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5 Sep, 13 tweets, 4 min read
Ideas sobre #evaluación
El objetivo de la #evaluación debe ser producir información relevante que contribuya a que estudiantes, docentes, familias y administración educativa puedan tomar buenas decisiones para mejorar el proceso de enseñanza/aprendizaje en todos los niveles.
¿Cómo diseñar la evaluación de las actividades matemáticas que realizaremos en el aula? Ideas.

1) El objetivo principal de la evaluación en el aula es mejorar el aprendizaje (Gronlund, 1968; de Lange, 1987; Black & Wiliam, 1998, y muchos otros).
2) En las actividades matemáticas, de aprendizaje o de evaluación, incorporaremos, como punto de partida, problemas del mundo próximo de los estudiantes. Después hay que procurar ampliar este mundo próximo, y para ello utilizar diversidad de contextos es fundamental.
3) Los métodos de evaluación deben estar diseñados de tal forma que permitan a los estudiantes revelar lo que saben, en lugar de lo que no saben (Cockroft, 1982).
sede.educacion.gob.es/publiventa/las…
4) Un plan de evaluación equilibrado debería incluir múltiples y variadas oportunidades (formatos) para que los estudiantes muestren y documenten sus éxitos (Wiggins, 1992).
Escritas, orales, audiovisuales y formatos de trabajo: grupo, de diversos tamaños, e individuales.
5) Las tareas deberían trabajar, a lo largo de los cursos todos los objetivos de los planes de estudio. Herramientas útiles para lograr esto son las indicaciones de los diferentes niveles de pensamiento matemático (de Lange, 1987)
6) Los criterios de calificación deben ser públicos y coherentes; y deberían incluir ejemplos que muestren cómo es un buen trabajo y también, un trabajo que no lo sea tanto. ¡Debemos proporcionar modelos!
7) El proceso de evaluación, incluyendo objetivos, criterios, actividades, su puntuación y su valoración, debe estar abierto a los estudiantes.
8) Los estudiantes deben tener a menudo oportunidades de recibir realimentación (feedback) sobre su trabajo durante su realización o inmediatamente después por parte de los docentes. Y hay que evitar que esta realimentación se entienda como una receta.
9) La calidad de una tarea no se define por su facilidad para ser puntuada en el sentido tradicional, sino por su autenticidad, equidad y hasta qué punto cumple con los principios anteriores (de Lange, 1987)
Cada tipo de tarea, ejercicios, exploraciones, problemas de aplicación, problemas, e investigaciones requiere de su propia estrategia de evaluación.
Referencias:
de Lange, J. (1999). A framework for classroom assessment in mathematics (Unpublished manuscript). Madison, WI: National Center for Improving Student Learning and Achievement in Mathematics and Science, Assessment Study Group.
fi.uu.nl/publicaties/li…
Hattie Ranking - Interactive Visualization
visible-learning.org/nvd3/visualize…
visible-learning.org/2015/02/infogr…
Grant Wiggins authenticeducation.org
Cris Tovani literacylabs.org
¡Salud!

