Activitats per treballar Matemàtiques a 1r o 2n d'ESO.
Són 9 seqüències didàctiques que treballen els diversos blocs de contingut matemàtic. El punt de partida és la resolució de problemes, per tant també inclouen la resta processos matemàtics, les 4 dimensions curriculars.
1) Comptar amb els nombres
Ous en un cistell: Introducció a la combinatòria
Triangle de Pascal
Braille i l'escriptura: Més combinatòria
Operacions amb nombres naturals
Aritmètica Egípcia docs.google.com/document/d/1MJ…
2) Rutes en un diagrama
Rutes en un diagrama: Obtenció del triangle de Pascal
Construcció del triangle: Propietats
Més operacions amb nombres
Nombres poligonals i Pitàgores docs.google.com/document/d/1ka…
Aquesta activitat té una versió digital: xtec.cat/~lmora1/activi…
3) Colors en el triangle de Tartaglia
Colors en el triangle: Criteris de divisibilitat
Divisibilitat i nombres primers
Descomponem els nombres
Matemàtiques Maies docs.google.com/document/d/15K…
El següent mapa mostra com estan relacionades aquestes tres seqüències didàctiques.
4) Fraccions, decimals i percentatges
Els dominis del tangram
Operacions amb fraccions
Fraccions a l'antic Egipte docs.google.com/document/d/1g3…
5) El rectangle d'or
Successió de Fibonacci, raons i proporcions i altres sèries numèriques
Espirals
Tornem amb la successió de Fibonacci
Quadrats màgics, Matemàtiques a l'antiga Xina docs.google.com/document/d/1pW…
6) Anem d'excursió
Anem a comprar amb euros
La comunitat econòmica europea, els bitllets i les monedes, construcció i disseny
Operacions amb decimals
Eines i dispositius de càlcul: Àbac docs.google.com/document/d/1hI…
El següent mapa mostra les relacions de les tres seqüències.
7) Les agulles del rellotge
Angles, circumferència i el número Pi
Fem operacions amb angles
Babilònia: les matemàtiques de 60 docs.google.com/document/d/1a_…
8) Quants costats té un polígon?
Polígons, construcció i classificació. Geoplà
Càlcul d'àrees i perímetres de polígons
Teorema de Pick
Triangulació
El número Pi al llarg de la història docs.google.com/document/d/1l6…
9) El tangram d'ou
Simetria: El Tangram d’ou
Regularitats de les figures
Eixos de simetria
La simetria en l’art
Corbes com a evolvents de rectes
Les àrees al llarg de la història i dels indrets docs.google.com/document/d/1a1…
El mapa que relaciona les tres seqüències.
La metodologia de treball a l'aula recomanada seria la d'aula-taller (Puig Adam 1958) (Polya 1967)
a) Una introducció al tema
b) Donar a conèixer els objectius
c) Presentar les investigacions
d) Discussió i contrast en gran grup
e) Realització d'exercicis i de problemes
En cas que faci 1r/2n, i atès que aquest any treballaré en un centre on els estudiants disposen d'ordinadors, la idea és digitalitzar tot aquell treball que impliqui l'aplicació d'un algoritme, de manera que els estudiants puguin rebre una realimentació immediata a la seva feina.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
#miradamatemàtica Primera proposta de treball a classe
Fotografia amb la que crearem la nostra primera #miradamatemàtica. Amb aquesta activitat volem crear un microrelat matemàtic a partir de la imatge següent.
Inicialment implica treballar sobre dos objectius:
a) Traduir a llenguatge matemàtic
b) Identificar matemàtiques implicades en la situació que observem
Blocs de Resolució de problemes i de connexions.
Què veiem en la fotografia? Primera tasca després de parlar dels criteris i funcionament
a) Fer una descripció de la fotografia
b) Quins objectes vols destacar?
Segona tasca: Idees Matemàtiques
A partir d'una mostra d'idees matemàtiques n'hauran d’assenyalar un màxim de 4.
El procés (dimensió) Resolució de problemes consta de 3 competències a prim. i 4 a secun.
