Lluís Profile picture
4 Sep, 20 tweets, 5 min read
Dues idees per treballar en les sessions inicials a #4ESO:
a) Donar a conèixer als estudiants, explícitament, què vol dir fer matemàtiques
b) Fer una detecció de les seves capacitats sense fer proves, però recollint informació. Amb activitats per poder mostrar que saben fer
Primer: Capacitat de resoldre problemes
Activitat:
A la butxaca tinc monedes d'1, 2 i 5 cèntims. Si trec tres monedes quants diners puc tenir? I si en trec 4? I si en trec 5? I si ...
Primer treball individual, després petits grups i grup sencer per acabar de tancar el problema.
Caldrà fer-los adonar que en l'activitat ha fet falta:
1) traduir la situació a llenguatge matemàtic
2) Utilitzar eines, conceptes i estratègies
3) Assajar estratègies
4) Donar resposta i comprovar-la
5) Generar preguntes, i potser, algun problema
I hem generat nou coneixement
Aquestes cinc accions són fonamentals en el procés de valoració d’aquest procés matemàtic i constituiran objectius a assolir en aquest procés.
El segon procés que treballarem és Connexions.
Activitat:
Com podem saber quantes vegades ha bategat el cor d’una persona al llarg de la seva vida?
El treball en grups de tres persones i grup-classe
Han de mostrar el procés que seguirien per tal de donar resposta a la pregunta
Utilitzar contextos proporciona un coneixement més profund i durador i mostren que les matemàtiques no són un apartat aïllat.
En aquest cas hi ha una pregunta clau:
En què s’assembla aquest problema amb els que hem treballat fins aquest moment?
I podem començar a connectar!
Caldrà que s’adonin que poden:
6) Relacionar parts de la Matemàtica entre elles i amb altres ciències
7) Identificar Matemàtiques en situacions diverses
8) Cercar situacions relacionades amb idees matemàtiques
9) Analitzar i raonar sobre situacions utilitzant les matemàtiques
Hem afegit 4 objectius més al que volem treballar en aquest curs #4ESO
El tercer procés serà la representació.
Cinc equips de bàsquet juguen un campionat a doble volta.
a) Quants partits hi haurà?
b) Si el campionat fos de tots contra tots en camp neutral, quants partits es disputarien?
c) Quants partits tindrien lloc si hi hagués n equips en el campionat? Mostra com has pensat per trobar els partits necessaris.

L’activitat ens ajudarà a representar les idees matemàtiques implicades en la situació i a comunicar, crear models i resoldre el problema.
Podrem utilitzar taules, gràfics o dibuixos.
L'objectiu serà que siguin capaços de mostrar idees matemàtiques de diverses maneres i entendre que totes ens aporten informació important.
Un altre procés: la comunicació, oral i escrita.
Activitat:
Hi ha uns gats i algunes gateres. Si es fica un gat en cada gatera, quedarà un gat fora. Si es fiquen dos gats en cada gatera, en quedarà una buida. Quants gats i quantes gateres hi ha?
La comunicació ens ajuda a consolidar el pensament matemàtic, a comunicar-lo amb coherència, i a analitzar i avaluar el pensament matemàtic d'altres.
Han de veure que han de ser capaços de:
10) expressar idees i processos matemàtics
11) comprendre les idees expressades per altres
Procés: Raonament i prova
És veritat que en un tauler d’escacs hi ha 204 quadrats?
o
Un amic meu m’ha dit que tots els nombres capicues de 5 xifres són divisibles per 11. Té raó?
A banda de resoldre aquests problemes, on hauran de connectar coneixements, representar les situacions i comunicar els resultats de les seves troballes, cal que s'adonin que per donar resposta a preguntes, reptes o problemes han de:
12) Construir, expressar i contrastar argumentacions
13) Utilitzar els raonaments matemàtics en entorns matemàtics i no matemàtics

Manera treballar:
1) Individual
2) Petit grup. A partir de les solucions individuals i el debat presentaran un resultat consensuat
3) Grup-classe
En finalitzar aquestes activitats, situacions, haurem presentat i tindran models del que entenem per fer matemàtiques.
El document
docs.google.com/document/d/1Iz…
associat a cada seqüència didàctica els permetrà fer-se una autoavaluació de les tasques que vagin realitzant.
He reservat un màxim de 8 sessions d'1 hora per aquesta tasca. Més endavant aquestes activitats es podran recuperar quan aprofundim en els blocs de contingut.
Mostraré algun dels resultats de les activitats i la valoració en el seu moment.
En el currículum els processos són les dimensions, i les competències associades a cada dimensió són els objectius d'aprenentatge que han aparegut en treballar les activitats.
Per finalitzar:
La calculadora científica, el full de càlcul o @geogebra són eines per desenvolupar les seves capacitats matemàtiques.
Han de ser capaços de seleccionar-les i usar-les per gestionar i mostrar informació i visualitzar estructures matemàtiques
Salut i bona setmana!

