Η μήνυση Κιμούλη δείχνει ότι σε συνθήκες τεκμηρίου της αθωότητας δεν είναι καθόλου απλό και επιφανειακό ή δευτερεύον το θέμα του τεκμηρίου της αθωότητας και της προστασίας της προσωπικότητας.
Καθένας που ισχυρίζεται οτιδήποτε δημόσια εις βάρος άλλου ατόμου, πρέπει να είναι σε θέση να το τεκμηριώσει, να το αποδείξει. Όταν λοιπόν ένα φερόμενο θύμα προσφεύγει στα Μέσα Ενημέρωσης
για να καταγγείλει έναν φερόμενο δράστη, πρέπει πιο πριν να έχει σταθμίσει όλους εκείνους τους παράγοντες για την εξέλιξη αυτής της πράξης.
Να είναι σε πλήρη επίγνωση δηλαδή του αν μπορεί να αποδείξει όσα λέει (ενδέχεται να μπορεί, π.χ. με μάρτυρες, ενδέχεται και να μην μπορεί), ώστε να αποφασίσει εάν θέλει να αναλάβει αυτό τον κίνδυνο.
Ένα άτομο ενδέχεται να αποφασίσει ότι ακόμη και χωρίς κανένα στοιχείο, είναι έτοιμο να πληρώσει τις συνέπειες της δημόσιας καταγγελίας. Μπορεί να έχει επιλέξει ότι θα νιώσει καλύτερα έτσι, κι ας κοστίσει μια ποινική καταδίκη ή και μια αποζημίωση. Αλλά να το κάνει συνειδητά.
Τα Μέσα Ενημέρωσης δεν είναι καθόλου αθώα. Δεσμεύονται από το τεκμήριο της αθωότητας, γεγονός που τους επιβάλλει να τηρούν αποστάσεις, επιφυλάξεις και να αναζητούν και την αντίθετη άποψη.
Αν δεν το κάνουν υπάρχει δόλος συκοφαντικής δυσφήμησης: παραλείπω να κρατήσω ίσες αποστάσεις επειδή θέλω να ισχυριστώ ότι όντως ο φερόμενος δράστης έκανε την παράνομη πράξη.
Σε συνθήκες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η υποχρέωση τήρησης ίσων αποστάσεων έρχεται μέσω της αναλογικής εφαρμογής των διατάξεων περί Τύπου, στο αστικό δίκαιο.
Το τεκμηριο της αθωότητας και οι δεοντολογικές υποχρεώσεις περιλαμβάνονται στα "συναλλακτικά ήθη του Τύπου", δηλαδή αποτελούν εξειδικεύσεις της αρχής της καλής πίστης του άρθρου 288 του Αστικού Κώδικα.
Αυτό σημαίνει ότι αν δεν είσαι ο ίδιος θύμα, αλλά αναπαράγεις δηλώσεις χωρίς τήρηση επιφυλάξεων, ελέγχεται αν το κάνεις στο πλαίσιο των συναλλακτικών ηθών και της καλής πίστης.
Εξάλλου και η επιτροπή δικαιωμάτων του ΟΗΕ έχει κρίνει ότι οι περιορισμοί στην ελευθερία της έκφρασης που ισχύουν για τους δημοσιογράφους, ισχύουν και για τις σύγχρονες μορφές δημοσιογραφίας που αφορά και τα ιστολόγια, αλλά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης!
Αυτά, στο σχόλιο 34 του 2011, που αναγνωρίζει το εύρος της ελευθερίας της έκφρασης των δημοσιογράφων στο πεδίο του citizen's journalism.
Αυτά ισχύουν πολύ περισσότερο για δημόσιου φορείς. Οι δημόσιες αρχές δεσμεύονται με ρητές διατάξεις της νομοθεσίας για την τήρηση του τεκμηρίου της αθωότητας. Όταν ένα δημόσιο όργανο ή ένας κρατικός λειτουργός δεν τηρεί τις προϋποθέσεις της επιφύλαξης,
του αποστασιοποίησης από την καταγγελία του θύματος κτλ., τότε ενέχεται το Ελληνικό Δημόσιο.
Μόνο για το ίδιο το θύμα αναγνωρίζεται ότι μπορεί να υπερβεί τα όρια του τεκμηρίου της αθωότητας, πάντα στο πλαίσιο της νόμιμης διεκδίκησης των δικαιωμάτων του. Που σημαίνει ότι και αυτό θα κριθεί στο τέλος από τον φυσικό δικαστή!
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Ευκαιρία είναι τώρα που η Ντόρα Μπακογιάννη έγινε αντιπρόεδρος της κοινοβουλευτικής συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης να ενημερωθεί και για την Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την τεκνοθεσια
που προβλέπει από το 2008 ότι τα κράτη μπορουν να επεκτείνουν την τεκνοθεσια και για τα ομόφυλα ζευγαρια με σύμφωνο συμβίωσης.
