Baru saja mak dan anaknya duduk, saya pun senyum dan bertanya khabar. Kemudian, saya terus tanyakan tentang perkembangan anaknya.
Pada asalnya, mak ni risau yang anaknya lambat bercakap.
“Sekarang dah jauh lebih baik doc, dah pandai sebut 2-3 perkataan dalam 1 ayat. Dah pandai mengadu bila abang dia sakat dia.”
“Apa lagi yang dia boleh sebut sekarang?” saya nak tahu lebih lanjut.
“Lagi dia dah pandai sebut warna merah, biru, hijau. Anggota badan pun banyak yang dia dah tahu.”
Wah, seronok pula saya dengar.
Selalu bila dapat kisah macam ni, saya cuba korek apa rahsia yang mak ayahnya buat di rumah.
Mak dia pula dengan muka seronok nak sambung cerita. Ni yang dia kongsikan ya.
1) Buat jadual.
- Minggu 1 : Ajar tema binatang.
- Minggu 2 : Ajar tema warna.
- Minggu 3 : Ajar tema kenderaan.
- Minggu 4 : Ajar tema objek dalam rumah.
- Minggu 5 : ulang semula tema minggu 1.
2) Beli flash card ikut tema. Boleh juga cari sampel flash card di internet dan buat cetakan berwarna. Potong kertas ikut saiz flash card.
3) Setiap hari tunjuk 5 flash card pada anak. Dalam posisi duduk, tunjuk dan sebut objek yang ada dalam flash card.
Contoh : ayam, kucing, arnab, katak, singa.
4) Ulang setiap hari menggunakan 5 objek yang sama selama seminggu. Masuk minggu kedua, ikut tema minggu kedua (Tema warna).
5) Pastikan anak boleh nampak pergerakan bibir kita bila kita sebut nama objek tu.
👉🏻 Maknanya, anak belajar dengan cara :
- melihat sebutan bibir dan gambar objek tu (VISUAL).
- mendengar sebutan objek tu (AUDITORY).
6) Kadang-kadang dia bagi anak sentuh objek tu. Kalau ajar perkataan “bola”, ibu ni bagi anaknya sentuh dan tendang bola tu. (KINESTHETIC).
7) Setiap flash card dia buat 2 set.
👉🏻 Set pertama dia guna untuk tunjuk pada anak setiap hari.
👉🏻 Set kedua dia tampal 5 helai di dapur, 5 helai di ruang tamu. Setiap kali anak lalu di situ, dia akan “tangkap” anaknya dan sebut objek tu sekali lalu.
8 ) Kalau 1 hari kita tunjuk 5 objek, maknanya sebulan anak dah lihat 150 objek. Dalam setahun, otak anak dah tengok dan belajar 1800 objek.
Saya ternganga. Bagusnya usaha mak ni.
Kalau anak hanya mendengar, maknanya anak cuma guna 1 Channel of Learning.
Tapi bila anak dengar sebutan perkataan, kita bagi anak tengok gambar sambil sentuh objek tu, maknanya anak tengah belajar melalui MULTIPLE CHANNEL OF LEARNING.
Ramai je mak ayah yang rajin usaha gini. Bila diberi ilmu, mereka cepat tersedar dan terus mereka usahakan yang baik-baik untuk anak mereka.
Tugas saya pula ialah untuk yakinkan yang mereka mesti buat bersungguh-sungguh untuk anak mereka.
Hati manusia itu bukan milik doktor. Ia milik Allah.
Kita beri saja yang terbaik setiap kali bertemu dengan keluarga pesakit dan doakan yang baik-baik untuk mereka.
Saya banyak kongsikan ilmu kesihatan bayi dan kanak-kanak serta ilmu kekeluargaan di Channel Telegram rasmi saya ▶️ t.me/NotaRedzaZainol
“Pernah basuh bantal ni?” saya tunjuk pada bantal yang si kecil tengah peluk.
Maknya geleng saja.
