1/8 In de procedurevergadering van afgelopen donderdag van de Kamercommissie OCW kwam ter sprake dat er morgenmiddag (di. 25 januari) een 'kennismaking' zal plaatsvinden van leden van de commissie met de nieuwe bewindslieden op @MinOCW, @RHDijkgraaf en @DennisWiersma.
2/8 Natuurlijk is deze kennismaking informeel en zal er dus, neem ik aan, niet, of niet echt inhoudelijk, over specifieke dossiers gesproken worden. Daar is zo'n kennismakingsbijeenkomst uiteraard niet voor bedoeld.
3/8 Maar misschien is het toch wel een idee om (in meer algemene zin) het probleem van de bij sommige dossiers bestaande [onwenselijke...?] discrepantie tussen het traject van ‘politieke besluitvorming’ enerzijds en het traject van 'uitvoering' anderzijds eens aan te kaarten.
4/8 Ik denk dan bv. aan het traject van de #NieuweLeerweg waarvan de concrete plannen nog niets eens aan de Kamer zijn aangeboden [!] en de pilots al in een vergevorderd stadium zijn en de "invoering" (in 2024) al luid en breed door het ministerie (en SLO) verkondigd wordt.
5/8 En juist vanochtend was er op twitter nog enige ophef over de wijze waarop de @VO_raad ten onrechte het idee voor een 'techniekhavo' uit het regeerakkoord koppelt aan hun (ondemocratische) lobby voor de zogenaamde 'praktijkgerichte havo'.
6/8 Het lijkt er af en toe op dat beleid niet of nauwelijks meer in overleg met de Kamer tot stand komt, maar vooral via allerlei experimenten en pilots, die dan na enige tijd nauwelijks te stoppen of omkeerbaar blijken te zijn.
[Zie bijv.⬇️] slo.nl/over-slo/nieuw…
7/8 In de procedurevergadering is gezegd dat er van OCW een overzicht komt van lopende beleidstrajecten.
Hoe goed zou het zijn hier een overzicht van lopende pilots en experimenten aan toe te voegen, met vermelding hoe deze zich verhouden tot de formele politieke besluitvorming!
Oeps🤦,
Vergeet ik, met al mijn focus op onderwijs, nu ook al de cultuur helemaal... [Dat krijg je met al die gesloten musea.😉]
Ik neem aan dat staatssecretaris @GunayUslu natuurlijk ook bij de kennismaking aanwezig zal zijn. Excuus!
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
1/ Gisteren aan @ggerardk beloofd om nog wel wat te tweeten over het debat van de Kamercommissie OCW over de #Eindexamens. Het is om 10 uur gestart. De eerste termijn van de Kamer is geweest en nu geschorst tot 10 over 11 wanneer de minister zal reageren. debatdirect.tweedekamer.nl/2022-01-26/ond…
3/ Inhoudelijk vind ik het zelf tot nu toe (zoals ik al verwacht had) een beetje een trieste vertoning. Er is brede steun voor de eergisteren aangekondigde duimregeling, al worden er voor de vorm nog wel wat kanttekeningen bij geplaatst.
1/3 Niet alleen is er onvoldoende gekeken naar (andere) tussenoplossingen en is het bizar dat er niet goed met leraren overlegd is, ook is het debat morgen met de Kamercommissie (het eerste voor Wiersma..!) nu grotendeels gereduceerd tot een een vrij obligate schijnvertoning.
-->
2/3 Ik heb me de laatste week verdiept in de problematiek rond de examens, en dat is inderdaad een immense, complexe en (hier terecht) bureaucratische machinerie.
Maar toch triest dat er dan geen ruimte meer blijkt voor goede en transparante gedachte-uitwisseling over opties.
-->
3/3 Het blijft onbevredigend dat nu onvoldoende helder is welke overwegingen een rol hebben gespeeld en hoe de verschillende argumenten gewogen zijn.
Dit is m.i. geen goede zaak voor het herstel van het vertrouwen in de politiek.
Jammer! Een gemiste kans...
1/ Vanmiddag was het rondetafelgesprek van de Kamercommissie OCW met genodigden over het Nationaal Programma Onderwijs (NPO).
De technische briefing met leden van de @Rekenkamer was helaas besloten.
-->
2/ In het eerste blok kwamen twee wetenschappers aan het woord die het plan op aspecten als doelmatigheid e.d. tegen het licht hadden gehouden. Hun oordeel was op veel punten zeer kritisch.
Het valt hier in zijn geheel na te lezen: tweedekamer.nl/kamerstukken/d…
-->
3/ De genodigden uit het veld, die daarna aan het woord kwamen, waren opmerkelijk eensgezind in hun oordeel:
mooi dat er geld is, MAAR...
- het is niet structureel
- het tijdpad is te haastig en te kort
- er is zorg over voldoende inspraak van leraren, schoolleiders en ouders
-->
1/ Wat het onderwijs betreft vandaag een aantal Corona-gerelateerde stukken uit de Kamer.
Er is verzocht om een versneld overleg ivm. de 1,5 meter en de discrepantie tussen OMT-advies en het kabinetsbesluit inzake zelftesten door leerlingen in het vo. tweedekamer.nl/kamerstukken/d…
-->
2/ Dit overleg is overmorgen al (donderdag).
Initiatiefnemer @peterkwint maakte dit eerder vandaag al via twitter bekend.👇
Ik verdiep me zelf niet zo in Corona-gerelateerde zaken in het onderwijs. Maar voor mensen die graag het kabinetsbesluit betreffende het loslaten van de 1,5 meter in het vo willen bestuderen, de brief van minister De Jonge aan de Kamer staat hier: tweedekamer.nl/kamerstukken/b…
2/
Eerder tweette @Lisawesterveld al over de antwoorden van @arieslob op de vragen die zij samen met @peterkwint stelde over de inzet van commerciële bijlesbureaus.
3/ Ook de vragen die @peterkwint in meer algemene zin stelde over de besteding van de gelden van het Nationaal Programma Onderwijs zijn inmiddels beantwoord: tweedekamer.nl/kamerstukken/k…
-->
1/21
Er is -ondanks veel geklaag- onder leraren eigenlijk heel weinig goed bekend hoe en wat er in de Kamer precies aan onderwijsbeleid gedaan wordt. Ik heb me voorgenomen het beter te volgen en tracht hiervan verslag te doen.
Nu een (wat lange🥴) vooruitblik op komende week.
3/21
Mijns inziens zijn het meest interessant twee momenten waar de Kamerleden vragen zullen gaan inbrengen: Een “inbreng vragen” en een “schriftelijk overleg” (of “SO”.)
Het eerste is 'inbreng vragen' n.a.v. de Staat van het Onderwijs [“SvhO”] op dinsdag 18 mei.