Sosiaali- ja terveysministeriö on juuri antanut yleisötilaisuusrajoituksia koskevan ohjauskirjeen. Kirjeessä on oikeudellisesti ongelmallisia kohtia. Tehdään niihin pikakatsaus.👇
Kirje nojautuu edelleen @valtioneuvosto oikeudellisesti ongelmalliseen tapaan käsittää tartuntatautilain 58 § avoimeksi valtakirjaksi ryhtyä sääntelytoimiin ohi eduskunnan. Kirje ei edusta sääntelyrakenteen perustan korjausyritystä vaan sen sijaan lisää pohjan lahoutta.👇
Näyttää siltä, että @valtioneuvosto ei ymmärrä tai hyväksy sitä toimintansa perinpohjaista lainvastaisuutta mistä @Tapahtuma_teo, @muusikkojen ym. kanteluissa ja lukuisissa valituksissa hallinto-oikeuksiin on puhuttu. Tämä on valitettavaa.👇
Kirjeessä jaotellaan tapahtumat kahteen kategoriaan „pieniriskisiin“ ja muihin. Tämä on myönteinen askel suhteellisuusarvioon. Jaottelu pohjataan asiantuntija-arvioihon, joita ei kuitenkaan kuvata. @STM_Uutiset ja @THLorg ovat salanneet valmisteluaineistoa. Tämä on asiatonta.👇
Käytetty käsitteistö „etukäteen sijoitetut väljät paikat“ on epämääräinen ja @AVItwiittaa joutuu hyvin vaikeaan paikkaan operationalisoidakseen sen määrykseen, sillä @AVItwiittaa joutuu huomioimaan yhdenvertaisuuslain 11.2 §:n.👇
Yhdenvertaisuuslain 11.2 §:n mukaan elinkeinonharjoittajia eri asemaan asettava (elinkeinotoiminnan edellytyksiin kohdistuva eriarvoistaminen) on sallittua vain sen perustuessa lakiin tai asetukseen (vrt. ravintolarajoitusten eriyttäminen). Tätä ohjauskirje ei huomioi.👇
Tämä @STM_Uutiset ohjauskirje sisältää samanlaisia ongelmia @AVItwiittaa päätöksenteon kannalta kuin lasten ja nuorten harrastustoimintaa koskenut ohjauskirje sisälsi. @AVItwiittaa joutuu kiinnittymään lakiin. Sen harkinta on sidottua oikeusharkintaa.👇
Tartuntautilain 58d §:n osalta ohjauskirjeessä tuodaan rokotuskattavuuskriteeri laissa jo aiemmin olevien kriteerien rinnalle. Kysymys ei ole sentään contra legem -tulkintaan kohottamisesta, mutta uuden kriteerin luominen eduskunnan ohi on kaikkea muuta kuin asianmukainen tapa.👇
Jotta ohjauskirjettä voidaan pitää vallanjaon ja eduskunnan ensisijaisuuden kunnioittamisen näkökulmasta hyväksyttävänä, hallituksen on ensi tilassa käynnistettävä lainvalmistelu TTL 58d §:n muuttamiseksi ja rokotuskattavuuskriteerin lisäämiseksi lakiin.👇
Jos eduskunta ei saa heti syyskuun puolivälissä @valtioneuvosto‘lta hallituksen esitystä tartuntatautilain 85d §:n muuttamiseksi, on ohjauskirje käsitettävä vakavaksi eduskunnan varpaille astumiseksi. Ylipäänsä kirje kertoo, että TTL 85d § on nyt uudistettava ensitilassa.👇
Ohjauskirjeessä ei käsitellä sen suhdetta hybridistrategiaan, josta se osin irtaantuu. Alamme siirtymään tilanteeseen, jossa valtioneuvosto irtaantuu ohjausasiakirjoissa periaatepäätöksenään hyväksymistä linjauksistaan muuttamatta periaatepäätöstä. Toiminta on kritiikille altis.
Ohjauskirjeessä ei käsitellä nyt annetun ohjauksen suhdetta aiempiin voimassa oleviin ohjauskirjeisiin. Yhdessä jännitteiden lain ja hybridistrategian kanssa @AVItwiittaa joutuu nyt mm. lohkoamisvelvoitteen osalta vaikeaan tilanteeseen. VN & STM ohjaus sisältää ristiriitoja.👇
Tämän ohjauskirjeen aivan kuten lasten ja nuorten harrastustoimintaa koskeneen ohjauskirjeen merkitys koronarajoituksiin liittyvien oikeudellisten ongelmien purkamisessa on näin vähäinen. Askel parempaan on otettu, mutta vielä edelleen kuljetaan huonolla 2020 aloitetulla polulla.
LISÄYS. @AVItwiittaa ilmoittaa, että joutuu hetken fundeeraamaan miten @STM_Uutiset ohjauskirjeen saatuaan toimii. Tämä on kirjeen luettuani täysin ymmärrettävää eikä AVIa voi syyttää siitä, ettei se tee heti uusia päätöksiä. Myös asiantuntijakuulemiset mitä AVIn kuuluukin tehdä.
Hieno dialogi @YleAstudio'ssa (tiivistettynä):
Teatteri @TeaterViirus : "Me rikomme @AVItwiittaa määräyksiä ja toimimme @STM_Uutiset kirjeiden hengessä"
AVI: "Määräyksiä on noudatettava."
STM: "Ei pidä toimia meidän kirjeiden mukaan."👇
STM: "Tottakai me toki lähetämme kirjeemme, jotta AVI laatisi määräyksensä kuten me haluamme, mutta AVI harkitsee itsenäisesti."
