفته خود را در نطنز متوقف سازد.البته ايران مجوز اين را خواهد داشت كه
ذخاير افزايش يافته اورانيوم خود در غلظت پايين را براي دور بعدي مذاكرات به عنوان اهرم مذاكراتي حفظ كند.بايدن براي اين مرحله موقت كه احتمالا تا اواخر فوريه و اوايل مارس به طول خواهد كشيد حاضر است اين امتيازات را به ايران واگذار كند
(احتمالا مذاكرات در اين زمينه از طريق ديپلماسي محرمانه و مستقيم در نيويورك انجام خواهد شد):حذف محدوديت سفر ايرانيان به آمريكا،همكاري با اروپا براي افزايش حجم تجارت بشردوستانه از طريق مكانيسم اينستكس و همچنين تضمين هاي بيشتر در اين زمينه بر اساس مجوز عمومي ٨يعني كانال سوئيس.
اين مجوز در فوريه٢٠٢٠توسط اوفك صادر شد كه بايدن مي تواند عدم قطعيت ها در اين زمينه را كاهش دهد.در اين دو مورد خاص بايدن هيچ نيازي به كاهش يا لغو تحريم هاي ثانويه آمريكا نخواهد داشت،بايدن براي تقويت انگيزه ايران جهت تداوم مذاكرات مي تواند مكانيسم اينستكس را برسميت بشناسد؛
كاهش برخي از محدوديت ها در مورد سفر مقامات ايران به آمريكا بخصوص محمد جواد ظريف؛تعليق برخي محدوديت ها در زمينه ماموريت هيات هاي ديپلماتيك ايران در حوزه سازمان ملل؛صدور معافيت هاي اجرايي كه محدوديت هاي دسترسي ايران به درامدهايش كه
در بانك هاي خارجي بويژه در چين،اروپا،هند،ژاپن،كره جنوبي و عراق بلوكه شده است،كاهش مي دهد.اين پول ها بايد در موارد غير تحريمي مورد استفاده قرار گيرد؛و سه گزينه خوش بينانه يعني صدور مجدد معافيت هايي براي خريد نفت و ميعانات گازي و فراورده هاي پتروشيمي از ايران
و بازگرداندن شرايط به مي سال٢٠١٩.از اين معافيت ها دو كشور خاص يعني چين و كره جنوبي مي توانند بهره مند شوند.يونان و ايتاليا نيز مي توانند به اين فهرست اضافه شوند ولي بدليل ريسك بازگشت تحريم ها احتمال ورود آنها به بازار انرژي ايران بسيار بعيد به نظر مي رسد؛
تعليق تحريم هاي ٨اكتبر در مورد ١٨بانك ايراني و در نهايت خروج بانك مركزي ايران از دايره تروريسم طبق مصوبه سپتامبر٢٠١٩.گاهي اوقات محاسبات درست از آب درنمي آيد؛آمديم زمان بازگشت به برجام را جلو بيندازيم؛
اما ناخواسته با مرحله اي مواجه مي شويم كه نقش حلال را براي احياي برجام ايفا خواهد كرد.بنابراين بسيار بعيد به نظر مي رسد كه بايدن و تيم اش زودتر از مي و اوايل جون عزمي براي بازگشت به برجام داشته باشند.بلينكن و ساليوان مي دانند بهترين زمان مذاكره چه زماني است؛آيا ما هم مي دانيم؟
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
از مصر با 386 میلیون دلار تا عربستان با 40 میلیارد دلار و در این میان امارات و بهخصوص عربستان نقش ستونهای انرژی چین را ایفا میکنند؛ امری که در مورد تهران بهدلیل ریسکپذیری بالای آن از حیث تحریمها و فشار بینالمللی صدق نمیکند.
