Palataan 2 m turvaväleihin yleisötapahtumissa sisällä, sillä koronatilanteen mahdollinen paheneminen pääkaupunkiseudulla puhututtaa. STM näet päivitti 23.6. hybridistrategiaa siten, että epidemiatilanteen pahentuessa esim. Musataloon voidaan ottaa enemmän ihmisiä. Seuraa ketju.👇
Tartuntatautilain kehittämisessä STM valitsi kesällä 2020 strategian, jossa lakiin istutettiin siellä jo olleiden §:ien kanssa yhteensopimattomia koronapykäliä. Lisäksi ryhdyttiin luomaan lakiin perustumattomia ja lain kanssa epäyhteensopivia ohjeita. Tästä alkoi kompurointi.👇
Olen twiitannut aiheesta aiemmin, ks. esim. . Kyse on nyt mm. siitä, että AVI asetti tartuntatautilain 58 §:n nojalla kiihtymisvaiheen kuntien sisätilojen yleisötilaisuuksiin 2 m turvavälivaatimuksen, vaikka turvavälisäännöksen (58 d§) mukaan ei saisi.👇
Nyt vahvistetussa hybridistrategiassa ja siihen liitetyssä ohjauksessa STM ohjaa AVIt tekemään läpi kesän kiihtymisvaiheessa näitä 2 m turvavälipäätöksiä tilanteessa, jossa lain (58 d §) mukaan turvaväliä ei saisi asettaa. Ei uutta. Uutta on mitä tapahtuu, jos epidemia pahenee.👇
Epidemian pahentuessa eli leviämisvaiheessa STM:n hybridistrategian mukaan astuu voimaan uusi linjaus: ”Kun osallistujilla on henkilökohtainen istuma- tai seisomapaikka, heitä voi olla max. 50 % tilaan hyväksyttävästä enimmäismäärästä jakaen osallistujat max. 25 hlö lohkoihin."👇
Tämä esim. tarkoittaa, että Helsingin Musiikkitalon 1700 hengen katsomoon saa nyt (lakiin perustumattoman 2 m turvavälin takia) ottaa 300 hlö, mutta epidemian pahennuttua sinne saa ottaa 800 hlö (kunhan eriytetty 25 hengen lohkoiksi). Epidemian pahenee -> rajoitukset höllenee!👇
Toki edellä kuvattu tilanne on mahdollinen vain, jos leviämisvaiheessa ei oteta käyttöön tartuntatautilain 58 d §:n mukaisia 2 m turvavälivaatimuksia. Jos taas turvaväli on tarkoitus ottaa käyttöön, muuttuu hybridistrategian uusi linjaus järjettömäksi. Tässä herää kysymyksiä! 👇
Onko STM:n uusi hybridistrategian linjaus se, että ministeriö ohjaa AVIt olemaan asettamatta jatkossa 2 m turvavälejä, kun niitä tartuntatautilain (58 d §) mukaan pitäisi asettaa, sekä ohjata AVIt vaatimaan 2 m turvavälejä, kun laki ei niitä oikein salli? Ei kai nyt sentään!👇
Vai onko STM:n tarkoituksena ollut uudella hybridistrategian yleisötilaisuusrajoituksia leviämisvaiheessa koskevalla linjauksella vain luoda sellainen toimintamalli, joka suurelta osin menettää merkityksensä, kun lakisääteinen (TTL 58 d §) turvavälivaatimus asetetaan? Tuskin!👇
Mieleen nousevia kysymyksiä on tätäkin enemmän, mutta jätän ne tässä nyt esittämättä. Lienee näet selvää, että yleisötilaisuuksien koronatoimiin valittu sääntelytaktiikka alkaa olla tullut tiensä päähän. Tien, jolle STM:n ei olisi kevät-kesällä 2020 pitänyt koskaan astuakaan.👇
Yleisvaarallisen tartuntataudin torjunta on vakava asia. Niin on myös oikeusvaltion ja hyvän hallinnon vaaliminen. Tällainen järjetön sääntelytaktiikka ei ole kenenkään etu. Se rapauttaa vähitellen niin torjuntatoimien legitimiteettiä ja tehoa kuin oikeusvaltion rakenteita. 👇
Tähän yleisötilaisuuksien eli esim. leffa- ja konsettisalien rajoitusten absurdiin pyöritykseen on tultu mitä ilmeisemminkin siksi, että STM:ssä / valtioneuvostossa on tiedostettu jo kevät-kesällä 2020, ettei nykyisenkaltainen tartuntatautilain 58 § menisi PeV:stä enää läpi.👇
Näin tartuntatautilain 58 §:ään ei ole haluttu koskea. Tämä on johtanut koko joukkoon sähellystä. Ei ole haluttu lisätä liikehuoneistoja, ravintoloita eikä yksityistilaisuuksia 58 §:ään. On rakennettu kaikenlaista ohjausasiakirjahimmeliä. Olisiko aika vaihtaa toimintamallia?👇
Vaikuttaa myös siltä, että olisi syytä penkoa tätä STM:n toimintaa – painaa sormi omituisuuksille ja kysyä: miksi on näin?

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Pauli Rautiainen

Pauli Rautiainen Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @PauliRautiainen

23 Jun
Olen yrittänyt selvittää, mihin AVI:n tartuntatautilain 58 §:n nojalla antama päätös 2 m turvavälin pitämisestä yleisötilaisuuksissa perustuu juuri nyt. Tein tietopyynnön. AVI vastasi vihdoin. Näyttää, että viranomaiset itsekin epäilevät päätöstensä laillisuutta. Seuraa ketju 👇
Kysymys on siis siitä, että AVI 14.6.2021 kumosi tartuntatautilain 58 d §:ään perustuvat turvavälivaatimukset, mutta päätti samalla asettaa tartuntatautilain 58 §:n nojalla samat turvavälivaatimukset yleisötilaisuuksiin. Olen kuvannut asetelman täällä: 👇
Aloin selvittää perusteluja 2 m etäisyysvaatimukselle. Hetken näytti, ettei 2 m vaatimus perustu tällä hetkellä mihinkään. Sitten AVI kertoi sen perustuvan koronakoordinaatioryhmien antamaan tietoon. Tein tiedoista julkisuuslain mukaisen tietopyynnön: 👇
Read 14 tweets
23 Jun
"Jatkuvaluonteinen normaalitoiminta ei ole yleisötapahtuma." Näin kertoo @AVItwiittaa viitaten @oikeusmin ja vastaavasti @oikeusmin viitaten @AVItwiittaa. Olen yrittänyt etsiä oikeuslähdettä, josta ajatus on johdettu. En löydä. Saa auttaa, jotta ymmärtäisin mihin käsite viittaa👇
Vaikuttaa siltä, että @AVItwiittaa ohjaus yleisötilaisuuden käsitteen sisällöstä nojaa erityisesti "jatkuvaluonteisen normaalitoiminnan käsitteeseen". Esimerkiksi sanovat, että "saunominen on jatkuvaluonteista normaalitoimintaa".👇
Sen verran olen jo hahmottanut, että tämä "jatkuvaluonteinen normaalitoiminta" on alkanut syksyllä 2020 viittaamaan muuhunkin kuin "normaaliin, jatkuvaluonteiseen palvelutoimintaan", josta AVI puhui vielä kesällä 2020. 👇
Read 7 tweets
23 Jun
Muistellaan mitä @STM_Uutiset totesi itse tartuntatautilain 58 §:n toimimattomuudesta jo kesällä 2020 (lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Do…): "Sääntelyssä on havaittu puutteita tai epäjohdonmukaisuuksia erityisesti siltä osin, kuin se koskee näitä kokoontumisrajoituksia."👇
"Kokoontumislaista johdettujen käsitteiden käyttö
legaalitermeinä johtaa tulkinnallisiin vaikeuksiin ja tilanteisiin, joissa sääntelyn soveltamisen lopputulos on epäjohdonmukainen sääntelyn tarkoituksen kanssa." 👇
"Sääntelyä olisi kehitettävä toteuttamaan paremmin sen tarkoitusta yhdenmukaisesti ja yhdenvertaisesti rajoittaa lähikontakteja erilaisissa tapahtumissa, joissa suuri lukumäärä ihmisiä on keskenään
verrattain läheisessä kontaktissa, mikä lisää riskiä tartuntojen leviämiselle."👇
Read 5 tweets
18 Jun
Olen yrittänyt selvittää, mihin E-S AVI:n tartuntatautilain 58 §:n nojalla päätös 2 metrin etäisyyden henkilöiden välillä pitämisestä yleisötilaisuuksissa perustuu tällä hetkellä? Se vaikuttaa olevan salaisuus 🧐 Seuraa ketju 👇
AVI:n päätös 2 m etäisyyden pitämisestä yleisötilaisuuksissa ei perustu enää tartuntatautilain 58 d §:ään, sillä pykälän soveltamisesta luovuttiin (aivan oikein) tiistaina. Samalla AVI asetti kuitenkin saman vaatimuksen 58 §:n nojalla, vaikka tuossa §:ssä ei metreistä säädetä. 👇
AVI kertoi @kuusiplus ryhmän tiedustellessa asiaa 2 m perustuvan STM-OKM -ohjeeseen, jossa ei siitä kuitenkaan (enää) suoraan puhuta. Myönsivät itsekin puhuneensa muunneltua totuutta. Sitten kertoivat sen perustuvan STM:n ohjauskirjeeseen, missä ei siitä puhuta, minkä myönsivät👇
Read 13 tweets
15 Jun
”Saatatte ajatella, että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, mutta heitä on kohdeltu aivan lain mukaisesti”, oli Hannu Karpolla tapana sanoa. Miten asia on, kohdellaanko taide- ja kulttuurialaa tänään lain mukaan? Ketju 👇
E-S AVI on nyt kumonnut TTL 58d §:n mukaisen mm. 2 m etäisyyksien pitämistä sisätiloissa koskevan päätöksen, koska se ei ole välttämätöntä. Samaan aikaan AVI on tehnyt TTL 58 §:n nojalla päätöksen, jossa sisätiloissa on yli 10 hengen yleisötilaisuuksisa pidettävä 2 m etäisyys.👇
AVI:n päätöksistä ei käy ilmi, mihin epidemiologiseen seikkaan perustuu se, että korona tarttuu herkemmin pantomiimiä seuratessa kuin olutta juodessa tai kuntosalilla vieretysten treenatessa. En ole epidemiologi, joten jos joku teistä on kertokaa se toki tässä. 👇
Read 10 tweets
24 May
Perustuslakivaliokunta antoi sote-lausuntonsa (eduskunta.fi/FI/vaski/Lausu…). Suhteessa asian merkitykseen ja aiempiin sote-lausuntoihin, tästä lausunnosta on keskusteltu julkisuudessa suhteellisen vähän. Seuraa ketju valtiosääntöoikeudellisia huomioita lausunnosta. 👇 1/14
Valiokunta kuuli suuren joukon asiantuntijoita (en ollut joukossa mukana, kun en yliopistolla työskentele). Aiempaan verrattuna nyt kuulemisen ankkuriosan juoksivat sote-asiantuntijat ja muut subtanssiasiantuntijat. Indikoiko tämä asiantuntijamenettelyn politisoitumista? 2/14
Valiokunnan lausunto on kirjoitettu epätyypillisellä tyylillä. Se muistuttaa otteeltaan ns. b-lausuntoa eli on kirjoitettu ikään kuin tarkastamaan, että Marinin hallitus on tehnyt Sipilän kauden yhteydessä PeV:n soteen vaatimat muutokset. Lähtökohta on kritiikille altis. 3/14
Read 14 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(