De gilden, zijn die wel definitief afgeschaft? Nu ik zo met de numerus fixus van, vooral, geneeskunde bezig ben, zie ik een gilde van moderne heelmeesters, die de eigen arbeidsmarkt voor buitenstaanders gesloten houden, en als het kan ook voor nieuwkomers. Gedekt door de wet.
In de maatschappelijke discussie, sinds de 60er jaren, is dit een aspect dat ten onrechte geen enkele aandacht heeft getrokken. Kees Kolthoff, mijn voormalig diensthoofd, PvdA-kamerlid kabinet Den Uyl, woordvoerder ho, kenner van gezondheidszorg, weet er meer van: lobby KNMG.
Of dat waar is, dat zal moeilijk te bewijzen zijn. Hoe dat ook zij, de wereld ziet eruit alsòf het waar is. De politiek had destijds sterker kunnen inzetten op uitbreiden van opleidingscapaciteit dan zij al deed (met nieuwe opleidingen in R'dam en M'tricht).
Selectie bìnnen de opleidingen was al enorm, met enorme wachtlijsten voor het tweede studiejaar, zeer hoge afvalpercentages voor examens. Duidelijke signalen van een medische stand die het nieuwkomers zo moeilijk mogelijk wilde maken. Totdat de rechter er een stokje voor stak:
werken met wachtlijsten was in strijd met de wet die een onbelemmerde voortgang van de studie voorschreef. Of zoiets. Net als vandaag de dag met uitspraken van de Raad van State inzake stikstofproblematiek, schrok het kabinet zich een hoedje, en moest van het ene moment op het
andere een numerus fixus instellen, mèt een methode om de schaarse plaatsen te verdelen. Zo eerlijk mogelijk? Of zo doelmatig mogelijk? Het werd een mix: directe toelating bij 7,5 gemiddeld voor het eindexamen, en anders loten. De winnaars ook: het gilde. Concurrentie voorkomen.
Een check op deze gilde-hypothese: vergelijk inkomens van artsen en specialisten in NL met buitenlanden met een ruimere toegang tot de artsen-stand. Heeft iemand die data?
Er moet een ESB-artikel zijn over wat salarissen van artsen zouden zijn zonder die numerus fixus. De Grip?
'Salarissen van artsen' linkt onschuldig, maar opgeteld gaat het om een belangrijk deel van de kosten van onze gezondheidszorg. Het zou heel wrang zijn, omdat destijds de 'hoge' kosten van de opleiding geneeskunde gebruikt werden als argument voor de numerus fixus. #korrel_zout
Draai het nu eens om: hoge salarissen voor artsen maken de opleiding aantrekkelijker, zodat er nog meer kandidaten komen voor dat beperkte aantal plaatsen. #negatieve_spiraal Kortom: 'lot in eigen hand' en andere zieligheid is idd zielig, het werkelijke probleem is anders.
Lex Borghans & Andries de Grip (5 februari 1997). Numerus fixus en arbeidsmarkt. Economisch Statistische Berichten. Ik moet er ergens een kopie van hebben. Misschien heeft @andriesdegrip een pdf?
J. A. Dekker, M. M. C Lambregts, M. W. Heeren, J. I. Hanemaayer (2009). Toelating tot de medische opleiding in beweging. Capaciteit en legitimiteit. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs, 28, 159-166. Overzicht in grote lijnen, zowel historisch, als wat actueel speelt.
Nadine Ketel, Edwin Leuven, Hessel Oosterbeek & Bas van der Klauw (2015). The returns to medical school: Evidence from admission lotteries. American Economic Journal: Applied Economics 2016, 8(2): 225–254 pure.uva.nl/ws/files/25432… #monopoly_rents
Folia 21 juni 1996. Bêtastudies verliezen talent aan geneeskunde. 'Schaf loting voor medicijnenstudie af.' "Dat concluderen de economen dr. H. Oosterbeek en drs. D. Webbink" (Stichting voor Economisch Onderzoek, in een nog ongepubliceerd onderzoek. Ik maak een transcriptie.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Ben Wilbrink

