Amusingly (or not), five decades later, Barbara Fredrickson, a famous psychologist, and Marcial Losada, an unknown mathematician, decided to use Lorenz’s equation to solve the perennial philosophical question: how can I be consistently happy?
Whether one can (or should) always be happy is a different question, and one would have assumed that the psychologists in question would have reflected on this, but they didn’t.
(@emmyzen has written a lot of interesting stuff on this; so you might want to follow up on her work)
Anyway, what they did find out after they had run their equations was that if you had exactly 2.9013 more positive experiences than negative ones, you would be able to flourish.
Which means that if you drink then perfect latte, catch the bus on time and have a good lesson on the day your dog dies, you should still flourish. Says the math.
What the authors did not understand was that the equations they were using would always produce that particular number. Oblivious to that, they called it the “critical positivity ratio” and began raking in citations and money from pop science writing.
In Fredrickson’s view "Just as zero degrees Celsius is a special number in thermodynamics, the 3-to-1 positivity ratio may well be a magic number in human psychology."

theguardian.com/science/2014/j…
Until one day, @sTeamTraen a maths-literate reader called them out. Nick Brown has gone on to do lots of impressive work, but at the time he was a postgraduate student not afraid to talk about the emperor’s new clothes.
Although Fredrickson was unwilling to fully withdraw what was a debunked paper, and she was too powerful for the journal to retract the publication, she did admit that she had no understanding of the math; and Losada simply vanished.

retractionwatch.com/2013/09/19/fre…
Nevertheless, positive psychology, the kind of pseudoscience that Fredrickson specialises in, remains fashionable for reasons that cannot be explained with reference to the underlying science.
Disturbingly, we still see a lot of it in TESOL, maybe because it’s easier to ask teachers to practice mindfulness and to grow their resilience, rather than cater to the social conditions that make them stressed.
And that’s another example of the butterfly effect: “can a 1972 paper on meteorology be used to perpetuate unjust orders in language teaching in 2021?”. Yes, but only if we let it happen.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Achilleas Kostoulas

Achilleas Kostoulas Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @AchilleasK

23 May
In the 1950s Lorenz was working on mathematical models that might forecast the weather. He correctly assumed that the advent of powerful computers would make it feasible to run such equations, and hopefully to predict weather patterns.
This way of thinking —determinism— was not new: Several centuries earlier Laplace asserted that if “an intelligence” were vast enough, and if it had knowledge of the laws of nature and the current state of things, it should be able to deduce past and future with precision.
Back to the 1950s: Lorenz knew he didn’t have the computing power he needed for real-life weather prediction, but he developed a “proof of concept” meteorological model with just half a dozen “laws” and only a few variables (e.g. temperature, air pressure etc.)
Read 11 tweets
22 May
Ενοχλητική χρήση της γλώσσας είναι να παρουσιάζεις ως επίκαιρη «έρευνα» μια δημοσκόπηση που έγινε προ εικοσαετίας, με κλεμμένη ιδέα, για τηλεοπτικό κανάλι.
Αρκετές από τις μπαμπινιωτικής προχειρότητας αντιρρήσεις τις αποδομεί ο σοβαρός γλωσσολόγος Φ. Παναγιωτίδης στο βιβλίο του «Μίλα μου για γλώσσα»

