Ik wil dat @Folia dit stukje rectificeert want @UvA is ingevolge Projectovereenkomst 8290 (UvA en CBS Microdata Services, 19-6-2018) contractueel verplicht om de resultaten van het onderzoek dat leidde tot het rapport Grenzeloze Verzorgingsstaat 'onder eigen naam' te publiceren…
... ‘De UvA was niet betrokken bij de totstandkoming van het onderzoeksrapport,’ stelt een woordvoerder, aldus @Folia. Dat is lariekoek. De medewerking van @UvA was cruciaal voor de totstandkoming van het onderzoeksrapport en daar zijn wij de UvA dankbaar voor ...
… Folia had – naar goed journalistiek gebruik – mij beter even kunnen bellen. Dan had ik ze inzage kunnen geven in de contracten, detacheringsovereenkomsten en de betalingen door UvA van nota's voor CBS-microdata, die vervolgens weer op Renaissance Instituut, FvD zijn verhaald…
… Uiteraard hebben de betrokken instituten – zowel de UvA als het Renaissance Instituut, het wetenschappelijk bureau van het Forum voor Democratie – zich niet inhoudelijk met het rapport bemoeid en zo hoort het ook. Dat heet academische vrijheid. …
… Overigens begrijp ik deze move van de UvA ergens ook wel weer. De meeste mensen – inclusief wij als auteurs – willen liever niet met het inmiddels ontspoorde FvD geassocieerd worden. Maar om er van weg te lopen als het wél zo is, dat is heel laf en daar hou ik niet van …
… Tot slot: wanneer gaat het nu eindelijk eens over de inhoud van het rapport Grenzeloze Verzorgingsstaat? demo-demo.nl/files/Grenzelo…
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
1/ Terecht dat Carolijne Vos met haar @volkskrant commentaar het ‘politieke taboe’ en de ‘oorverdovende stilte aan het Binnenhof’ omtrent de nettokosten van immigratie wil doorbreken.
Ze overschat echter het positieve effect van integratie. volkskrant.nl/ts-b3abd210
2/ Het klopt dat de asielprocedure leidt tot vernietiging van menselijk kapitaal; neem alleen het (jaren)lange gedwongen wachten. Vanuit de schatkist bezien zou humanitaire immigratie veel beter kunnen verlopen met een quotum en een intensief integratieproces direct na aankomst.
3/ Dat zou zeker goed zijn voor de schatkist, maar het effect moet niet overschat worden. Bij niet-westerse immigranten is ca. 40% van het verschil met autochtonen te herleiden tot de arbeidsmarkt. Daar is ruimte voor verbetering nadat migranten in Nederland zijn aangekomen.
1/ In relatieve én absolute zin is ‘de snelheid waarmee statushouders hun plaats vinden’ dramatisch.
Wat *feiten* uit CBS-statistieken.
Voor statushouders die 18 tot 40 jaar oud waren toen ze naar Nederland kwamen heeft zelfs na 15 verblijfsjaren nog 44% een uitkering.
2/ Voor de leeftijdsgroep die jonger dan 18 jaar was op het moment van immigratie, heeft na 15 verblijfsjaren in Nederland:
– 16% een uitkering;
– 24% van de niet-schoolgaanden een uitkering.
3/ Voor de leeftijdsgroep die 40 jaar of ouder was op het moment van immigratie, heeft na 15 verblijfsjaren in Nederland zelfs 82% een uitkering.
Bron van deze en voorgaande twee tweets: CBS-statline (tabel zelf aanpassen) opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/datas…
Ik denk dat het @NBB_BNB_NL rapport op zich goed is qua data e.d., maar laatste stap ontbreekt: bepalen van de fiscale nettobijdrage over de levensloop per groep, vandaar mijn poging om i.i.g. een indicatie te geven van de orde van grootte en relatieve verschillen tussen groepen.
Om meer definitieve cijfers te krijgen, moet de NBB zelf mijn berekening maken (maar dan met alle juiste, Belgische data) of de benodigde ruwe data vrijgeven zodat anderen het kunnen doen (wat je zou verwachten van met belastinggeld betaalde gegevens).
Daag ze daartoe uit!
En daarbij ook alle posten meenemen.
In de Nederlandse casus heb ik alle posten toegeschreven aan personen, dus naast sociale zekerheid/premies en belastingen ook zorg, onderwijs, subsidies, criminaliteit, belastingen op pensioenvermogens. Dat geeft een vollediger beeld.
1/21 Het blijft mij intrigeren dat de @NBB_BNB_NL erg beleidsrelevante conclusies over de kosten en baten van migratie níet trekt, terwijl men er wél de data voor heeft.
Daarom ook een eerste schatting van nettobijdrage van 1e generatie, ter aanvulling op:
2/ Belangrijkste conclusies: de nettokosten zonder remigratie bedragen voor de 1e en 2e generatie samen:
– niet contant gemaakt vijf ton, waarvan bijna drieënhalf ton voor de 1e generatie;
– contant gemaakt (tegen 1% rente) tweeënhalf ton, waarvan twee ton voor de 1e generatie.
3/ Een forse beperking van het NBB-rapport is dat grote posten als onderwijs niet zijn meegenomen. De kosten voor de eerste 20-25 levensjaren zijn daarom te laag. Mét onderwijskosten zouden de totale kosten 1e plus 2e generatie een bedrag orde grootte een ton hoger uitvallen.
1/11 Of de @NBB_BNB_NL-auteurs van dit rapport ons bewust proberen te misleiden zullen we nooit weten. We kunnen immers niet in hun hoofd kijken!
Het geeft wel te denken. Het zijn namelijk mensen die – zie screenshot! – kennelijk erg goed kunnen rekenen. nbb.be/doc/ts/publica…
2/ Bij uitstek voor het verschil in nettobijdrage over de levensloop tussen autochtoon en de 2e generatie is zeer snel een schatting te maken op basis van de gegevens in het rapport.
Mij kostte het een paar minuten plus wat hoofdrekenen om deze info uit het rapport te halen:
3/ Voor de NBB-auteurs is dit minutenwerk. Dit kan hen haast niet ontgaan zijn. Ze hebben immers twee jaar naar deze data gekeken!
Dus ik vraag mij ernstig af: waarom niet?
Waarom beleidsmakers, journalisten en het grote publiek dit inzicht onthouden?
1/18 Dit is gedeeltelijk een technisch draadje.
Het gaat over de recent verschenen studie van de Nationale Bank van België @NBB_BNB_NL o.a. in opdracht van oud-staatssecretaris asiel en migratie @FranckenTheo.
De presentatie van de uitkomsten is op onderdelen misleidend.
2/ De studie beoogt onder andere de fiscale kosten en baten van immigratie te bepalen.
Het gaat dan om de nettobijdrage – d.w.z. baten minus kosten – dus wat een persoon bijdraagt aan de schatkist door belastingen e.d. minus wat hij of zij ontvangt aan uitkeringen e.d.
3/ De presentatie van de uitkomsten voor de 2e generatie is misleidend.
Dit leidde tot onterecht optimisme in o.a. @HLN_BE:
‘De nettobijdrage van immigranten van de 2e generatie aan de overheidsfinanciën is per persoon zelfs hoger dan die van autochtonen.’ hln.be/binnenland/stu…