In Harden's 'The genetic lottery' bespreekt zij de guincunx van Galton, en noemt de frequentieverdeling een normaalverdeling. Maar het is natuurlijk een binomiaalverdeling op parameters kans=0,5 en n=aantal pinnen op de weg naar beneden. Fraai model: mathsisfun.com/data/quincunx.…
Mogelijk spreekt Galton zelf van een normaalverdeling, dat valt uit de zoeken. Stigler, in zijn artikel over Galton's uitvinding van de correlatie, is voorzichtiger: de verdeling lijkt erop (resembles). projecteuclid.org/download/pdf_1…
Inderdaad, de binomiaal benadert de normaal.
De binomiaal (n; p=0,5) past goed bij de toevalsverdeling van het dna van moeder en vader, dat is de context by Harden.
Onderwijsmensen zien hopelijk in de binomiaal een eenvoudig model voor toetsen: met p = stofbeheersing.
Een eerste uitwerking daarvan: benwilbrink.nl/projecten/spa_…
Deze quincunx mathsisfun.com/data/quincunx.… laat dan fraai zien hoe toetsscores op toetsen met 9 vragen tot stand komen bij verschillend in te stellen niveaus van stofbeheersing (bv. zet left/right op 10% , ofwel stofbeheersing 90%. Briljant modelletje!

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Ben Wilbrink

Ben Wilbrink Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @benwilbrink

4 Jan
Today's theme: does it make sense to talk about differences in genes as a cause of differences in intelligence and highest degree obtained?

Note: it concerns possibly 10 to 15% of the variance in intelligence or achieved educational level, there are also other causes, haha.
If you want to embarrass a psychometrician, ask how it is possible that differences cause differences. And not only that psychometrician, it is also a question for me to which I do not have a clear answer. We talk glibly about differences and causes. Nothing is obvious here.
Focusing attention on differences ignores levels. It matters what the level of intelligence in the population is: Flynn effect! Or how many years of education have been followed on average.
(Was it Cummings who suggested reducing the education budget, having listened to Plomin?)
Read 28 tweets
13 Oct 21
Mariana Mazzucato's boek 'Mission economy' is een aansporing om de grote problemen van deze tijd ezamenlijk en krachtig aan te pakken, met overheden 'in the lead'. Interessant dat zij eerlijk onderwijs (gelijke kansen) in dat rijtje noemt, naast de pandemie, en het klimaat.
Wat kunnen we ons daarbij voorstellen, eerlijk onderwijs als de 'mission' (ik laat dat maar even onvertaald) van onze overheid? Hm. Investeer in het uitwerken van het concept: wat moeten we verstaan onder eerlijk onderwijs? (geen commissiewerk, maar een research programma) vv
Vervolgens: hoe zou dat er in de praktijk uit kunnen zien, binnen bepaalde bandbreedtes? Als we dat weten (maar werkendeweg zal het inzicht veranderen): aan de slag, een 10-jarig programma, met alle betrokken maatschappelijke organisaties. Onder stoom en kokend water.
Read 10 tweets
19 Aug 21
A wil X afpakken van B, met hulp van een advocaat die aan B een brief met onjuistheden schrijft dat X van A is en binnen 2 weken aan hem moet worden gegeven, anders volgt een proces.
Oplichting dus, een gewoon mens gaat voor schut. Waarom een advocaat niet? Enig idee, Twitter?
De Nederlandse Orde van Advocaten heeft gedragsregels: advocatenorde.nl/de-advocaat/ge…
Maar waarom zouden advocaten echt andere gedragsregels hebben dan universitaire academici?
vsnu.nl/2014/wetenscha…
Of dan burgers? maxius.nl/wetboek-van-st…
Wie eist, bewijst. Bedankt. Artikel 46: regelgeving.advocatenorde.nl/content/gedrag…
Er is iets geks aan de hand met hoe juristen denken te kunnen twisten. Interessante wortels in het laat-middeleeuwse disputeren aan universiteiten. Maar in onze harde samenleving ontspoord.
Read 9 tweets
18 Aug 21
In het onderwijsveld is er nogal wat gedoe, zo te zeggen, over 'objectiviteit' van toetsen en examens. Mijn tenen staan permanent krom in mijn sokken bij zoveel onwaarachtigheid. Kampioen in deze hypocrisie is ongetwwijfeld @hetCvTE. Kost ook nog eens een paar centen.
Maar er is hoop. Er is een aardige filosofie over geschreven: 'Objectivity. The Obligations of Impersonal Reason' by Nicholas Rescher. Als die objectieve-toets-ridders dat eens zouden lezen, om het eigen gedachtegoed eens op te schudden. Zou fijn zijn. undpress.nd.edu/9780268037031/…
Rescher heeft geen problemen met objectiviteit. Integendeel, hij gebruikt een heel boek om het op objectieve wijze te problematiseren. Als je begrijpt wat ik bedoel. Dat zouden we ook moeten doen met de 'objectiviteit' die sommigen aan examens toeschrijven en fanatiek bewaken.
Read 4 tweets
4 Aug 21
Het theorie-examen voor het rijbewijs, een rampgebied. Ik waag er een draadje aan, aangehangen aan volkskrant.nl/nieuws-achterg…
Onder CBR-directeur Alexander Pechtold gaat het niet goed komen, hij etaleert onbescheiden dat hij echt wel verstand heeft van examineren. Opzich is dat niet bijzonder, alle Nederlanders zijn onderwijsexpert, en dus ook examenexpert, toch? Nou ja: 40% slaagt, er klopt iets niet.
Read 15 tweets
8 May 21
Mijn blog over het eerlijke-kansen-advies van de Onderwijsraad is bijna rond. Harde kritiek, maar heb ik ook een alternatief? In ca 300 woorden te beschrijven? Daar zit ik nu al een paar dagen op te broeden. Ik deel maar eens enkele gedachten, discussie helpt mij altijd wel.
Voor het bo is het wel duidelijk: een strak kenniscurriculum, directe instructie, geen tijd vermorsen bij die kennisvakken, voor iedereen hoge verwachtingen, d.w.z.: even hoog als traditioneel voor de betere/beste leerlingen. sci-hub.st/10.2307/1176007
Voor het vmbo en de onderbouw het vo is het minder rechtlijnig, daar worstelt de Onderwijsraad dus ook mee. De raad wil weg van de vakjes van het standenonderwijs, heel verstandig, maar zet in op sterker differentiëren, en dat is nu juist een eufemisme voor oneerlijk onderwijs.
Read 11 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(