#رشتو در باره طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی موسوم به #طرح_صیانت
۱/ مهترین نکات نگران کننده حقوقی نسخه اصلاحی این طرح به اختصار به شرح زیر است:
طرح با نگاه امنیتی تنظیم شده است. این مهم هم از دولتی کردن گذرگاهی مرزی (حذف بخش خصوصی سابق وفق تبصره ۳ ماده ۹) و هم از ..
۲
۲/از ترکیب غالبا امنیتی اعضای کارگروه گذرگاه مرزی استنباط می شود.
اصل آزادی فعالیت در فضای مجازی جای خود را به الزام به کسب مجوز برای فعالیت و کسب و کار داده است (ماده۲). جرایم و مسئولیت کیفری برای ارائه خدمات به کاربران بدون مجوز برای ارائه کنندگان خدمات درنظر گرفته شده است
۳
۳/برخلاف نسخه سابق، خدمات فضای مجازی خارجی منع نشده اما هرگونه استفاده دستگاههای اجرایی و مقامات از این خدمات و تبلیغ در آنها منع وجرم انگاری شده است(بنده م۸). بنابراین استفاده از این فضا برای مردم همچنان باز است.
محتواهای خارجی از مالکیت های فکری محروم شده اند(تبصره م۱۴).
۴
۴/وزارت ارتباطات بدون محدودیت زمانی موظف به ایجاد خدمات شبکه ملی شده است (بند الف م۸).
طرح روشن نمیکند که پس از ایجاد این شبکه ملی، آیا امکان استفاده از شبکه بینالمللی اینترنت وجود خواهد داشت یا خیر.
۵
۵/طرح تصریح به حفظ حریم خصوصی کاربران دارد (بند الف م۱۵) و افشای این حریم "توسط دستگاههای مجری در فضای مجازی و گذرگاههای مرزی" را صرفا بادستور قضایی مجاز دانسته است (م ۱۱).
طرح اهتمام جدی بر احراز هویت کاربران و ذخیره سازی و پردازش دادههای کاربران دارد (بندهای ب و ت م۱۵)
۶
۶/هرگونه فعالیت تجاری و غیرتجاری به منظور تولید و عرضه ویپیان و فیلترشکن منع و جرمانگاری شده است (م۲۰).
به آیین نامه ها و دستورالعملهای متعددی در این طرح اشاره شده است که قرار است توسط نهادهایی بغیر از مجلس تهیه بشوند. اقدام خود مجلس در قانونی به این مهمی الویت دارد.
۷
۷/هرچند طرح صیانت بدنبال ساماندهی فجازی است اما بدون ۳ تضمین زیر حقوق کاربران ایرانی را تهدید خواهد کرد:
۱-تضمین تداوم دسترسی ایرانیان به اینترنت بینالمللی پس از ایجاد شبکه ملی؛
۲-تضمین به عدم فیلترینگ گسترده با عنایت به ممنوعیت صریح تولید و عرضه ویپیان و فیلترشکن؛ و
۸
۸/ و
۳-تضمین در عدم افشا و استفاده از دادههای پردازش شده کاربران ایرانی توسط تمامی نهادها جز با دستور موردی قضایی و انحصارا در مورد اتهامات وارده. برای مثال تهدید به افشا، افشا و استفاده از دادههای حریم خصوصی متهم به جرم امنیتی برای تحت فشار قرار دادن او باید ممنوع شود.
پایان
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
#رشتو
۱/نظم منشور ملل متحد بر مبنای توازن قوا (تضمین حقوق دول بزرگ با حق وتو) و منع توسل بهزور بنا شده است. غرب پس از فروپاشی بلوک شرق، با توسل بزور غیرقانونی در اراضی یوگسلاوی (متحد اصلی روسیه) از فطرت روسیه استفاده و با جداسازی کوزوو اولین ضربه مهم را به نظم کنونی وارد ساخت.
۲
۲/با احیای تدریجی روسیه زخم خورده این کشور نیز درصدد احیای حوزه نفوذ خود برآمد؛ غرب با مداخله غیرقانونی در بالکان فرصت تاریخی برای روسیه فراهم کرده بود. لذا روسیه نیز با برگزاری رفراندومی غیرقانونی، با نقض منشور ملل جزیره کریمه را از اکراین جدا و به خاک خود منظم کرد.
