Com sempre, arribo una mica tard a valorar la sentència del TSJC publicada ahir, i de la qual ja s'ha dit tot. Ningú no es sorprendrà si afirmo que la sentència, no obstant estar molt ben argumentada, en le meva opinió està equivocada. Obro fil i explico per què.
En primer lloc, la sentència com he dit està molt ben argumentada. És impossible discrepar de moltes de les afirmacions jurídiques que es realitzen als Fonaments de Dret. La qüestió és gran part d'elles resulten del tot irrellevants. Vaig per tant al centre de l'assumpte.
Totes les disquisicions sobre la competència del vice-president aragonés per a ajornar les eleccions, sobre la cobertura legal del Decret, sobre el vuit legal de la legislació electoral, etc., no importen. L'argument central del TSJC per estimar el recurs i declarar nul el Decret
és que no concorre una causa de força major que justifiqui l'ajornament. Com a mínim, que no concorre una causa que sigui comparable a la que va justificar l'ajornament de les eleccions gallegues i basques, i que no fos coneguda en el moment de signar el Decret de convocatòria
del mes de desembre. Si hi hagués hagut realment força major que hagués impedit materialment la realització de les eleccions, algú hauria d'haver estat competent per a dictar l'ajornament, i tot i que el TSJC no es pronuncia sobre això, sembla difícil sostenir que l'autoritat...
competent x ajornar podria haver estat una altra q el President de la Generalitat (o, en el seu defecte, el Vice-president q el substitueix) q tenia la competència x a convocar-les). Això sense perjuidici de que hi hagués control jurisidccional posterior, com l'exercit pel TSJC.
Per tant, tornem-hi, la raó sobre la que descansa tota l'argumentació de la sentència és q aquí a Catalunya en aquest mes de febrer NO HI HA CAUSA DE FORÇA MAJOR per a ajornar les eleccions, ja que no hi ha "impossibilitat material per organitzar-les".
Però com es pot saber si concorre una "causa de força major"? Per més que el TSJC diu i repeteix que no entra a fer un judici des del punt de vista sanitari (pel qual és evident que no tenen el coneixement expert necessari) de fet no pot avaluar-se si hi ha força major...
d'altra forma q no sigui des del punt de vista sanitari! Quan es parla "d'impossibilitat material de celebrar les eleccions" no s'ha d'interpretar literalment, és clar. La força major no requereix q literalment no es puguin fer. De fet, el TSJC concedeix que a Galícia i País Basc
sí hi havia força major que justificava l'ajornament, però és clar que no era literalment impossible celebrar les eleccions. Hi havia confinament domiciliari, sí, però bé es podria haver reconegut l'exercici del dret de vot com a excepció a aquest confinament, com hi havia altres
Així que tornem a la pregunta: com sabem si hi ha causa de força major per ajornar les eleccions? La única manera de fer-ho és entrar a valorar el risc des del punt de vista de salut pública que implica la celebració de la campanya electoral i de la pròpia jornada electoral.
Cal, per tant, un judici tècnic. I aquí ve la part més sorprenent. TOTS els epidemiòlegs i metges especialitzats en salut pública, començant pel propi Departament de Salut, creuen que des d'un punt de vista mèdic i tècnic calia ajornar les eleccions, ergo sí hi ha força major.
En canvi el TSJC, que diu que no està fent un judici sanitari, estima que NO hi ha força major, no se sap ben bé per què. Que la situació que vivim ara al febrer pogués ser més o menys previsible al mes de desembre, quan es van convocar les eleccions és del tot irrellevant.
La decisió de convocar eleccions al desembre podria haver estat equivocada, si és que efectivament la situació epidemiològica actual era previsible. Però això no implica que el Decret d'ajornament estigui també equivocat. Si, per hipòtesi, hi hagués ARA una causa de força major
que fes raonable ajornar, que aquesta causa fos ja previsible al mes de desembre i el Govern no la veiés no que la causa major d'ARA s'evapori! Per tant, la previsibilitat de la força major és irrellevant. El que és important, un cop més, és si hi concorre causa de força major.
Finalment, el TSJC utilitza un argument força sorprenent (tot i que he sentit a molta gent utilitzar-lo en les discusions de café) per a justificar la seva decisió: el TSJC ADMET q hi hauran algunes persones "que no podran exercir el seu dret individual al vot", però...
afegeix que "en tots els processos electorals hi ha un grup de l'electorat que no pot anar a votar per raons mèdiques". Correcte. Sempre hi ha gent que pot tenir un infart o un accident de trànsit el dia abans de les eleccions o el mateix dia. Hi ha una petita...
diferència, però, entre les (quantes?) 500 o 1.000 persones que poden veure's afectades en una elecció normal i les entre 150.000 i 250.000 que es veuran afectades en aquestes eleccions. La distorsió sobre la representativitat del Parlament és incomparable!!
I, sobretot, hi ha una qüestió derivada sobre la que el TSJC no es pronuncia. Com que aquestes 200.000 no tindran formalment manllevat el seu dret a votar, i com que són elles les més potencialment contagioses, el fet que sí puguin exercir el seu dret genera un efecte de por
tant en la resta de potencials votants com en els integrants de les meses que fa es posi en risc la capacitat de celebrar unes eleccions en condicions de seguretat i llibertat que és necessària per a que les eleccions siguin plenament legítimes des del punt de vista democràtic.
Pensem quantes persones més grans de 70 anys, que són, recordem, les potencials víctimes més directes de la pandèmia, decidiran quedar-se a casa per por a fer cua a la porta del col·legi al costat d'una persona positiva o contacte estret de positiu!
Només aquest fet ja ens hauria de fer reflexionar sobre si realment es donen les condicions adequades per a votar o si, com ens diuen els especialistes en salut pública, concorre una causa de força major (és a dir, una justificació mèdica) per ajornar-les.
Però també ens ha de fer pensar sobre els grans col·lectius de persones que es veuran materialment presionats en contra d'exercir el seu dret de vot (els positius i contactes, per resonsabilitat cívica i per obeïr a Salut, i la gent gran i vulnerables per por al contagi).
La resta de punts de la sentència són qüestions merament tècniques que només ens interessen als juristes, però que no importen per a decidir el fons de l'assumpte. Finalment, em sembla correcte tot el que diu el magistrat de Soler al seu vot particular.
Sigui com sigui, el TSJC ha parlat, i en un estat de dret cal respectar les resolucions judicials. A menys que algun altre ciutadà impugni el procés electoral per afectació dels seus drets de sufragi actiu, tindrem eleccions el 14F i ja veurem què succeeix. 🙈

