Pokud jde zabavovačům hmotné nouze fakt o vzdělávání vyloučených dětí, měli by si posvítit na své starosty, kteří segregují chudé a romské děti. Příklad 1. Mělník. Děti z ubytovny, azylového domu a s bydlištěm na radnic tam spádují do speciální školy. /1 m.melnik.cz/assets/File.as…
Příklad 2 Kladno. Původně segregovalo děti s pobytem na radnici (nám. Starosty Pavla) apod. do Pařížské, kde se jelo dle omezeného kurikula. Po kritice vymyslelo fintu - problémové adresy nemají spádovou oblast, Pařížská má spádovou oblast celé Kladno. /2 mestokladno.cz/assets/File.as…
Podobné taktiky, jak na segregovat sociálně vyloučené děti, existují v řadě měst. V ČR existuje 80 většinově a 50-60 částečně segregovaných škol. Dle zprávy @DanielHule a Karel Čada v cca 1/3 vznikají toutu záměrnou činností obce. Stát to naprosto nemá pod kontrolou. /3
Nemáme oficiální statistiky, jak končí děti z těchto lokalit, ale podle místních výpovědí je přechod na SŠ opravdu výjimkou. Přitom lokality jako Krnov ukazují, že při dostatečné podpoře lze udržovat desegregované školství a výsledky se nezhorší. /4
K tomu doporučuju rozhovor s ředitelem Karlem Handlířem, který je opravdu strukturovaným popisem, jak ve vzdělávaní dětí z vyloučených rodin udělat změnu. /5
Represe má svoje místo, ale ne stupidní. Zkušenosti s Austrálie aj. zemí ukazují, že zabavování dávek má omezený dlouhodobý efekt. Mj. proto, že přichází velmi pozdě po vzniku problému, neřeší důvody absencí a reálně se týká velmi malého počtu lidí. /6 webarchive.nla.gov.au/awa/2012021423…
To je problém i českého zákona. Na prvním stupni je okolo 400 hodin za pololetí. Když se to začne řešit po 100 neomluvených, tak potenciální přichází klidně dávno potom, co dítě propadne apod. Na 2. stupni je hodin více, ale tam je už pozdě a absence tolik neovlivňují rodiče. /7
Z hlediska efektu je problém i úzkost zaměření. Absence se také reálně nekoncentrují jen v 2 % nejchudší populace. Analýzy PISA taky ukazují, že absence souvisí s horšími výsledky mezi dětmi z většiny socioekonomických skupin. /8
Rešerše ukazuje, že intervence jako navštěvování rodin a volání při začátku absencí, obesílání dopisy s rozsahem absencí, zapojení do volnočas. aktivit redukují absence o 5-20 % (s. 90). Ne zázraky, ale vše levnější a efektivnější než zabavování dávek. /9 nadacecs.cz/data/documents…
Problém je, že řada škol v Česku sociální pracovníky a další podpůrné služby a programy nevyužívá. I proto, že nemají stabilní financování - to v Česku takřka vůbec nereflektuje míru rozšíření sociálních problémů, které musí v lokalitě řešit. /10 s3.eu-central-1.amazonaws.com/uploads.mangow…
Pokud člověk nevěří studiím, ať si poslechne Handlíře, který s tím v Krnově dokáže bojovat. Nebo paní ředitelku z Litvínova, která popisuje drsnou realitu u nich. /11 eduzin.cz/rovne-sance/ne…
Finanční nástroj může mít v extrémních případech svoje místo. Ale např. v převedení přídavku na děti na školu jako speciálního příjemce (platí výbavu, výlety atd.) Už dnes možné, není protiústavní, výrazně vyšší cílová skupina. Podpora vzdělání, ne trest poškozující vzdělání. /12
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Fajn. Ale epidemie není jen medicínský problém, ale i sociální problém. Možná i proto jsme od podzimu selhávali. MeSES byl správně mezioborový. Bez znalosti sociologických dat a ekonomické analýzy je boj s epidemií často na slepo. Jen pár příkladů ... /1 irozhlas.cz/zpravy-domov/m…
Od začátku chybělo základní sociologické poznání, že čs. společnost je zranitelná kvůli - vysoké míře vícegeneračních domácností, hodně pracujících v průmyslu a výrobě (omezený home office), velkým propadů příjmů v nemoci, malé důvěře institucím a tím kratší compliance. /2
Naše data ukazovala silnou míru mezigeneračních kontaktů (2/3 lidí nad 60 se potkává s lidmi do 35) i že kontakty v některých obdobích probíhaly z poloviny na pracovištích. Kontakty souvisí s vývojem R. Bez znalosti struktur kontaktů těžko plánovat./3 zivotbehempandemie.cz