AVI: "Kirje on saapunut ja nyt harkitsemme. Kirjeen lisäksi joudumme huomioimaan myös lain ja siinä säädetyt asiantuntijatahot."👇
STM: "Jos AVIt eivät tottele kirjeitämme, heillä on oltava tähän painavat perusteet."
Toimittaja: "Dosentti @PauliRautiainen on arvostellut STM:n kirjettä laista irtaantuneeksi."
STM: "Ministeriössä on tehty oikeudellinen arvio, että kirje on lainmukainen."👇
Kuva E-S @AVItwiittaa tekemistä yleisötapahtumien lohkoamispäätöksistä, jotka johtivat mm. @helsinkifest perumiseen, @oopperabaletti vessapoliiseihin jne. tarkentuu. AVI antoi pyytämäni käytössään olleet asiantuntijalausunnot, joiden perusteella vain @HUS_fi ajoi lohkoamista.👇
E-S AVI tiedusteli ennen lohkoamisvaatimuksen asettamista @THLorg’n kantaa hybridistrategian noudattamiseen. THL vastasi rajoitusten mitoituksen olevan AVIen viranomaisten harkinnassa ja painotti, että paikallaan istumiseen tai seisomiseen ohjaaminen on tärkeää.
E-S AVI tiedusteli Helsingin kaupungin näkemystä. Kaupunki painotti @THLorg tapaan istuimen osoittamisen tärkeyttä, mutta ei nähnyt lohkoamista sisätiloissa välttämättömäksi.👇
Tein aikaa sitten tietopyynnön E-S @AVItwiittaa'n tartuntatautilain 58 §:n nojalla tehdyn ns. lohkoamispäätöksen taustalla olleiden koronakoordinaatioryhmien asiakirjoista. Sain vihdoin asiakirjat. Niissä ei ole minkäänlaista aukirjoitettua välttämättömyysarviota. Katsotaan 👇
Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä vain toteaa 3.8. kokouksessaan: "Suositeltiin @AVItwiittaa'lle rajoituspäätöksen tekemistä tartuntatautilain 58 § yleisötilaisuuksia koskien STM:n ohjauskirjeen 24.6. mukaisesti". Mitään perusteluja ei esitetä.👇
HUS-Uusimaa koronakoordinaatioryhmä vain toteaa 3.8. kokouksessaan: "Erityisesti STM:n 24.6. antaman ohjauskirjeen mukainen ihmisten eriyttäminen lohkoihin esimerkiksi yleisötilaisuuksissa nähtiin vaikuttavana ja tarpeellisena keinona." Mitään perusteluja tälle ei esitetä.👇
Pohdin eilisessä twiittiketjussa @AVItwiittaa toimintaa yleisötilaisuusrajoitusten asettamisessa kiihtymisvaiheessa Pirkanmaalla, Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Analysoin asiakirjoja ja sen perusteella kutsuin toimintaa mielivallaksi. Nyt @AVItwiittaa vastasi kritiikkiin 👇
Vastauksessaan @AVItwiittaa toteaa, että se tekee rajoituspäätöksiä saamansa ohjauksen ja alueellisten arvioiden perusteella kokonaisharkintana. Pohditaan tätä. AVI ei kerro vastauksessaan miksi se toisinaan noudattaa hybridistrategiaa mutta toisinaan taas ei noudata sitä. 👇
AVI ei kerro miksi se ei avaa harkintaansa eikä miksi se sivuuttaa välttämättömyys- ja oikeasuhteisuusarvioinnin kirjoittamisen näkyviin edes johonkin asiakirjaan. AVI sivuuttaa täysin siis, että kokonaisharkintaan vetoaminen ei vapauta päätöksen perusteluvelvollisuudesta.👇
Pirkanmaa siirtyi kiihtymisvaiheeseen, mutta @AVItwiittaa ei asettanut tartuntatautilain 58 §:n nojalla 2 m turvavälejä sisätilojen yleisötilaisuuksiin, vaikka se teki niin Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Otin selvää mistä on kyse. Vastaus: silkasta mielivallasta! Ketju👇
Olen yrittänyt selvittää tietopyynnöin mihin @AVItwiittaa päätökset perustuvat. Asiakirjoja on ollut vaikea saada. Uudenmaan kohdalla rajoituksia perusteltiin hybridistrategian ja STM ohjauksen mekaanisella noudattamisella. Mitään itsenäistä harkintaa ei päätöksiin sisältynyt. 👇
Varsinais-Suomessa päätöksiä perusteltiin samoin hybridistrategian ja STM ohjauksen noudattamisella sekä alueellisen koordinaatioryhmän arviolla, jota pyysin tietopyynnöllä. @AVItwiittaa jahkaili lähes lain salliman maksimiajan. Lopulta sain asiakirjan. Mitä siinä lukee?👇
Palataan 2 m turvaväleihin yleisötapahtumissa sisällä, sillä koronatilanteen mahdollinen paheneminen pääkaupunkiseudulla puhututtaa. STM näet päivitti 23.6. hybridistrategiaa siten, että epidemiatilanteen pahentuessa esim. Musataloon voidaan ottaa enemmän ihmisiä. Seuraa ketju.👇
Tartuntatautilain kehittämisessä STM valitsi kesällä 2020 strategian, jossa lakiin istutettiin siellä jo olleiden §:ien kanssa yhteensopimattomia koronapykäliä. Lisäksi ryhdyttiin luomaan lakiin perustumattomia ja lain kanssa epäyhteensopivia ohjeita. Tästä alkoi kompurointi.👇
. Kyse on nyt mm. siitä, että AVI asetti tartuntatautilain 58 §:n nojalla kiihtymisvaiheen kuntien sisätilojen yleisötilaisuuksiin 2 m turvavälivaatimuksen, vaikka turvavälisäännöksen (58 d§) mukaan ei saisi.👇