Dues són compartides:
a) Traduir el problema a llenguatge o representació matemàtica
b) Fer preguntes i generar problemes
Com podem desenvolupar aquestes capacitats?
El projecte #miradamatemàtica creat per Mapi Menoyo @Zafrainvestiga que consisteix a crear microrelats, una piulada-288 caràcters a partir de fotografies matemàtiques.
En aquest projecte s'integren: Matemàtiques, Fotografia i Elaboració de textos
Quines recomanacions a l'hora d'elaborar-los? 1) Què veiem en la fotografia? Implica fer una descripció d'aquesta 2) Quins conceptes matemàtics puc localitzar? 3) Quina història vull explicar? 4) quines característiques tindrà el text? 280 caràcters
En aquestes dues primeres sessions a #4ESO hem treballat l'activitat.
En les tasques que han fet trobo a faltar, i guiaran el treball que farem a classe:
a) Explicar els processos que desenvolupen i argumentar-los. Molts ho fan mentalment, però no ho representen de cap manera
b) Evitar suposicions. En 3 monedes la quantitat més petita és 3 i 15 la més gran. Fan la hipòtesi que entre 3 i 15 es poden fer totes sense comprovar-ho.
c) Ser exhaustius i ordenats. En analitzar situacions, ho fan, en general, sense ordre, i llavors obliden casos.
d) En la majoria de casos no estan avesats a utilitzar eines i estratègies de cursos anteriors. I si ho fan, les utilitzen en situacions concretes i no entenen que poden ser útils en molts altres casos.
N'hi ha que han utilitzat diagrames d'arbre, cal treballar l'opció de canvi.
Ideas sobre #evaluación
El objetivo de la #evaluación debe ser producir información relevante que contribuya a que estudiantes, docentes, familias y administración educativa puedan tomar buenas decisiones para mejorar el proceso de enseñanza/aprendizaje en todos los niveles.
¿Cómo diseñar la evaluación de las actividades matemáticas que realizaremos en el aula? Ideas.
1) El objetivo principal de la evaluación en el aula es mejorar el aprendizaje (Gronlund, 1968; de Lange, 1987; Black & Wiliam, 1998, y muchos otros).
2) En las actividades matemáticas, de aprendizaje o de evaluación, incorporaremos, como punto de partida, problemas del mundo próximo de los estudiantes. Después hay que procurar ampliar este mundo próximo, y para ello utilizar diversidad de contextos es fundamental.
Dues idees per treballar en les sessions inicials a #4ESO:
a) Donar a conèixer als estudiants, explícitament, què vol dir fer matemàtiques
b) Fer una detecció de les seves capacitats sense fer proves, però recollint informació. Amb activitats per poder mostrar que saben fer
Primer: Capacitat de resoldre problemes
Activitat:
A la butxaca tinc monedes d'1, 2 i 5 cèntims. Si trec tres monedes quants diners puc tenir? I si en trec 4? I si en trec 5? I si ...
Primer treball individual, després petits grups i grup sencer per acabar de tancar el problema.
Caldrà fer-los adonar que en l'activitat ha fet falta: 1) traduir la situació a llenguatge matemàtic 2) Utilitzar eines, conceptes i estratègies 3) Assajar estratègies 4) Donar resposta i comprovar-la 5) Generar preguntes, i potser, algun problema
I hem generat nou coneixement
Aquest curs faré #4ESO. Compartiré els materials i les activitats que utilitzi a l'aula.
Per començar he mirat el currículum: 1) Nombres racionals i irracionals 2) Funció quadràtica, exponencial i logarítmica 3) Equacions de grau superior o igual a 2 4) Inequacions lineals
5) Trigonometria 6) Mesures indirectes: Semblança i trigonometria 7) Geometria analítica del pla 8) Estadística i atzar
Sense oblidar altres recursos disponibles:
Llibres de diversos autors: Brian Bolt, Martin Gardner..., revistes @suma_fespm i Noubiaix. Orientacions pràctiques per a la millora de la geometria @AntonAubanell xtec.gencat.cat/ca/curriculum/…
Material manipulable: @geogebra, tangram...,
I...