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with José Luis Martí

José Luis Martí Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @jlmarti2025

16 Jan
Buenísimas respuestas, Jose. Recomiendo el detallado hilo de @josenoguerauab respondiendo a mis inquietudes respecto a un viejo (pero muy actual) trabajo suyo a todos los interesados en Renta Básica y Trabajo Garantizado. Me has dado más deberes para leer, gracias!
La primera parte de tu hilo me provocaba una reacción que luego creo q tú mismo admites hacia el final. Lo q tú llamas la falacia del abrelatas creo q aplica a todos. Y, vistas desde nuestra sociedad real actual, se me hace difícil saber cuál de las dos propuestas es más utópica
Esto me recuerda una conocida objeción q se formula contra el ideal de democracia global q yo defiendo, y es q se trata, también, de un ideal utópico, muy poco realista. Lo divertido es q las mejores concepciones estatistas alternativas de la legitimidad del orden internacional
Read 4 tweets
16 Jan
Por fin hoy me he podido leer el artículo que me mandó @josenoguerauab en el que él critica la propuesta del Trabajo Garantizado para defender la Renta Básica, al hilo de mis comentarios favorables a libro de Tcherneva, que ma había recomendado @SebLinares. Va mini hilo.
Lo primero que quiero decir es que el artículo de Noguera es, como era de esperar muy bueno. Como ahora diré, no estoy de acuerdo con sus conclusiones, pero eso no quita que sea un buen artículo de teoría de la justicia, con una discusión honesta y rigurosa.
Segundo, gracias al artículo he descubierto el artículo de Stuart White sobre el tema, que no conocía, y que también me he leído. Como imaginaba en cuanto he visto el nombre de Stuart citado, es un trabajo también magnífico. Y debo decir que mis intuiciones está con su tesis
Read 22 tweets
16 Jan
Abro hilo de repaso semanal (datos 15/1) a la situación del #COVID2019 en el mundo (especial atención a ESP, Europa y LATAM)

