Kort voor onze uitzending was het Adviescollege Meten & Berekenen (ook wel: Commissie Hordijk) met een rapport gekomen over Aerius; het rekenkundige hart van het #stikstofbeleid.
Hordijk achtte Aerius 'niet doelgeschikt' voor het verlenen van vergunningen.
Hordijk onderbouwde dat met 2 argumenten:
- De #stikstof rekensommen voor de vergunningverlening zijn in Aerius zeer gedetailleerd, terwijl de onzekerheid is groot is.
- De ongelijke behandelingen tussen sectoren.
De bevoordeling van wegverkeer en de 5 km afkap werd dus ter discussie gesteld.
De nu, na bezwaar, geopenbaarde #Wob-documenten werpen licht op de discussie die daarna heeft plaatsgevonden.
Met name het advies om de ongelijkheid tussen sectoren op te heffen, valt slecht bij @minIenW.
In een nota aan toenmalig minister Van Nieuwenhuizen waarschuwen ambtenaren haar voor de "desastreuze consequenties als deze aanbeveling zomaar overgenomen wordt".
Ondanks dat Hordijk concludeerde dat Aerius Calculator niet doelgeschikt was voor de vergunningverlening is het advies van de ambtenaren:
"Ronduit pal achter het instrument blijven staan en daarin vertrouwen uitstralen."
Enerzijds omdat het nu eenmaal het best beschikbare is.
Maar ook omdat twijfel de lopende vergunningverlening in gevaar kan brengen.
Dat laatste argument wordt *niet* met de Kamer gedeeld in de kabinetsreactie op 'Hordijk':
Weer terug naar hoe die kabinetsreactie tot stand kwam.
Ministeries en provincies wilden vooral blijven 'uitstralen' dat Aerius wel doelgeschikt is voor de vergunningverlening. Hordijk oordeelde nadrukkelijk van niet.
Duidelijk is dat vooral @MinIenW met het rapport van #Hordijk in zijn maag zit.
"Het rapport geeft blijvende ophef"
"Er is veel negativiteit"
"Geef niet zelf antwoord aan journalisten, maar stem dit af."
Dat afstemmen gebeurt ook met het 'onafhankelijke' RIVM:
IenW had het (juridische) risico op de dubbele boekhouding zelf ook ingezien, en daarom geadviseerd de snelheidsverlaging óók alleen met afkap uit te rekenen. Maar werd kennelijk overruled.
MinIenW begint 'm intussen te knijpen over de 5km afkap.
"LNV lijkt te draaien, en RIVM houdt zijn rug niet recht."
Er volgt een gesprek tussen Van Nieuwenhuizen en Schouten:
Met deze nota wordt Van Nieuwenhuizen voor dat gesprek klaargestoomd:
"Nodig is dat de minister van LNV haar vertrouwen uitspreekt in de huidige werkwijze en op geen enkele wijze de suggestie wekt dat deze heroverwogen wordt."
Maar LNV wil zo ver niet gaan:
IenW blijft aandringen op het vasthouden aan de afkap:
Ook Bouwend Nederland stuurt eind september een brief om te pleiten voor behoud van de 5km.
En die wordt vooraf nog even afgestemd met het ministerie:
Op 21 september wordt Van Nieuwenhuizen geïnformeerd over de geplande kabinetsreactie op Hordijk. Schouten wil wachten tot na een uitspraak over de ViA15.
"Volstrekt onacceptabel" voor Van Nieuwenhuizen.
De kabinetsreactie op Hordijk verschijnt uiteindelijk ruim voor de uitspraak over de ViA15, waarin de RvS de 5km afkap onderuit haalt:
In 2018 lieten we zien hoe de inspectie overschrijdingen van de geluidsnormen rond #Schiphol 'anticiperend handhaaft'. Ambtenarenjargon voor: gedogen. Dat kan helemaal niet, oordeelden deskundigen:
Dat gedogen gebeurde al jaren omdat het nieuwe geluidsstelsel, waarbij afspraken zijn gemaakt over de inzet van start- en landingsbanen, niet wettelijk was vastgelegd in een nieuw Luchthavenverkeersbesluit (LVB).
@MinIenW verzette zich hevig tegen 'desastreus' advies van de commissie #Hordijk om de afkap van 5 km in stikstofberekeningen van infra-projecten te schrappen.
Opgeteld moeten de doelen de totale uitstoot met 50% doen dalen in 2030, zodat dan 74% van het N2000-areaal onder de KDW (stikstofnorm) komt.
De doelen zijn dus niet in beton gegoten. Provincies kunnen er van af wijken, zolang het landelijke einddoel maar wordt gehaald.
Provincies krijgen nu een jaar de tijd om met een plan te komen waarmee ze aangeven hoe ze hun doelen willen halen.
Het Kabinet komt begin volgend jaar ook voor andere sectoren met reductiedoelen. Die kunnen - ik gok, beperkt - invloed hebben op de regionale stikstofdoelen.
Leen Hordijk, voorzitter van de naar hem vernoemde commissie die onderzoek deed naar de #stikstof rekenmodellen, zegt in dit interview een aantal interessante dingen. 1/11
"Wat niet goed is gegaan, of beter gezegd ten dele goed is gegaan, betreft de verschillende behandeling van de sectoren verkeer en de rest (...) Dat zou je alleen kunnen doen als er een goede wetenschappelijke onderbouwing voor is, en die heb ik nooit gezien." 2/11
Wij maakten hierover eerder deze uitzending, waarin Hordijk overigens weigerde te reageren na advies van zijn woordvoerder (op dat moment tevens werkzaam voor het ministerie van EZK)
[Nieuws] Opening #lelystadairport raakt (opnieuw) verder uit zicht. @minlnv heeft de stikstofberekeningen op basis waarvan Lelystad eerder #PAS-melding deed afgekeurd. Melding komt niet in aanmerking voor legalisatie. 1/9
Aan de uitstoot van vliegtuigen werd een te hoge warmte toegekend (waardoor emissies opstijgen en verdunnen, en stikstofneerslag wordt onderschat) en verkeersaantrekkende werking is onvolledig in beeld gebracht. 2/9
De verkeerde invoergegevens in de stikstofberekeningen werden eind 2019 blootgelegd door @LeonAdegeest1:
Het @MinVWS van @hugodejonge stelde de #Wob buiten werking, kreeg tikken op de vingers van de rechter, maar houdt vast aan deze zelf gekozen afhandeling en gaat in hoger beroep: