“Toen de eerste dag op zijn Nederlandse ZMLK-school aanbrak, huilde ik harder dan ik in jaren had gedaan. Ik had gefaald, had hem niet kunnen beschermen en was niet in staat geweest een van de meest basale mensenrechten voor hem zeker te stellen: onderwijs.” #Mensenrechten
“In Amsterdam was ons schema een militaire operatie geweest, met een lappendeken van slecht op elkaar aansluitende buitenschoolse therapie, verspreid over de hele stad.”
“Het IQ van mijn zoon was te laag om te leren lezen, zo kregen we te horen. Ik liet haar onderzoeken zien die bewezen dat je een autistisch brein niet kan meten met een IQ-test. Het haalde niets uit. Ze konden hem „niet bieden wat hij nodig heeft”.
“Weer gingen we op zoek. Met lood in onze schoenen bezochten we scholen door heel Amsterdam en daarbuiten,…”
“…maar kregen steeds variaties op hetzelfde antwoord: ‘We kunnen dit soort kinderen niet plaatsen’ of ‘We bieden niet wat uw kind nodig heeft.’ Niemand scheen in te zien dat we open en bloot werden gediscrimineerd.”
“Ik begon te begrijpen dat de scholen in Nederland die hoge verwachtingen van kinderen hebben, hem niet wilden, en de scholen die hem wel wilden, hem accepteerden zonder de voorwaarde van een goede opleiding.”
“Toen zijn laatste jaar op het basis speciaalonderwijs aanbrak, begon dezelfde draaimolen opnieuw. We bezochten alle hoeken van het speciaal onderwijs in Nederland,…bezochten talloze organisaties en scholen, hoorden overal weer dezelfde boodschap: voor uw zoon is er alleen ZMLK”
“Ik begon te begrijpen dat de scholen in Nederland die hoge verwachtingen van kinderen hebben, hem niet wilden, en de scholen die hem wel wilden, hem accepteerden zonder de voorwaarde van een goede opleiding.”
“…maar kregen steeds variaties op hetzelfde antwoord: ‘We kunnen dit soort kinderen niet plaatsen’ of ‘We bieden niet wat uw kind nodig heeft.’ Niemand scheen in te zien dat we open en bloot werden gediscrimineerd.”
“Toen zijn laatste jaar op het basis speciaalonderwijs aanbrak, begon dezelfde draaimolen opnieuw. We bezochten alle hoeken van het speciaal onderwijs in Nederland,…bezochten talloze organisaties en scholen, hoorden overal weer dezelfde boodschap: voor uw zoon is er alleen ZMLK”
"Wanhopig besloot ik de school in de VS een kans te geven. Als mijn zoon na al die jaren kon leren lezen met deze Amerikaanse methodes, wat zou hij dan nog meer kunnen leren?"
"Mijn zoon begon borden op straat te lezen, menukaarten en korte boeken die hij meekreeg van school.... Misschien nog wel belangrijker, hij maakte vrienden.."
"Een Nederlandse autisme-expert, tevens moeder van een autistische zoon, schreef dat zij vanwege het slechte onderwijs in Nederland naar de VS waren verhuisd."
Terug in NL: "Toen de eerste dag op zijn Nederlandse ZMLK-school aanbrak, huilde ik harder dan ik in jaren had gedaan. Ik had gefaald, had hem niet kunnen beschermen en was niet in staat geweest een van de meest basale mensenrechten voor hem zeker te stellen: onderwijs."
"We zijn nu ruim een schooljaar verder. Hij heeft geen enkel Nederlands woord geleerd. De methodes uit de VS zijn niet beschikbaar in het NL. Tijdens oudergesprekken benadrukken zijn docenten dat hij zo’n lieve, vrolijke jongen is, .....
...maar dat hij niet in staat lijkt om te leren lezen, schrijven of rekenen."
"Zijn uitstroomroute is ‘niet loonvormende dagbesteding’."
"Ondertussen volgt hij mij bij thuis, in de avonduren, Engelse taalles via de computer bij zijn taaldocent uit de VS."
De voldoening en het zelfvertrouwen dat zo’n moment hem geeft, is moeilijk om te zien, omdat hij de dag erna weer van half negen tot drie op een school zit waar hij niet tot leren komt.
In Nederland hebben wij vrijheid van onderwijs:
Iedereen kan een school beginnen op basis van religie of levensovertuiging.
Ouders kunnen hun kinderen naar zo’n school sturen en hen daar op hun vrijheid laten beperken. (1) @rudmer
Schoolbesturen en hun samenwerkingsverbanden hebben de vrijheid leerkrachten te overvragen.
Hen te overladen met protocollen en regeltjes. Klassen vol te laten proppen.
Leerkrachten hebben de vrijheid om leerlingen in een isoleer te plaatsen op speciaal onderwijs. (2)
Scholen hebben de vrijheid leerlingen te weigeren of te verwijderen zonder al te veel consequenties. Geen OPP’s op te stellen of het zelf in te vullen zonder ouders te kennen in hun instemmingsrecht.
En MDO's te organiseren, met héél veel FTE. (3)
Voorbeeld 1:
Dat een school de ondersteuningsbehoefte van een kind onderzoekt binnen de 6wk die de wet daar voor stelt.
En niet ouders bv 8mnd laat wachten en ouders in problemen komen met leerplicht.
Voorbeeld 2:
Dat scholen een ontwikkelingsperspectiefplan opstellen, met daarin handelingsdeel die in een overéénstemmingsgericht gesprek tot stand is gekomen met ouders. #datgebeurddusniet
Zoveel mis met deze uitspraak uit 2018: 1. De zorgplicht is geschaad toen de school uit schreef zonder dat het kind was ingeschreven op een andere school.
2. Het is niet de ouder die de ondersteuningsbehoefte van het kind moet aantonen, maar de school die het moet onderzoeken. uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument…
1) Beste onderwijsmensen: schooldirecteuren, IB-ers, schoolbesturen, SWV’s.
De vakantie zit er nu echt aan te komen. Kinderen blij naar huis op die laatste schooldag. Voor jullie nog de laatste loodjes en dan ook lekker vakantie.
2) Wij bij BO merken dat jullie zo voor de vakantie de knuppel behoorlijk in het hoenderhok hebben gegooid. Dat schijnt een jaarlijks terugkerend iets te zijn zo hebben wij ons laten vertellen: @OudersOnderwijs@Balansdigitaal weten al niet beter. De telefoonteams zijn versterkt.
3) De enorme toestroom van ouders in paniek omdat ze net te horen hebben gekregen dat hun kind na de vakantie niet meer welkom is. Een aanmelding niet op tijd behandeld kan worden. TLV’s niet zijn aangevraagd.