facebook.com/26123358066866…
Για τους υπόλοιπους γλωσσικούς δονκιχωτισμούς, υπάρχουν και εισαγωγικά εγχειρίδια γλωσσολογίας.
Read 5 tweets
18 Nov 20
Ότι οι γλώσσες συναντιούνται, επηρεάζονται η μια από την άλλη, ανταλλάσσουν λέξεις, και τα λοιπά, το έχουμε πει. Ένα παράδειγμα που μας δείχνει ότι αυτή η διεργασία δεν απειλεί και δεν καταστρέφει τις γλώσσες μας το δίνουν τα αγγλικά.
Για το παράδειγμα αυτό θα πάμε πίσω στο χρόνο, στις αρχές της προηγούμενης χιλιετίας. Στην Αγγλία κατοικούν διάφορα γερμανικά κυρίως φύλα, όπως οι Άγγλοι και οι Σάξονες. Η γλώσσα τους μοιάζει με τα γερμανικά. Στην εικόνα, το «Πάτερ Ημών» στα Παλαιά Αγγλικά.
Το 1066, εισβάλλουν στη Βρετανία οι Νορμανδοί, από την περιοχή που σήμερα λέμε Βόρεια Γαλλία. Σκοπός τους δεν ήταν να διώξουν τους Αγγλοσάξονες, αλλά να βάλουν στο θρόνο τον Δούκα της Νορμανδίας Γουλιέλμο, τον αποκαλούμενο Κατακτητή (αλλά και Μπάσταρδο)
Read 12 tweets
15 Nov 20
Ο λόγος που έκλεισαν τα σχολεία είναι γιατί δεν έγινε καμία προσπάθεια να λειτουργήσουν με ασφάλεια.
Κλείνουν γιατί, ενώ υπήρχαν μήνες για προετοιμασία, δεν έγινε αναμόρφωση του προγράμματος ώστε να μην μετακινούνται εκπαιδευτικοί από σχολείο σε σχολείο, από τη Θεσσαλονίκη στις Σέρρες, από τα Γιάννενα στην Κόνιτσα, κ.ο.κ.
Κλείνουν γιατί, ενώ -υποτίθεται πως- ο μέσος όρος μαθητών ανά τμήμα ήταν 17, δεν έγιναν προσλήψεις για σπάσουν τα -υποτίθεται- λίγα τμήματα όπου υπήρχε συνωστισμός.
Read 10 tweets
4 Nov 20
Το ζήτημα με τις αναρτήσεις σαν κι αυτήν που εικονίζεται δεν είναι ούτε η γραφικότητα τους (άκου «τροφοδιανομέας»!), ούτε η εγωκεντρική αντίληψη του πώς λειτουργεί η γλώσσα («εμείς καθιερώσαμε»), ούτε η επιστημονικά ανερμάτιστη οπτική. Τέτοια γράφονταν πάντα.
Αλλά εδώ έχουμε κι ένα νέο στοιχείο: πρόκειται για τον ρητό πια διχασμό της γλωσσικής κοινότητας (εμείς, οι προσεκτικοί ομιλητές vs αυτοί, οι γλωσσικοί αγγλοτσολιάδες) και η προσπάθεια να εργαλειοποιηθεί η φυσική ποικιλία της γλώσσας για να τονιστούν εξωγλωσσικές διαφοροποιήσεις.
Φυσικά και χωράει στη γλώσσα και το φαστφουντάδικο και το εστιατόριο ταχείας εξυπηρέτησης, και ο κομμωτής και ο μπαρμπέρης, ακόμη και το τερψιλαρύγγιο πλάι στο λουκούμι, όπως ακριβώς χωράνε στη γκαρνταρόμπα μας και τζιν και φόρμες και κουστούμια και γραβάτες.
Read 9 tweets
28 Oct 20
#ioannina Από τα δύο νοσοκομεία της πόλης, το Πανεπιστημιακό έχει πλέον φρακάρει ενώ Χατζηκώστα αναπτύσσει εσπευσμένα 12 κλίνες (με προοπτική να γίνουν 24), κλείνοντας όμως το Πολυδύναμο και αποδεκατίζοντας τις ΤΟΜΥ.
Αν νοσηλεύονται το 20% των κρουσμάτων (εδώ μπορεί να κάνω λάθος, είναι παλιό στοιχείο), οι 12 πρώτες κλίνες θα γεμίσουν από τα περίπου 75 περιστατικά των τελευταίων δύο ημερών.
Κάποια κομμάτια της κοινωνίας, όπως η τροφοδοσία ή οι υποδομές, δε γίνεται να κλείσουν. Άλλα, όπως η λιανική, μπορεί (;) και να μην έχουν σημαντικό ρίσκο. Αλλά υπάρχουν κομμάτια, και ειδικά τα σχολεία, που είναι υψηλό ρίσκο σε σχέση με όσα προσφέρουν σε συνθήκες πανδημίας.
Read 8 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(