94 millones de infectados confirmados y 2 millones de fallecidos en el mundo, q podrían ser realmente 3.

De nuevo se acelera el crecimiento de contagios.
1) MUNDO: vuelve a crecer la curva global arrastrada sobre todo por el empeoramiento de la situación en Europa (cepa británica). En términos proporcionales, entre los q + crecen están Japón, UK, Israel, España, Indonesia, Chequia y Canadá.
De los 4 países más afectados en núm absolutos, India es el único que lleva meses controlando la curva, y Rusia lleva semanas de bajada. EEUU está desbocado con cifras récord de fallecidos diarios y Brasil está de lleno en una 2ª ola que está siendo ya peor que la 1ª.
Read 31 tweets
8 Nov 20
Europa es hoy el epicentro mundial de la pandemia (junto con EEUU y Rusia). En esta 2ª ola los datos de contagios son más fiables. Los números están disparados desde hace semanas, aunque en los últimos días han mejorado ligeramente en los países que estaban peor. Demos un repaso.
Incidencia acumulada los últimos 14 días x 100.000h:
Chequia: 1.506
Bélgica: 1.386
Luxemburgo: 1.428
Liechtenstein: 1.107
Eslovenia: 1.105
Francia: 988
Croacia: 754
Austria: 753
Polonia: 736
Holanda: 712
Italia: 659
Eslovaquia: 603
España: 602 (13ª posición)
Sólo hay un país por debajo del umbral de 100 casos x 100.000h en 14 días, q es la línea donde se enciende la alarma:
Finlandia: 49

Noruega, Estonia, Letonia, Irlanda e Islandia se sitúan entre los 100 y los 200 x 100.000 h.
Read 4 tweets
8 Nov 20
Enésima publicación de información muy comprometida con indicios serios de delitos para Juan Carlos I y su entorno. Lo que hace preguntarnos: qué más faltará por salir a la luz? Hagamos un poco de balance. Abro hilo.
eldiario.es/1_6193ea via @eldiarioes
Repasemos primero los presuntos hechos delictivos q se han ido publicando en diversos medios en los últimos meses:
1) La 1ª acusación concernía una o diversas presuntas comisiones ilegales (65 millones €) cobradas x arreglar la contrata de construcción del AVE en Arabia Saudí
2) Esa sospecha llevó, según publicaron medios suizos y británicos, a encontrar supuestas cuentas bancarias en Suiza no declaradas y 2 fundaciones pantalla en Panamá y Liechtenstein, que se utilizarían para mover ese dinero, de cientos de millones de euros
Read 24 tweets
7 Nov 20
Termino la lectura de este libro de @miquel_seguro, un buen itinerario de pensamiento, especialmente indicado para aquellos que no han estudiado historia de la filosofía, y que encontrarán aquí buenas introducciones a autores centrales del pensamiento de todos los tiempos,
A la vez que Miquel relaciona sus ideas con obras fundamentales de la literatura, de Tolstoi a Dostoyevski, pasando por Stendhal. Y viene con epílogo de Zizek, que no es santo de mi devoción, pero sí, qué duda cabe, de la de muchas personas
No es que yo esté de acuerdo con todo lo que dice Miquel (por qué íbamos a tener que estarlo? Qué aburrido sería todo si no discrepáramos!). Pero cuán delicioso será discutir de nuestros desacuerdos, vino mediante
Read 7 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!