Eftersom det råder mycket olika uppfattningar om vad som stängt reaktorer eller inte, tänkte jag erbjuda lite perspektiv på hur marknadsregler och politik kan driva på beslut som är företagsekonomiskt bra, men dåliga för samhället.
TRÅD🧵
Precis som för finansmarknaden finns det för energi- och elmarknaden ett gäng regler.
En bunt av dessa regler heter REMIT - Regulation (EU) No 1227/2011 on wholesale energy market integrity and transparency
Här går det att läsa om reglerna, samt hitta själva reglerna och guidning hur de ska tolkas. acer.europa.eu/en/remit
En central del av reglerna är att man inte får manipulera marknaden så att priser hamnar på en nivå som inte motiveras av marknadskrafter.
Två exempel på hur det kan se ut:
Man får alltså inte lägga felaktiga bud på produktion eller konsumtion, eller låtsas som att något är fel med ens anläggning när det inte är det.
Man måste också informera marknaden ifall det faktiskt är något fel.
En annan del är att man inte får undanhålla produktion från marknaden för att artificiellt driva priser högre.
Ifall det lönar sig att producera ska man göra det.
Detta kan utvärderas genom att se till den kortsiktiga marginalkostnaden - alltså hur vad det kostar att producera en till enhet av nått, i det är fallet elektricitet och en megawatt-timme (MWh).
I elområde 3 finns ingen vattenkraft att bygga ut, ganska begränsad möjlighet att bygga mer vindkraft i dagsläget och det byggs inte mycket annat (kraftvärme/solvärme) som är i närheten av lika mycket som kärnkraften.
Det finns även begränsad överföringsförmåga till området.
En drömsituation ekonomiskt för elproducenter i SE3 är alltså egentligen att minska produktionen något.
Tillskottet av annan produktion är begränsat, både utbyggnad och överföringskapacitet.
Men att begränsa produktionen när det inte är ekonomiskt rationellt är inte okej.
Men så kommer då regeringen 2014. Ett regeringsparti har som vallöfte att stänga reaktorer.
Straffskatten på kärnkraft höjs, vilket utlyser en kris och det meddelas nedstängningsbeslut för fyra reaktorer (Ringhals 1 och 2 samt Oskarshamn 1 och 2) under 2015.
Alla reaktorer riskerar nu att läggas ned, mycket allvarligt.
Därför förhandlar man genom energiöverenskommelsen 2016 att straffskatten ska tas bort.
I EÖK lägger man dock även in ett mål om "100% förnybart" till 2040 och ökade subventioner till förnybart genom elcertifikat och att anslutningsavgifter för havsbaserad vind "bör slopas".
Men, Vattenfall har redan fattat beslut om att stänga Ringhals 1 och 2, eftersom effektskatten gjorde att de kunde visa att reaktorerna inte var lönsamma.
Ifall man ändrar det beslutet måste man nu räkna med prispåverkan på sin övriga produktionsportfölj.
Staten har alltså "tvingat" Vattenfalls hand.
Genom den förda politiken har man alltså drivit fram ett beslut som skulle brutit mot reglerna ifall Vattenfall gjort det på egen hand, men som nu är fullständigt ekonomiskt rationellt.
Och enligt samma logik kommer större aktörer inte bygga ut elproduktion där det inte finns ordentlig konkurrens - de kan nämligen inte ta något annat beslut, det skulle ju minska deras egna intäkter och öka kostnaderna.
I själva verket är det grovt vinklade påståenden för att driva deras egen agenda.
OBS! Inga tveksamheter om att Lukasjenko är ett as. Jag har varit i Belarus och det är ett fint land med fina människor men med stor rädsla för att tala öppet om Lukasjenko.
Deras mod i protesterna är ofattbart och de ska ha allt stöd.
Hej @svtnyheter, @emarmorstein. Bra inslag i morgonstudion, men synd att ni använder SOM-undersökningen om kärnkraftsopinionen.
SOM-undersökningen består av 4 alternativ som vägs ihop två och två.
Det är rimligt i ett långsiktigt perspektiv men med stor risk för missförstånd 👉
Av de fyra alternativen vägs alternativ 1 och 2 ihop till "avveckla", fastän de som väljer alternativ 2 med största sannolikhet accepterar kärnkraften idag.
Ett alternativ är därför att lägga ihop alternativ 2, 3 och 4 till något som kan kallas "acceptans".
Sedan 2018 redovisar SOM-institutet inte information för hur stor andel som väljer varje alternativ men eftersom "använd" har växt kan vi gissa att acceptansen ökat något.
Jo, om man i samma stycke lyckas få fel på storleksordningar med en faktor 1 000 000, troligen för att man har blandat ihop energi (MWh) och effekt (MW), bör man ta sig både en och två funderare innan man ger sig in och ska kommentera energidebatten.
Ringhals 1 och 2 hade alltså en nettoeffekt om 1873 MW och producerade sammanlagt runt 12 000 till 14 000 GWh per år, eller 12 till 14 TWh.
Enligt @lenamellin producerar reaktorerna 0.0018 TWh.
Förslaget innebär konkret att man vill tillåta byggnation av fler reaktorer på flera platser.
Därmed vill man ta bort nuvarande begränsning om 10 reaktorer och befintliga platser, vilket i praktiken innebär ett förbud mot nya reaktorer överhuvudtaget. Men mer om det senare.