En el context de pandèmia i de les necessitats extraordinàries (sanitàries, econòmiques i socials) que ha generat la #COVID, el @Govern va tancar el 2020 amb la despesa pública + elevada de la història (32.151 milions d'€).
Pq el dèficit públic s'ha contingut? ho explico 👇
La despesa va augmentar en tots els departaments de la Generalitat, amb l'increment + intens a #Salut (+2.861M€, +27,2%). També a #Territori (+33%) - per l'afectació en el transport públic, #Treball i Afers Socials (+18%), #Empresa (+23,9%) o #Cultura (+45,9%).
En conjunt, l’impacte de la #Covid-19 sobre les finances de la Generalitat el 2020 es calcula en 4.761,4 M€: 3.638,2 M€ degut a una major #despesa i 1.123,2 M€ degut a una caiguda en els #ingressos.
Gairebé una 1/4 part de la despesa causada per la COVID s'ha destinat a #ajutsdirectes als col·lectius afectats. Una política que té continuïtat (i s'ha intensificat) el 2021. A dia d'avui s'han destinat 1.720 M€ a ajuts directes des de l'inici de la pandèmia (221 €/habitant).
Si al total d'ajudes directes hi afegim el suport aportat en forma de crèdits, avals i exempcions tributàries, l'import total fins al dia d'avui s'eleva a 3.100 M€.
El #dèficit pressupostari es calcula agregant les ingressos i despeses de tots els departaments de la Generalitat, entitats de Salut, universitats i empreses públiques, però tb aplicant uns ajustos comptables (#ajustosSEC) – que realitza la IGAE (Intervención General del Estado)
Aquests ajustos comptables gairebé sempre eleven (empitjoren) el càlcul del dèficit pressupostari. L’any 2020, tanmateix, es produeix una dinàmica inversa i molt excepcional, ja que els ajustos SEC milloren significativament el càlcul del dèficit 👇
En concret, d'un dèficit pressupostari del “Sector Públic Administratiu” de la Generalitat (àmbit que comprèn tots els departaments, organismes autònoms, CatSalut i l'Institut Català de la Salut) de -1.870 M€, l’equivalent al 0,9% del PIB, es redueix fins a -768 M€ (0,4% PIB).
Els principals #ajustosSEC deriven d'un canvi de criteri en la comptabilització de fons europeus FEDER (taxa de cofinançament del 50% al 100%) i amb una compensació comptable d'autopistes d’anys enrere. Redueixen el dèficit 2020 de forma fictícia pq #no impliquen ingressos reals.
Neutralitzant els #ajustosSEC, el dèficit pressupostari de tot el sector públic Generalitat el 2020 (incloent universitats, entitats de salut i empreses públiques) s'hauria situat en el 0,7% del PIB.
En resum, la #despesa i #inversió pública de la Generalitat el 2020 ha assolit un màxim històric de 32.151 milions d'€, un increment del +18,7% respecte el 2019, gairebé triplicant l'increment de despesa pública mitjà de la resta de Comunitats Autònomes (+6,6%).
Totes les CA de règim comú (excepte Canàries) han millorat el dèficit SEC el 2020 respecte 2019. #Catalunya és la 2a que menys l'ha millorat (sense ajustos SEC l'hauria +). El retard de l'Estat en suspendre l'objectiu de dèficit i distribució fons COVID ha dificultat l'execució.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
(1) Els fons europeus Next Generation (#NGEU) representen una oportunitat històrica per l'economia catalana i per millorar el benestar i progrés social a #Catalunya.
Què en sabem fins ara? #Obrofil
(2) Són l'element principal de la resposta econòmica de la UE a la #COVID19. Una resposta que és (afortunadament) oposada al 2008, quan es va imposar l'austeritat. Altres elements de la resposta inclouen la modificació marc ajudes estat, la suspensió regles fiscals, QE, etc...
(3) Tot i que sovint ens referim als #NextGeneration com si es tractés d'un únic fons, en realitat són varis, amb diferents objectius i funcionament. El fons MRR (Mecanisme de Recuperació i Resiliència) representa el 89% del total. Amb els fons REACT-EU, el % s'eleva al 96%.
Sobre el suposat (fals) enfonsament de l’economia catalana després de l’1-0. #Obrofil
(1) Com ha evolucionat el creixement PIB a CAT i ESP els darrers 2 anys? el gràfic mostra darrers 10 trimestres: el PIB de CAT ha crescut per sobre ESP en 5 trimestres, s’ha igualat en 3 i només en 2 ha estat menor.
PIB 2T2019 en relació a (1T2014=100): CAT 117,2 i ESP 115,7
(2) I la creació d’empreses? en els darrers 3 anys, la creació neta de societats mercantils a Catalunya ha superat les xifres de Madrid en 12 dels 14 trimestres.