2/ De wet passend onderwijs geeft aan dat voor iedere leerling die een (extra) ondersteuningsbehoefte heeft, er een OPP gemaakt moet worden.
3/ Het OPP bestaat uit twee delen: 1. Het deel dat is gericht op de lange termijnontwikkeling en het uitstroomprofiel. 2. Het handelingsdeel waarin het gaat over de individuele ondersteuning. onderwijsconsument.nl/wat-een-ontwik…
4/ In het handelingsdeel horen doelen beschreven te staan en de ondersteuning die de leerling gaat krijgen om die doelen te behalen.
Maar vaak zien wij doelen die behaald dienen te worden, zónder de daarbij behorende ondersteuning.
6/ Scholen vragen vaak wel een handtekening, maar melden niets over het instemmingsrecht, of overleggen handelingsplannen, wat niet hetzelfde is als een OPP met een handelingsdeel.
Dus vraag altijd naar het OPP zodra jouw kind (extra) ondersteuning nodig heeft.
7/ Het OPP heeft door scholen soms een andere naam gekregen: Groeidocument, rapport, Topdossier, Parnassys, handelingsplan…
Hoe de school het ook noemt, welke software men ook gebruikt, vraag altijd naar het Ontwikkelingsperspectiefplan.
Het OPP is het enige wat telt.
8/ Vaak stelt de school het OPP pas op als ze het kind naar Speciaal Onderwijs willen verwijzen.
Let daarbij op dat de school niet met terugwerkende kracht het OPP schrijft.
Een OPP dient om doelen en ondersteuning te gaan en deze moeten steeds geëvalueerd en bijgesteld worden.
9/ Ben je het als ouder niet eens met de inhoud van het OPP?
Onderteken niet voor akkoord, maar teken eventueel “voor gezien”.
Ook kan je als ouder je eigen zienswijze laten toevoegen aan het OPP.
Let ook op dat jij toestemming moet geven voor het delen van het OPP met derden.
Een Samenwerkingsverband interviewde een accountmanager van Multisignaal: een commercieel bedrijf. Zij promoot het registratieproduct als een tool om "vroegtijdig met elkaar af te stemmen" en het SWV pent het neer voor de nieuwsbrief naar scholen. 1/5
Wat men vergeet te vermelden is dat deze Verwijsindex alléén gebruikt mag worden: "als er sprake is van een redelijk vermoeden dat de jeugdige daadwerkelijk wordt bedreigd in zijn gezonde en veilige ontwikkeling." En er wordt niet vermeld dat .. 2/5
..inmiddels is besloten dat de wettelijke verplichting de VIR te gebruiken uit de jeugdwet geschrapt zal worden. balansdigitaal.nl/ouderschap_in_… 3/5
“Toen de eerste dag op zijn Nederlandse ZMLK-school aanbrak, huilde ik harder dan ik in jaren had gedaan. Ik had gefaald, had hem niet kunnen beschermen en was niet in staat geweest een van de meest basale mensenrechten voor hem zeker te stellen: onderwijs.” #Mensenrechten
“In Amsterdam was ons schema een militaire operatie geweest, met een lappendeken van slecht op elkaar aansluitende buitenschoolse therapie, verspreid over de hele stad.”
In Nederland hebben wij vrijheid van onderwijs:
Iedereen kan een school beginnen op basis van religie of levensovertuiging.
Ouders kunnen hun kinderen naar zo’n school sturen en hen daar op hun vrijheid laten beperken. (1) @rudmer
Schoolbesturen en hun samenwerkingsverbanden hebben de vrijheid leerkrachten te overvragen.
Hen te overladen met protocollen en regeltjes. Klassen vol te laten proppen.
Leerkrachten hebben de vrijheid om leerlingen in een isoleer te plaatsen op speciaal onderwijs. (2)
Scholen hebben de vrijheid leerlingen te weigeren of te verwijderen zonder al te veel consequenties. Geen OPP’s op te stellen of het zelf in te vullen zonder ouders te kennen in hun instemmingsrecht.
En MDO's te organiseren, met héél veel FTE. (3)
Voorbeeld 1:
Dat een school de ondersteuningsbehoefte van een kind onderzoekt binnen de 6wk die de wet daar voor stelt.
En niet ouders bv 8mnd laat wachten en ouders in problemen komen met leerplicht.
Voorbeeld 2:
Dat scholen een ontwikkelingsperspectiefplan opstellen, met daarin handelingsdeel die in een overéénstemmingsgericht gesprek tot stand is gekomen met ouders. #datgebeurddusniet
Zoveel mis met deze uitspraak uit 2018: 1. De zorgplicht is geschaad toen de school uit schreef zonder dat het kind was ingeschreven op een andere school.
2. Het is niet de ouder die de ondersteuningsbehoefte van het kind moet aantonen, maar de school die het moet onderzoeken. uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument…
1) Beste onderwijsmensen: schooldirecteuren, IB-ers, schoolbesturen, SWV’s.
De vakantie zit er nu echt aan te komen. Kinderen blij naar huis op die laatste schooldag. Voor jullie nog de laatste loodjes en dan ook lekker vakantie.
2) Wij bij BO merken dat jullie zo voor de vakantie de knuppel behoorlijk in het hoenderhok hebben gegooid. Dat schijnt een jaarlijks terugkerend iets te zijn zo hebben wij ons laten vertellen: @OudersOnderwijs@Balansdigitaal weten al niet beter. De telefoonteams zijn versterkt.
3) De enorme toestroom van ouders in paniek omdat ze net te horen hebben gekregen dat hun kind na de vakantie niet meer welkom is. Een aanmelding niet op tijd behandeld kan worden. TLV’s niet zijn aangevraagd.