۳
۳/در این میان ترامپ نیز دومینوی نقض نظم منشور را باشناسایی حاکمیت اسرائیل بر بلندیهای اشغالی جولان؛ شناسایی بیتالمقدس بعنوان پایتخت اسرائیل و شناسایی حاکمیت مراکش برسرزمین اشغالی صحرای غربی تکمیل کرد. درحالیکه نظم منشوری بر مبنای منع اکتساب سرزمین از طریق توسل بزور استوار بود.
۴
#رشتو درباره #فلسطین
۱۳-۱/ هیچ اصل حقوقی مثل اصل حق ملتها در تعیین سرنوشت باعث تاسیس کشورهای جدید در جامعه بینالمللی نشده است. ودرو ویلسون رئیس جمهور وقت آمریکا این اصل را به منظور تقسیم غنائم امپراطوریهای اتریش-هنگری و عثمانی میان دول فاتح جنگ اول جهانی مطرح کرد ...
۲
۲/ روش اتخاذی، انعقاد قرارداد سرپرستی (mandate) سازمان جامعه ملل با یکی از دول فاتح جنگ بود: لبنان و سوریه به سرپرستی فرانسه و مصر و فلسطین به سرپرستی بریتانیا سپرده شدند. تعهد حقوقی سرپرست کمک به مردمان تحت سرپرستی برای نیل به استقلال بود...
۳
۳/سه دولت مصر و سوریه و لبنان نظر به سابقه تمدنی، علیرغم مقاومت دول سرپرست بسرعت به استقلال رسیدند. اما در این میان وضعیت ملت فلسطین متفاوت بود: فلسطین در مقایسه با ملتهای دیگر کمتر توسعه یافته بود اما نه بقدری که استقلال آنها ۱۰۰ صد سال طول بکشد؛ توطئه به سال ۱۹۱۷ بازمیگشت..
۴
#رشتو ۱/۶ درباره ادعای غرق کردن تعدادی از مهاجرین غیرقانونی افغانستانی:
مهاجرین غرق شده مهاجر غیرقانونی بوده و دولتها عموما در مرز به مرزگذران غیرقانونی شلیک میکنند. این درحالی است که هیچ مورد مهمی از شلیک به مهاجرین غیرقانونی افغانستانی در تاریخ ایران گزارش نشده است. ۲
۲/ بعد از شیوع #ویروس_کرونا ابتدا شاهد بازگشت بیسابقه افغانها به کشور خودشان بودیم اما پس شیوع ویروس در افغانستان بدلیل فقدان امکانات و ارائه خدمات رایگان بهداشتی حتی به مهاجرین غیرقانونی در ایران موج مهاجرت به ایران تشدید شد طوریکه فقط ۱۳۰ هزار مورد مرزگذری کشف شده است. ۳
۳/حادثه در شبی سیلابی در هیرمند،از معابر اصلی مهاجرین،رخ داده است.ایران کشور پاییندست هیرمند است و نظربه جریان بالا به پایین آب طبیعتا اجساد مغروقین باید در ایران کشف میشد تا در سواحل افغانستان!لذامهمترین گزینه محتمل،غرق شدن مهاجرین در آبهای بالادست هیرمند در خاک افغانستان است۴
۱-۸/ #رشتو درباره امکان "الحاق" دوبارهی آمریکا به #برجام
برجام موافقتنامه سیاسی چندجانبه محدودی است که در ۲۰۱۵ میان ایران و ۵+۱ منعقد گردید. هرچند این توافقنامه معاهده نیست اما حقوق بین الملل معاهدات، نزدیکترین نظام حقوقی است که قواعد آن با تعدیل مناسب بر برجام قابل اعمال است.۲
۲/آمریکا در سال ۲۰۱۸ به بهانهای واهی به صراحت از برجام خارج شد درحالیکه ایران تعهدات خود را با تایید آژانس انجام داده بود و برجام نیز فاقد مقررهای برای خروج است. در حقوق معاهدات در صورت سکوت معاهده، خروج ممنوع است مگر آنکه خروج مغایر با طبیعت سند نباشد (ک.ح. معاهدات م. ۵۶).۳
۳/ برجام سندی مربوط به عدم اعاشه با تعهدات زمانبندی شده است و مقرراتی برای تعلیق یا توقف تعهدات برای تمامی طرفها دارد. به تعبیر دیگر برجام سازکار دیگری بجای خروج پیش بینی کرده است که آمریکا ناشیانه از آن استفاده نکرد. در چنین
شرایطی باید برجام را سند فاقد درب خروجی دانست. ۴/