1). Kort geleden schreef ik iets over het gemis aan debat over grondrechten van Nederlanders in deze coronacrisis. In het volgende coronadebat heeft de Tweede Kamer de kans om hierover grondig te debatteren want >>
2). De mogelijke invoering van 2G lijkt me naast problemen met o.a. handhaafbaarheid en ethische problemen ook potentiële problemen met grondrechten geven.
3). Als het aan het demissionaire kabinet ligt worden gevaccineerden en ongevaccineerden straks in gelijke situaties ongelijk behandeld (artikel 1 van de grondwet). Voor ongevaccineerden wordt o.a. het recht op vereniging (artikel 8) en privacy (artikel 10) beperkt.
4). Uiteraard kan het nodig zijn om grondrechten tijdelijk in te perken maar een zorgvuldige afweging lijkt me daarbij zeer belangrijk. Beperkingen zouden effectief en proportioneel moeten zijn en lichtere maatregelen onvoldoende, alvorens zwaardere in te stellen.
5). Effectief: er is geen bewijs dat 2G effectiever is dan 3G en vanuit het principe dat de overheid de taak heeft om de bevolking te beschermen tegen een groep A ziekte zou 1G (alleen met testen toegang) logischer zijn en ook leiden tot een gelijkere behandeling (art. 1).
6) Bij de afweging tussen 2G en 3G speelt ook dat vooral ongeteste maar besmettelijke gevaccineerden, negatief geteste ongevaccineerden besmetten die daardoor potentieel erg ziek worden. De vraag is of alleen ongevaccineerden hiervoor verantwoordelijk gehouden kunnen worden.
7). Dan proportionaliteit. Staat de mate van beperkingen in verhouding tot het doel? Dit is deels een politieke afweging. Bij een groep A ziekte heeft de overheid de wettelijke taak het virus te bestrijden 1G is dan logischer dan 2G of 3G.
8). Lichtere maatregelen zouden onvoldoende moeten zijn om het doel te bereiken. Dit is een groot pijnpunt want er zijn vele lichtere maatregelen die de grondrechten veel minder inperken. Het demissionaire kabinet lijkt echter niet van zins dit te willen.
9) Voorbeelden: vroeg ingrijpen met lichtere (basis) maatregelen. Betere handhaving op basismaatregelen. Betere (crisis)communicatie. enz. @YorickB vat dit kernachtig samen 👇
10). Tenslotte zou de duur van een tijdelijke inperking van grondrechten helder moeten zijn. Inperking van grondrechten zonder einddatum lijken me in strijd met de rechtszekerheid van burgers.
11). Deze duur van de maatregelen is des te belangrijker omdat dit kabinet de indruk wekt dat de grondrechten van gevaccineerden prevaleren boven die van ongevaccineerden. Als de huidige maatregelen dan onvoldoende werken (wat ik verwacht) zou dat in deze lijn >>
12). waarschijnlijk leiden tot verdere inperkingen van grondrechten van ongevaccineerden terwijl er ook 'gewoon' een probleem kan zijn met bijvoorbeeld de effectiviteit van de maatregelen, die daarmee dan steeds disproportioneler worden. Hellend vlak.
13). Ik hoop dat de regering en de Tweede Kamer met een goed doordachte visie komen over hoe grondrechten zich verhouden tot de voorgenomen beperkingen (o.a. 2G). Duidelijkheid over de strategie en of die houdbaar is, is daarbij onvermijdelijk.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Henk-Jan Westeneng

Henk-Jan Westeneng Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @HJWesteneng

12 Nov
Lang wachten met blussen van een brand zorgt dat de brand groter wordt. Als de brand groter wordt moet er heftiger blusmateriaal ingezet worden. Als de brand desondanks niet onder controle komt moeten omwonenden bijvoorbeeld ramen en deuren gesloten houden.
Brandweerlieden dragen persoonlijke beschermingsmiddelen, een bewijs dat hun huid vuurvast is helpt onvoldoende om het vuur te bestrijden.
Dus:
- sturen op besmettingen (begin van de brand), niet op ziekenhuisopnames (uitslaande brand)
- bij veel besmettingen zijn zwaardere maatregelen nodig (maar niet genomen)
- nu virus (brand) al weken raast is lockdown nodig ('ramen en deuren gesloten houden bij brand') >>
Read 6 tweets
9 Nov
1) Minister @hugodejonge van Volksgezondheid zei vandaag dat we in de ziekenhuizen nog geen afname van effectiviteit van vaccins zien tegen ernstige ziekte en dat we daarom op tijd zijn met boostervaccins. 'We gaan ze dus al geven voordat de effectiviteit afneemt'.

Factcheck 🧵
2) Als het aantal vaccinaties nauwelijks meer toeneemt en het percentage gevaccineerden in de ziekenhuizen neemt aanzienlijk toe, betekent dit dat de effectiviteit van het vaccin afneemt.
3). Als het aantal vaccinaties nauwelijks meer toeneemt en het percentage gevaccineerden met een 'doorbraak infectie' neemt toe, wijst dit op verminderde effectiviteit van het vaccin.

Bron: rivm.nl/coronavirus-co…
(mensen met onbekende vaccinatiestatus weggelaten) 👇
Read 7 tweets
6 Nov
1). Na weken van oplopende besmettingen, ziekenhuisopnames en sterfgevallen kregen we vandaag weer te maken met wat strengere maatregelen.
2). De stand is:
- R ~1.2 --> moet >20% dalen
- ~12.000 positieve testen vandaag --> moet ruim 4x halveren
- ongeveer heel NL niveau 'zeer ernstig'
- 288 covid patienten op de IC --> stijgt maar moet onder 100 of 200 dalen
- Zorgpersoneel uitgeput
- Sombere prognose 👇
3). Ik vrees dat er (veel) meer moet gebeuren dan nu voordat de cijfers gaan dalen. Niemand zit op zwaardere maatregelen te wachten maar als het te ver uit de hand loopt leidt uitstellen alleen maar tot meer schade en zitten we straks weer 6 maanden in 'lockdown'.
Read 4 tweets
5 Nov
Het aantal vastgestelde #COVID19 besmettingen is opgelopen tot boven de 10000 per dag. De zorg geeft aan dat ze het bijna niet aan kunnen. Op 1 op de 3 IC-bedden ligt een ernstig zieke covid patiënt. Het aantal sterfgevallen stijgt. #zorginfarct

Daarom een paar observaties.
1). De strategie is onduidelijk. Daardoor is het niet duidelijk waarom maatregelen nodig zijn, wanneer maatregelen nodig zijn, hoe lang maatregelen nodig zijn en wat het concrete doel van de maatregelen is en of ze werken.
2). Het kabinet voert een reactief beleid (in tegenstelling tot een proactief beleid). Hierdoor *kan* het kabinet ook geen strategie presenteren. Scenario's van WRR & KNAW worden niet uitgewerkt door het kabinet. We worden telkens opnieuw 'overvallen'. wrr.nl/actueel/nieuws…
Read 13 tweets
3 Nov
1/ Er is momenteel nogal wat debat over coronavaccins en ziekenhuisopnames. Bij dezen een kleine bloemlezing uit de presentaties van Professor @RIVM_vDissel

Advies: Lees even het hele draadje.
2/ In het Catshuisoverleg (29-10-2021) werd onderstaand figuur getoond. Image
3/ 5 dagen later (3-11-2021) werd tijdens de briefing van de 2e kamer onderstaand figuur getoond. Image
Read 9 tweets
25 Oct
1/ Morgen komt RIVM met de wekelijkse update. Vandaag vast mijn update. Waar stonden we, waar staan we, waar gaan we heen.
🧵
2/ We wisten dat de besmettingen opliepen en oplopen. Sinds ruim 4 weken. En gecorrigeerd voor % positieve testen zitten we inmiddels op het niveau van de dansen-met-jansen-piek.

We wisten dat de ziekenhuisopnames opliepen en oplopen. Sinds ruim 3 weken.
3/ We wisten dat meer besmettingen altijd tot meer ziekenhuisopnames en doden leiden. De relatie is namelijk causaal, dus: besmettingen --> ziekenhuisopnames --> doden.
Read 13 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(