Ben Wilbrink Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @benwilbrink

2 Mar
Heel, heel lang op gewacht, en nu is het dan zo ver.
De toonaangevende APA/NCME/AERA STANDARDS
f o r E d u c a t i o n a l a n d Ps y c h o l o g i c a l Te s t i n g open testingstandards.net/uploads/7/6/6/…
Vergis je niet: met deze Standards in de hand, kom je door het ganse land.
Ingevoerd in het hoofdstuk 'Kwaliteit van toetsvragen' benwilbrink.nl/projecten/toet…
Daar vind je overigens ook een ontwerp-gedragscode-toetsen voor het vo (U Twente) ben-wilbrink.nl/Model_gedragsc… Weet iemand of er met die code ooit is gedaan, bijv. door @AObtweets ?
Bij conflicten over toetsen, eindtoetsen, eindexamens, tentamens, you name it, zijn die Standards, hoe Amerikaans overigens ook, leidend. Neem ze onder arm mee naar de rechtbank. De CoTAn publiceerde ooit (1988 2e ed.) een NL versie, hfdst 8. over toetsen: ben-wilbrink.nl/Richtlijnen_To…
Read 9 tweets
29 Nov 20
Klassen. Hoe te kijken naar een ‘serie over de strijd voor gelijke kansen in het onderwijs?’ human.nl/klassen.html?g… Want de eigen kennis en taal bepalen hoe we de wereld zien. Is onze kennis op orde? Deugt onze taal? Zien we eigen kennis bevestigd? Stellen we vragen? #klassen
Laten we beginnen bij het begin: de stamvader van het klassikale onderwijs, een wereld-uitvinding, is de Zwolse meester Joan Cele, vriend van Geert Grote, 14e eeuw. Sjoerd Karsten vertelt erover, wandel met hem mee door Cele’s Zwolle: didactiefonline.nl/video/wandelen…
Zie ook didactiefonline.nl/artikel/het-ce… Goed nieuws voor Engelse volgers, een verwijzing naar een bijzondere analyse van de economische betekenis van ‘Brethren’ voor de vroege Nederlanden in het Engels: cpb.nl/en/publication…, daarin 2.3.2. ‘Education for All’. Yes. 1400!
Read 68 tweets
28 Sep 20
“... a perfect meritocracy ... diminishes our capacity to see ourselves as sharing a common fate. It leaves little room for the solidarity that can arise when we reflect on the contingency of our talents and fortunes. This is what makes merit a kind of tyranny ...” Sandel 25
“The notion that our fate reflects our merit runs deep in the moral intuitions of Western culture. Biblical theology teaches that natural events happen for a reason. Favorable weather and a bountiful harvest are divine rewards for good behavior, drought and pestilence are
punishments for sin.” Sandel p. 35. Een indrukwekkend hoofdstuk over religieuze noties , en Amerikaanse politiek (heel passend voor dit moment).
Een voorbeeld uit 1946: een jonge piloot moest zo nodig een groet brengen aan zijn moeder in Apeldoorn, en stortte met zijn
Read 24 tweets
15 Sep 20
Komaan, ik moet eens aan de slag.
Vraag van de dag: kunnen eindtoetsen (voorheen de ‘citotoets’) valide zijn?
Validiteit is een open begrip, maar heeft wel een strak omschreven betekenis, vastgelegd in de Richtlijnen van het NIP (1988) en de Standards van APA AERA NCME (2014).
Om een indruk te krijgen van wat er met validiteit zoal aan de orde is, zie bijv. (de bibliotheek over validiteit is zeer uitgebreid) onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.111… Dit abstract nodigt uit om ook het artikel zelf te lezen. Dat kan, kijk even wat er zoal in staat: sci-hub.tw/10.1111/j.1745…
Validiteit is niet een kenmerk van een toets, maar karakteriseert het gebruik ervan, in dit geval: de toewijzing van leerlingen aan schooltypen. (zie 1e kolom van Sireci & Parker). Veronderstel even, for the sake of argument, dat de eindtoets bepalend is voor die toewijzing.
Read 125 tweets
6 Jun 20
The concept of individual differences.

Question #1: do they really exist? Is it possible for a difference to really exist?
I can hear you shouting: ‘Of course they do, come and visit my classroom!’
Yet I once surprised Denny Borsboom (research on validity) with my question.
In decision making: choose the option with the higher expected utility. Even if the differences between expected utilities of your options are small and statistically not significant. (where is that publication of Herb Simon?)
How does that impact educational decision making?
[On utility functions: benwilbrink.nl/projecten/spa_…
Expected utility is the ‘product’ (weighting) of the probability density and the utility function.
F.e. threshold utility functions 0 (fail) and 1 (pass) a test. Expected utilities then equal chances to pass the test].
Read 39 tweets
26 May 20
@wv012 @AMTBosman Eens kijken, kan ik dit vertalen?

‘Wilbrink kiest positie in het discours over intelligentie, in oppositie tot wat de modale leek denkt wat de wetenschap over intelligentie is. En tot wat de ‘received view’ is in tekstboeken voor studenten psychologie.’ Zoiets? @valktekst
@wv012 @AMTBosman @valktekst Het kan niet zo zijn dat ik een antwoord schuldig blijf op een zo scherpe veroordeling van van12tot18.nl/intelligentie-…. Het beste antwoord is het artikel zelf, dat sterk is onderbouwd met verwijzingen naar de literatuur. In de tekst zelf zijn dat URLS, heeft Wim eroverheen gelezen?
@wv012 @AMTBosman @valktekst Cummings is zeker geen modale leek, maar wel een leek. Zijn gedachten over IQ, in 2013: theguardian.com/politics/inter… ga ik eens lezen. En een wetenschappelijke kritiek op dat erfelijkheidsdenken door Steven Rose (bioloog) watermark.silverchair.com/dyl064.pdf en ook newscientist.com/article/dn2443…
Read 34 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!