@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition OBS viktigt när man diskuterar undervisningstid (i klassrum): en timme i klassrum motsvarar en viss tid förberedelse och efterarbete. Rimligt är minst lika mycket tid både före och efter! 15 h i klassrum skulle alltså inteckna hela veckoarbetstiden (inkl förtroendetid) på 45 h.
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Notera att detta är *rimliga* siffror. Är detta svårt att föreställa sig då man inte själv undervisat, tänk då på den arbetstid som bandet man lyssnar på ute på lokal, och som spelar 1½ h den kvällen, har fått lägga under hela dagen (för- och efterarbete).
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Tiden till för- och efterarbete är *inte* rimlig, det vet alla som arbetar i dagens skola. Minst rimligt är det när man är ny; heltidsarbete är en hälsorisk med 60-timmars arbetsveckor (för en fjuttlön) då man inte *kan* ta till redan beprövade lektioner och förberedelser.
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Jämför man med tid till för- och efterarbete på universitet (samt undervisningstid i sal! Och hjälp med labförberedelser/disk m m) så är det inte på samma planet ens.

Frågar man sedan en professionell föreläsare så krävs det 30-50 timmars förberedelse _per timme_ på scen.
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Går vi tillbaka till siffran 15 h i klassrum, motsvarar det en dryg 'gammal' USK (innan den försvann). Med förberedelser - praktiska liksom teoretiska - samt efterarbete (inkl rätta arbeten, labrapporter et c) så skulle alltså *all* veckoarbetstid vara intecknad.
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Jag gör som ämneslärare på gymnasiet idag ca 19 timmar i klassrum/vecka. Eftersom jag är ny så skulle det mostvara _mer_ än 45 h, snarare 55-60. Om inget annat har jag fått lära mig prioriteringar och genvägar! Detta bara för att inte dö första året!
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Om nu någon skulle tro att Pastorn är klenis penis och inte så bra på dethär med att vara lärare så säger jag Fil Dr i ett av mina ämnen, samt lång tidigare undervisningserfarenhet från universitet. Men jag måste _ändå_ för- och efterarbeta där jag är *nu*. Nya kurser!
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Lägg till det att "publiken" är i största allmänhet "svår" om man jämför med universitetsstudenter. Mycket mer småtjafs, mycket oftare; går inte att förutsätta att det "bara är att hålla lektion som planerat" alltid. Och tiden är väldigt knapp pga stoffträngsel.
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition OBS säger inte detta för att gnälla i största allmänhet (pga lång yrkes-, ämnes- och livserfarenhet är jag väl rustad) utan för att visa på svårighetsgraden i "de lägre stadierna". Jobbet tar på krafterna! En välförberedd, lyckad lektion = går åt energi. >>
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition En dåligt förberedd eller mindre lyckad lektion = går åt energi; oftast lite mer energi! Tjafsa om ordning i klassrummet = går åt (mycket) energi. Hålla laboration = går åt mycket energi pga hökblick (säkerhetsbeteende). Föräldrasamtal med pratsam elev = går åt energi. >>
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Föräldrasamtal med elev tyst som en mussla = går åt energi. Allt detta är *innan* för- och efterarbete. Resultatet? Går åt all energi man har att ge. Fråga på #Skoltwitter, det är en närmast universell upplevelse hos lärare.
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Men om man "bara" beaktar undervisningstiden (som alltså borde begränsas till ca 15 h/vecka, lite beroende på ämne/stadie) så glömmer man alla andra uppgifter som skolan - d v s nästan alltid lärarna - har fått tillagda de senaste tre decennierna. *Det* jobbet kostar energi! >>
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Arbetsuppgifter har dessutom lagts till utan att något tagits bort. Det betyder *ofrånkomligen* att lärares för- och efterarbete har fått bli lidande då annat arbete också skall in på den begränsade tid (och ork) som man kan klämma in på en normalvecka, ett normalläsår.
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Mentorskap (mer krävande än gamla klassföreståndarskapet!), mässor, öppet hus, arbetslag, ämneslag, beordrad "fortbildning" till nytta för någon inhyrd "inspirationsföreläsare" eller gästforskare (true story från Pastorns praktik), rast- och lunchvakt, kurslitteratur (lån/köp),
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Inköp av laboratoriematerial, kemikalier och andra förbrukningsvaror, konstruera *och* kopiera upp prov/uppgifter, föräldrakontakter ("nåbar" per mail eller lärplattform), fylla i de JÄVLA matriserna i den JÄVLA lärplattformen (till föga nytta! Men TID tar det), frånvarorapp.,
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Skriva incidentrapporter till förbannelse (om man har sådan tur som jag och inte *bara* har skötsamma förstahandsvals-elever från hela länet pga mycket populär skola), kontakt med EHT inklusive "bli coachad" av EHT (ge mig specialLÄRARE pronto!) osv osv...
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Om man nu har ett liv utanför skolan - t ex egen familj inkl barn som man ibland vill hinna med - så måste man ofrånkomligen tulla på för- och efterarbetet. Resultatet? Sämre förberedda lektioner, sämre planering "om att ifall", kanske inte alltid Plan A, B *och* C att ta till.
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition (Plan A, B och C är A och O för den Välförberedde Läraren som Hinner Andas Under Terminstid)
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Därför tvingas normalläraren att improvisera mer än vad som är bekvämt, och betala i form av energiläckage då sämre förberedda lektioner ALLTID kostar mer energi (under lektionen). Dessutom orkar man mindre efterarbete inkl bedömning, så betygssättningen blir svårare (+energi!).
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Om vi nu tar "mitt" elevunderlag och med lätthet gissar att jag inte undervisar på Katte i Lund (medelintagn. poäng på NA = trehundramycket) så skall jag alltså hålla LIKVÄRDIGA kurser (det kan jag i teorin! Fil Dr och allt det där) fast med elever som i många fall inte håller.
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Tacka fan för att det kostar mig mer energi än kollegan på Katte, när jag inte kan räkna med att alla mina elever i) kan läsa, räkna eller skriva, ii) har tillräckliga övriga förkunskaper, och iii) vet varför de "hamnade" på NA, i vissa fall. Mellan tummen och pekfingret >>
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition > är halva min mentorsklass på 25 elever för svag för att klara att ta examen (2250/2500 lästa poäng med minst "E" inkl vissa kurser som måste vara "E"). Ett antal elever kommer sannolikt att ha F i betyg i mer än en 100 p-kurs redan efter första året (= troligen ingen examen)
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Elever som inte klarar mina grundläggande kurser (Ke1, Bi1) kan - och skall, om de skall ha en chans till examen! - göra prövning på hel kurs året efter kursen. Viktigast i Ke1 av pedagogiska skäl liksom årskursernas planering. Då ger jag som ensam kemilärare extrahjälp >>
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition > detta år 1½-2 h per vecka (utöver mina 19) till ett antal elever med F i Ke1, för att de skall ha en chans, och någon nytta överhuvudtaget, av Ke2 som jag ger nästa år. Nej, jag var inte lärare på de elevernas första kemikurs, jag är ny sedan i vintras. Poängen är att >>
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition > svagare elever leder till större behov av extrahjälp samt prövningstillfällen. Det är alltså extra lärartid som kostar; i pengar, tid och energi.

