Det är ju lite konstigt att "färre skall göra mer jobb" får kallas "effektivisering". DET HETER UTSUGNING folks.
Och observera: dessa bördor tillkom *utöver* den utökade tiden i klassrummet. Tid som innebär en särskild >>
-Faktaspäckade, hårt förberedda lektioner i alla format (presentation, skriva-på-tavlan, fältvandringar m m)
-Laborationer
-Övningar i kärnämnena eller enligt momentplanering (ja, jag gör sådan när jag orkar)
-Skriftliga prov/prövningar >>
Utfall Plan A: skall leda till högskoleförberedelse vid stud. examen; f n mest en besvikelse. >>
-Kostnad: hög initialt (pröva ut övningar, bygga upp övningsbank), sedan beror det på övningen! Pastaspelet i en stor, stökig Nk-grupp innebär i mitt fall 2x2 eller 2x3 grupper med 4 elever i >>
*av JÄVLA disktraktionsmoment som Fortnite på mobiltelefonen. Eller Youtube på skoldatorn.
*men efter "bytesperioden"!
*Mitt tålamod med (spelade eller äkta) dumheter är BEGRÄNSAT. So, sue me.
...enter Plan C: >>
Sedan gäller följande: jag finns i salen under lektionstid, för att förklara saker, och svara på frågor. Hjälpa till, helt enkelt. Men, eleven *kan* göra uppgiften hemma! Ssssvisch så sticker bråkstakarna >>
Plan C är en livlina. Och en livboj. >>
Så finns det en Plan C(2) också. IMPROVISATION 😬
Pfft. Jag vet vad jag sysslar med. Fil Dr i ett av mina ämnen. >>
/Pastorn