با این همه متغیر آمریکا نیز برای چین از اهمیت پایینی برخوردار نیست. مجموع ارزش تجارت آمریکا و چین طبق برآوردها به حدود 737 میلیارد دلار میرسد و آمریکا بزرگترین میزبان کالاهای چینی با ارزش حدود 557 میلیارد دلار است. به همین دلیل چینیها در عملیاتیسازی...
و امضای قرارداد 25 ساله با تهران به هیچ عنوان تعجیل نخواهند کرد؛ چراکه از تبعات و پیامدهای سیاسی و اقتصادی آن برای منافع ملیشان آگاه هستند؛ بهخصوص اگر در سوم نوامبر جو بایدن دموکرات ساکن کاخ سفید شود.وقوع چنین تحولی به منزله کانلمیکن ساختن قرارداد جامع 25 ساله خواهد بود.
#رشتو بخش اول #ايران_چين#قرارداد٢٥ساله
چینیها قرارداد 25 ساله را مشروط کردهاند؟
9 اکتبر روز غافلگیری بود. محمدجواد ظریف به چین سفر کرده بود تا طی دیدار با همتای خود پروژه قرارداد 25 ساله را به پیش ببرد؛ قرارداد پرسروصدا که از حوزه اقتصاد تا مسائل نظامی و امنیتی را دربرمیگیرد.
اما وانگ یی به ناگهان دستورکار جدیدی را روی میز گذاشت: «چین با احترام به نگرانیهای امنیتی مشروع همه طرفها، پیشنهاد میکند که بستر و ترتیبات گفتوگوی چندجانبه منطقهای ایجاد شود و این مساله شامل نگرانی همه طرفها میشود تا شرایط برابر برای انجام گفتوگو تسهیل شود
و تفاهم تحت اصل حفظ برجام افزایش یابد. در نتیجه، مسائل امنیتی پیش رو در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل میشود. چین به لحاظ شکلی و ماهوی آغوشش را به روی چنین گفتوگویی میان همه طرفها و پیوستن آنها به این موضوع باز میکند.»
سرنوشت #اسنپ_بك به فرجام #دابل_وتو بستگي دارد
سرنوشت اسنپ بك و فعال كردن #بند_ماشه به اين بستگي دارد كه آمريكا توان استفاده از دابل وتو را خواهد داشت يا خير.دابل وتو رويه حقوقي در شوراي امنيت است كه بر اساس ماده ١٠٩منشور ملل از سال ١٩٤٦به اين سو بارها مورد استفاده قرار گرفته است.
اين اتفاق زماني رخ مي دهد كه اعضاي دايم #شوراي_امنيت پيرامون يك مساله اختلاف نظر شديدي دارند و امكان اجماع به هيچ شكل وجود ندارد.در مورد اخير نيز در مورد صلاحيت #آمريكا در استفاده از #قطعنامه_٢٢٣١ و فعال سازي #بند_ماشه اختلاف نظرها آنچنان است كه تصور اجماع بعيد به نظر مي رسد.
از همين رو مخالفان در نفي حق امريكا در استفاده از #اسنپ_بك#قطعنامه_رويه اي يا آيين نامه اي را در قالب يك نوتيفيكشين مطرح خواهند كرد.قطعنامه هاي رويه اي برخلاف قطعنامه هاي بنيادين ذيل بند٢٧منشور ملل. تعريف مي شوند
آمريكا براي پيشبرد سياست يكجانبه خود عليه #ايران و #برجام بر چند موضوع تكيه مي كند:
الف-#قطعنامه#٢٢٣١سندي مستقل از #برجام است و بدليل عضويت آمريكا در #شورای_امنیت برغم خروج از توافق هسته اي اين كشور مي تواند با توسل به اين قطعنامه اسنپ بك را فعال كند.
ب-در #قطعنامه#2231از لفظ (participant states)دولت هاي مشاركت كننده يا شركت كننده در برجام به جاي (members of JCPOA)اعضاي #برجام استفاده شده است و #أمريكا آمريكا هم يكي از دولت هاي مشاركت كننده در برجام بوده است.