Warna bantal tu coklat dan bercapuk. Boleh jadi dah bertahun tak dibasuh. Tak berani saya nak datang dekat, takut tak lalu nak makan malam pula.
Kalau macam ni gayanya, patutlah anaknya asyik masuk ke wad sebab demam dan batuk. Bantal tu dah jadi sarang bakteria.
Selalu juga saya nasihat mak ayah, tak salah nak ada bantal atau selimut busuk. Cuma kenalah basuh selalu.
✔️ Bantal busuk selalunya mula ada sejak usia 8-12 bulan.
✔️ Hanya bersifat sementara.
✔️ Kanak-kanak boleh mula berenggang dengan "bantal busuk" pada usia 2-5 tahun.
Saya betul-betul tergamam bila kawan terdekat saya kongsikan cerita ni.
Bulan lepas, dia baru dapat tahu anaknya didera di sebuah pusat asuhan kanak-kanak. Sebab anaknya ni terlalu aktif, dia dicubit di badan sampai kulitnya merah dan lebam-lebam.
Awalnya, dia fikirkan mungkin si kecil tu cuma terjatuh. Langsung tak terdetik fikiran yang bukan-bukan.
Tapi lepas salah seorang pengasuh tu akhirnya mengaku dia yang dera, kawan saya ni terus jadi trauma. Hancur hati dia.
Sebenarnya dia paling kecewa sebab dia lambat nak kesan tanda-tanda yang anak dia ni dah didera.
Sepanjang minggu, anaknya banyak termenung dan jadi sangat pendiam. Bila berborak, nampak dia tak fokus dan matanya cuma pandang tembus muka mak ayah tanpa perasaan.
Lepas dia urut kaki kanan, dia urut kaki kiri pula. Mula-mula saya terkejut juga. Tapi saya ikutkan je apa yang dia nak. Ada lah akal dia tu.
Sebenarnya dia urut tak kuat mana pun, tapi saya tak kisah sebab memang tak lenguh.
Ada juga rasa pelik bila tengok dia bersungguh urut kaki ni. Tapi rasa tu saya abaikan aja.
Sampailah esoknya, dia datang lagi kat saya. Kali ni dia nak jalan dalam rumah sambil pegang tangan saya. Dari bilik depan ke bilik sebelah pun nak berjalan pegang tangan.
Pening saya dibuatnya. Tak faham saya apa yang tengah berlaku.
Makin lama saya tengok budak ni, makin dia menjadi-jadi.
Buku jatuh atas lantai, dia minta mak kutip. Selipar tercabut minta mak kutip dan pakaikan balik.
Sekali anak ni minta nak minum, mak dia keluarkan botol susu dari beg.
“Dah darjah 1, minum pakai botol lagi ke?”
Maknya cuma tersengih-sengih
“Dia tak nak pakai gelas. Kalau paksa sangat, nanti sampai bergaduh.”
Selidik punya selidik, rupanya mak ni dah serupa bibik di rumah. Semua kerja rumah, dia yang buat. Apa anak nak, dia ikutkan semuanya
Saya pun cakap jangan manjakan sangat anak lelaki ni.
Anak bawah 2 tahun memang kita jaga macam anak raja. Tapi bila dah masuk umur 2 tahun, kita dah boleh latih anak sama-sama buat kerja rumah (house chores).
Tabiat saya ni memang saya dah amal sejak 6 tahun yang lepas.
Setiap kali jumpa budak lelaki atau perempuan di klinik, saya suka tanya 3 soalan ni.
“Makan apa pagi tadi”
“Siapa yang masak?”
“Dah cakap terima kasih kat mak?”
Boleh kata hampir semua budak akan jawab mak yang masak. Untuk soalan yang ketiga, cuma ada seorang je budak yang mengaku dia cakap terima kasih.
Yang lain cuma geleng kepala sambil tersengih-sengih.
Selalunya, saya akan terus minta mereka cakap terima kasih pada mak masing-masing. Tersenyum lebar mak bila anak cakap terima kasih. Mudahnya nak buat hati mak gembira.