Och - jag vore redan död om jag inte hade valt att sovra och prioritera *hårt*. Och om någon undrar så är det taskigt betalt.
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Jag tjänade det dubbla som läkemedelsforskare, och även om det jobbet var sjukt stressigt tidvis så var det bara i perioder av extra fscked up organisation som det tog emot. Normalt en ca 40 h arbetsvecka med ordentlig vila emellan passen. Men tillbaka till prioriteringarna!
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition För att inte dö för kaffepengar (relativt) så sovrar jag *mycket* hårt och efter eget huvud. Jag väljer vad jag gör och inte gör, eller skjuter upp. Jag säger nej (även till min egen impuls att göra mer mer mer) när jag inte orkar. Jag tar genvägar, där jag tycker det funkar.
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Jag väljer vad som är "gott nog" (kom ihåg: inget kvar att bevisa. Gått hela universitetet och klarat slutbossen, samt många års arbete på hög nivå). Jag väljer hur jag testar och bedömer och betygssätter elverna. Arbetar efter eget huvud tills någon kommer och försöker gnälla;
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition Den dagen någon säger (TO MY FACE) hur jag borde arbeta istället så vet jag var dörren finns - det är jag eller den andre. Den dagen oroliga föräldrar tycker sig veta bättre än jag hur jag skall sätta betyg så:
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition (Luugn och fin. Jag kan absolut förklara, lugnt och sansat, varför jag kan bedöma lille Spzibarcks kunskaper i människans fysiologi alldeles utmärkt, och det spelar föga roll om föräldrarna är överläkare - jag har mött många sådana i min dar, och gamla yrkesroll.)
@Lhizper @bengtzboe @Skolinkvisition (Men Pastorn! Det är ju *du* det!)

Just det, medelläraren kan lika gärna vara en sådan som jag. Men långtifrån alltid! Och hur jävla lätt är det då, särskilt om man vore ny i yrket. Frågor, frågor...
Missing some Tweet in this thread?
You can try to force a refresh.

Like this thread? Get email updates or save it to PDF!

Subscribe to Pastor Bentonit - dödsukulelist📎
Profile picture

Get real-time email alerts when new unrolls are available from this author!

This content may be removed anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member and get exclusive features!

Premium member ($30.00/year)

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!