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Lluís

Lluís Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @lluismora

15 Sep
El procés (dimensió) Resolució de problemes consta de 3 competències a prim. i 4 a secun.
Dues són compartides:
a) Traduir el problema a llenguatge o representació matemàtica
b) Fer preguntes i generar problemes
Com podem desenvolupar aquestes capacitats?
El projecte #miradamatemàtica creat per Mapi Menoyo @Zafrainvestiga que consisteix a crear microrelats, una piulada-288 caràcters a partir de fotografies matemàtiques.
En aquest projecte s'integren: Matemàtiques, Fotografia i Elaboració de textos
Quines recomanacions a l'hora d'elaborar-los?
1) Què veiem en la fotografia? Implica fer una descripció d'aquesta
2) Quins conceptes matemàtics puc localitzar?
3) Quina història vull explicar?
4) quines característiques tindrà el text? 280 caràcters
Read 6 tweets
14 Sep
En aquestes dues primeres sessions a #4ESO hem treballat l'activitat.
En les tasques que han fet trobo a faltar, i guiaran el treball que farem a classe:
a) Explicar els processos que desenvolupen i argumentar-los. Molts ho fan mentalment, però no ho representen de cap manera
b) Evitar suposicions. En 3 monedes la quantitat més petita és 3 i 15 la més gran. Fan la hipòtesi que entre 3 i 15 es poden fer totes sense comprovar-ho.
c) Ser exhaustius i ordenats. En analitzar situacions, ho fan, en general, sense ordre, i llavors obliden casos.
d) En la majoria de casos no estan avesats a utilitzar eines i estratègies de cursos anteriors. I si ho fan, les utilitzen en situacions concretes i no entenen que poden ser útils en molts altres casos.
N'hi ha que han utilitzat diagrames d'arbre, cal treballar l'opció de canvi.
Read 12 tweets
5 Sep
Ideas sobre #evaluación
El objetivo de la #evaluación debe ser producir información relevante que contribuya a que estudiantes, docentes, familias y administración educativa puedan tomar buenas decisiones para mejorar el proceso de enseñanza/aprendizaje en todos los niveles.
¿Cómo diseñar la evaluación de las actividades matemáticas que realizaremos en el aula? Ideas.

1) El objetivo principal de la evaluación en el aula es mejorar el aprendizaje (Gronlund, 1968; de Lange, 1987; Black & Wiliam, 1998, y muchos otros).
2) En las actividades matemáticas, de aprendizaje o de evaluación, incorporaremos, como punto de partida, problemas del mundo próximo de los estudiantes. Después hay que procurar ampliar este mundo próximo, y para ello utilizar diversidad de contextos es fundamental.
Read 13 tweets
1 Sep
Aquest curs faré #4ESO. Compartiré els materials i les activitats que utilitzi a l'aula.
Per començar he mirat el currículum:
1) Nombres racionals i irracionals
2) Funció quadràtica, exponencial i logarítmica
3) Equacions de grau superior o igual a 2
4) Inequacions lineals
5) Trigonometria
6) Mesures indirectes: Semblança i trigonometria
7) Geometria analítica del pla
8) Estadística i atzar

Fonts de recursos i idees:
a) @nrichmaths nrich.maths.org
b) Ítems alliberats de PISA csda.gencat.cat/ca/arees-actua…
c) @ARC_CESIRE apliense.xtec.cat/arc/cercador/t…
Sense oblidar altres recursos disponibles:
Llibres de diversos autors: Brian Bolt, Martin Gardner..., revistes @suma_fespm i Noubiaix. Orientacions pràctiques per a la millora de la geometria @AntonAubanell
xtec.gencat.cat/ca/curriculum/…
Material manipulable: @geogebra, tangram...,
I...
Read 8 tweets
11 Aug
No leo "El Mundo", pero a raíz de la portada que comparte @lucas_gortazar
decir que me ha sorprendido que haya profesores que consideran que, en Matemáticas, son contenidos básicos la regla de 3, los números romanos o el "mínimo común denominador".
Creo que sería un buen debate hablar de las ideas centrales de Matemáticas que las personas deberíamos conocer y dominar al finalizar nuestros estudios obligatorios. También podríamos llamarlos conocimientos perdurables. La regla de 3, y otros algoritmos no lo son, evidentemente.
Inicio
Entender que hay muchas formas de representar los números. Agruparlos es una manera de contar, medir y estimar más eficiente.
¿Cómo puedo seleccionar la mejor representación para ayudar a desarrollar mi sentido numérico?
¿Cómo me ayudará a resolver problemas?
Read 18 tweets
2 Sep 19
Fer càlcul amb diversos conjunts numèrics de manera continuada i amb diversos graus de dificultat no vol dir Fer Matemàtiques
Treballar el pensament computacional no és Fer Matemàtiques
Fer un gràfic estadístic o calcular percentatges en un projecte no és Fer Matemàtiques
Per Fer Matemàtiques cal:
a) Plantejar-se problemes fent-se preguntes sobre les situacions que ens envolten. Intentar resoldre'ls.
b) Desenvolupar arguments
c) Arribar a provar o comprovar la seva validesa.
d) Buscar i aplicar pautes, patrons i models, nous o ja establerts.
e) Relacionar els coneixements Matemàtics que tenim i connectar-los amb coneixements d'altres àmbits
f) Utilitzar diverses maneres de representar allò que sabem
g) Explicar amb claredat els nostres arguments i proves i entendre els dels altres. Dialogar per contrastar.
#matxat
Read 4 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(