Αυτά από το 2008, ενώ η Ντόρα έλεγε το 2015 όταν ψηφίστηκε το σύμφωνο στην Βουλή ότι το ψηφίζει μόνο υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι δεν θα περιλαμβάνει την τεκνοθεσια κι ενώ ήταν ήδη από ετών μέλος της κοινοβουλευτικής συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Το σύμφωνο συμβίωσης δεν είναι το νομικό όχημα για να τεκνοθετήσει ένας ανύπανδρος άνδρας. Το σύμφωνο συμβίωσης είναι το μόνο υποκατάστατο που αναγνωρίζει η Ελληνική Δημοκρατία επειδή αρνείται να αναγνωρίσει τον γάμο μεταξύ ομόφυλων προσώπων.
Κι αφού το αναγνωρίζει για ομόφυλα άτομα, για να μην διακρίνει εις βάρος των ετερόφυλων επιτρέπεται και γι' αυτά η σύναψη συμφώνου συμβίωσης.
Στο ελληνικό δίκαιο δικαίωμα τεκνοθεσίας έχουν μεμονωμένα άτομα και έγγαμα ζευγάρια. Δεν έχουν δικαίωμα τεκνοθεσίας ζευγάρια με σύμφωνο συμβίωσης, ακριβώς επειδή ο ομοφοβικός έλληνας νομοθέτης απαγόρευσε την τεκνοθεσία για ομόφυλα ζευγάρια.
Πέντε χρόνια πριν, 22 Δεκεμβρίου 2015, η ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων ψήφισε την νομοθεσία για το σύμφωνο συμβίωσης χωρίς διακρίσεις λόγω φύλου.
Είχε προηγηθεί η καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου στις 7.11.2013 διότι ο νόμος του 2008 πρόβλεπε, κατά παγκόσμια πρωτοτυπία, σύμφωνο μόνο για ετερόφυλα ζευγάρια.
Την δίκη κέρδισαν ομόφυλα ζευγάρια που προσέφυγαν στο ΕΔΔΑ και εκπροσωπήθηκαν από τον καθηγητή Νίκο Αλιβιζάτο και το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι, το οποίο είχε μάλιστα προλάβει και είχε υποβάλει την πρώτη προσφυγή,
To 2016 είχα την τεράστια τιμή να εκπροσωπώ στη Δικαιοσύνη το πρώτο άτομο που αναγνωρίστηκε στην Ελλάδα ως άρρεν χωρίς να έχει υποβληθεί σε ιατρικές πράξεις (απόφαση 418/2016 ΕιρΑθ), πριν θεσμοθετηθεί νομοθετικά.
Ήταν η πρώτη αναγνωρίση από την Ελληνική Δικαιοσύνη της ταυτότητας φύλου, ως όρου που μπορούμε να επικαλούμαστε πλέον από τότε ως διακριτό δικαίωμα, επαναπροσδιορίζοντας την έννοια του φύλου και αποδεσμεύοντάς την από τα αναπαραγωγικά όργανα.
Τέσσερα χρόνια μετά κι ενώ η νομοθεσία του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνει πολλές αστοχίες, βρίσκομαι στο Συμβούλιο της Επικρατείας εκπροσωπώντας πάλι ένα τρανς άτομο, το οποίο επιδιώκει να διορθώσει ένα από τα λάθη αυτής της νομοθεσίας.
Παρά το κλισέ "η καραντίνα θέλει καλοπέραση", έμεινα άναυδος όταν διάβασα το στάτους ενός νέου παιδιού, ευκατάστατου αλλά άεργου, που έγραψε με τρόμο ότι ανησυχεί πως θα τελειώσει αυτή η ωραία ζωή που ζούμε μόλις αρθεί το lockdown.
Υπάρχει ένα διάχυτο στοιχείο ευδαιμονισμού που καλλιεργείται προκειμένου να επεκταθούν τα όρια και οι δυνατότητες διασκέδασης στις οικιακές επικράτειες.
Δεν χρειάζεται να απαριθμήσει κανείς τις νέες επιλογές που παρέχονται από υπηρεσίες για κατ΄οίκον ψυχαγωγία, διασκέδαση κτλ.
Αύριο στο Συμβούλιο της Επικρατείας και συγκεκριμένα στο Δ' Τμήμα θα εκδικαστεί μια υπόθεση που αφορά την ταυτότητα φύλου και συνολικά τα δικαιώματα των διεμφυλικών στην Ελλάδα.
Δυστυχώς, λόγω της συγκυρίας η υπόθεση δεν θα δικαστεί με δημόσια ανάπτυξη των επιχειρημάτων, αλλά βάσει των εγγράφων που έχουν κατατεθεί.
Το θέμα αφορά την αλλαγή επωνύμων των ατόμων στην διαδικασία της Νομικής Αναγνώρισης Ταυτότητας Φύλου (ΝΑΤΦ). Η διαδικασία της ΝΑΤΦ ρυθμίζεται από τον νόμο 4491/2017, ο οποίος ενώ επιτρέπει στο άτομο να επιλέξει όποιο κύριο όνομα θέλει