Rozděleni svobodou II - o klimatu. Sociální třídy se více než hlavními postoji liší chováním. Vyšší třídy mají mírně vyšší uhlíkovou stopu. Ale hlavně se liší struktura – vyšší třídy produkují CO2 mobilitou a nižší třídy více energiemi domácností. irozhlas.cz/zpravy-domov/c… /1
Zjednodušená kalkulačka kombinuje přístupy @hansvavra, GILDED a CI2. Nepokrývá vše, něco přibližně, navíc velká část CO2 vzniká mimo domácnosti. Hlavní nejsou konkrétní čísla. Unikum je srovnání skupin společnosti, souvislost s postoji, vědomí vlastní spotřeby v repre výzkumu. /2
Nastupující kosmopolitní třída se liší létáním, Zajištěná střední auta. Nižší třídy více protopí ve větších neefektivních domech a v malých domácnostech. Ekologické daně by dopadly silně na Strádající a Ohroženou třídu. Jejich regresivita je IMHO nutná doplnit progresí jinde. /3
Neukazují to jen data UZIS a PAQ. Portugalsko či UK, které zkrotily zimní epidemii s Bridgitou, se od nás liší mj. tím, že dokázali omezit přítomnost na pracovišti o 45 % pod standard. My jsem na -20 %. Bez omezení kontaktů na pracovišti či jejich rizikovosti, to půjde těžko. /1
Musíme se vyvarovat tomu, že to restrikce všech ostatních věcí zredukují na R=0.95 (kdo ví) a budeme mít na několik měsíců neřešitelnou, netrasovatelnou situaci, kde narůstají požadavky uvolnění a klesá tlak na opatření v pracích ("je vůbec to vůbec ještě potřeba?") /2
Nějak z těch opatření vypadl i home office, ne? Máme na něm 15 % lidí, mělo by být 25 %. Podle mne by bylo třeba zavést povinnost 50 % v segmentech, kde to jde, s vyjednatelnou výjimkou. A zároveň motivovat - odpuštěním části odvodů za HO zaměstnance, nedaněným paušálem apod. /3
Proč podle nesmíme zapomínat na pracoviště? Summary: Probíhá na nich velká část kontaktů, které jde ještě redukovat (či zajistit bezpečnost). Lidi často chodí do práce se symptomy. ČR má hodně pracujících v průmyslu a výrobě a malý home-office (srovnání s UK či IZR má limity)./1
V modelech longitudinálních dat zivotbehempandemie.cz odhadujeme z aktivit počet kontaktů, který silně koreluje s google mobility a také s R epidemie. Tím můžeme i zhruba modelovat efekty restrikce - tedy, o kolik by kontakty klesly při omezení různých aktivit. /2
Přechod na HO redukuje u průměrného pracujícího, který ho může využít, až 15 kontaktů, ale týká se malé části celé populace - maximalizace HO by tak ubrala v průměru jen max. 1.5 kontaktu. Škoda, že jsme tenhle relativní low-cost nevyužili a pomohlo by to, ale není to zázrak. /3
Vláda řeší kapacitu krematorií, ale nebyla schopna zavést základní věc - motivaci pracujících k testování a sebeizolaci vyšším proplácením karantén. Před Vánoci 2/3 z rizikových respondentů testování unikalo. Nejvíc pracující, kteří musí na nemocenskou. zivotbehempandemie.cz/testovani
Ag testy to kolem Vánoc navýšily, ale to i u nerizikové části respondentů a díky změně motivací (práce stejně omezena). Ochota k testování u pracujících je omezená a výrazně by zvýšila příspěvkem 5000 Kč k nemocenské. drive.google.com/file/d/1xHMDrh… /2
Česko je jednou z mála zemí s nízkou nemocenskou a bez doplatků při COVID jako řada anglosaských a asijských zemí. K tomu vyšší % lidí pracujících v sektorech, kde nejde v karanténě pracovat z domova, pomalé trasování a drahá PCR samoplátcům. Chytrá karanténa je vykastrovaná. /3
Nová data o (ne)testování. 14 % lidí nám říká, že bylo v posledním měsíci v osobním kontaktu s nakaženým nebo mělo typické příznaky COVID (ztráta čichu/chuti). Jen 5 p.b., tedy třetina z nich byla v posledním měsíci testovaná. /1 zivotbehempandemie.cz/testovani
Tenhle poměr testovaných v rámci rizikových byl nehorší v září a začátkem října, kdy to byla asi jen 1/6 rizikových. Pak se to trochu zvyšuje, ale pořád asi vidíme menšinu epidemie. Což tedy odpovídá více než 20 % pozitivitě testů. /2
Vyšší zastoupení testovaných v rámci rizikových je mezi lidmi, kteří napracují, jsou na HO či pracují v oborech IT/finance, státní správa. To sedí s tezí, že jednou z demotivací testovat je výpadek z práce (ztráta příjmů zaměstnance, ztráta pracovní síly a náklad). /3