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15 Sep
El procés (dimensió) Resolució de problemes consta de 3 competències a prim. i 4 a secun.
Dues són compartides:
a) Traduir el problema a llenguatge o representació matemàtica
b) Fer preguntes i generar problemes
Com podem desenvolupar aquestes capacitats?
El projecte #miradamatemàtica creat per Mapi Menoyo @Zafrainvestiga que consisteix a crear microrelats, una piulada-288 caràcters a partir de fotografies matemàtiques.
En aquest projecte s'integren: Matemàtiques, Fotografia i Elaboració de textos
Quines recomanacions a l'hora d'elaborar-los?
1) Què veiem en la fotografia? Implica fer una descripció d'aquesta
2) Quins conceptes matemàtics puc localitzar?
3) Quina història vull explicar?
4) quines característiques tindrà el text? 280 caràcters
Read 6 tweets
14 Sep
En aquestes dues primeres sessions a #4ESO hem treballat l'activitat.
En les tasques que han fet trobo a faltar, i guiaran el treball que farem a classe:
a) Explicar els processos que desenvolupen i argumentar-los. Molts ho fan mentalment, però no ho representen de cap manera
b) Evitar suposicions. En 3 monedes la quantitat més petita és 3 i 15 la més gran. Fan la hipòtesi que entre 3 i 15 es poden fer totes sense comprovar-ho.
c) Ser exhaustius i ordenats. En analitzar situacions, ho fan, en general, sense ordre, i llavors obliden casos.
d) En la majoria de casos no estan avesats a utilitzar eines i estratègies de cursos anteriors. I si ho fan, les utilitzen en situacions concretes i no entenen que poden ser útils en molts altres casos.
N'hi ha que han utilitzat diagrames d'arbre, cal treballar l'opció de canvi.
Read 12 tweets
4 Sep
Dues idees per treballar en les sessions inicials a #4ESO:
a) Donar a conèixer als estudiants, explícitament, què vol dir fer matemàtiques
b) Fer una detecció de les seves capacitats sense fer proves, però recollint informació. Amb activitats per poder mostrar que saben fer
Primer: Capacitat de resoldre problemes
Activitat:
A la butxaca tinc monedes d'1, 2 i 5 cèntims. Si trec tres monedes quants diners puc tenir? I si en trec 4? I si en trec 5? I si ...
Primer treball individual, després petits grups i grup sencer per acabar de tancar el problema.
Caldrà fer-los adonar que en l'activitat ha fet falta:
1) traduir la situació a llenguatge matemàtic
2) Utilitzar eines, conceptes i estratègies
3) Assajar estratègies
4) Donar resposta i comprovar-la
5) Generar preguntes, i potser, algun problema
I hem generat nou coneixement
Read 20 tweets
1 Sep
Aquest curs faré #4ESO. Compartiré els materials i les activitats que utilitzi a l'aula.
Per començar he mirat el currículum:
1) Nombres racionals i irracionals
2) Funció quadràtica, exponencial i logarítmica
3) Equacions de grau superior o igual a 2
4) Inequacions lineals
5) Trigonometria
6) Mesures indirectes: Semblança i trigonometria
7) Geometria analítica del pla
8) Estadística i atzar

Fonts de recursos i idees:
a) @nrichmaths nrich.maths.org
b) Ítems alliberats de PISA csda.gencat.cat/ca/arees-actua…
c) @ARC_CESIRE apliense.xtec.cat/arc/cercador/t…
Sense oblidar altres recursos disponibles:
Llibres de diversos autors: Brian Bolt, Martin Gardner..., revistes @suma_fespm i Noubiaix. Orientacions pràctiques per a la millora de la geometria @AntonAubanell
xtec.gencat.cat/ca/curriculum/…
Material manipulable: @geogebra, tangram...,
I...
Read 8 tweets
11 Aug
No leo "El Mundo", pero a raíz de la portada que comparte @lucas_gortazar
decir que me ha sorprendido que haya profesores que consideran que, en Matemáticas, son contenidos básicos la regla de 3, los números romanos o el "mínimo común denominador".
Creo que sería un buen debate hablar de las ideas centrales de Matemáticas que las personas deberíamos conocer y dominar al finalizar nuestros estudios obligatorios. También podríamos llamarlos conocimientos perdurables. La regla de 3, y otros algoritmos no lo son, evidentemente.
Inicio
Entender que hay muchas formas de representar los números. Agruparlos es una manera de contar, medir y estimar más eficiente.
¿Cómo puedo seleccionar la mejor representación para ayudar a desarrollar mi sentido numérico?
¿Cómo me ayudará a resolver problemas?
Read 18 tweets
2 Sep 19
Fer càlcul amb diversos conjunts numèrics de manera continuada i amb diversos graus de dificultat no vol dir Fer Matemàtiques
Treballar el pensament computacional no és Fer Matemàtiques
Fer un gràfic estadístic o calcular percentatges en un projecte no és Fer Matemàtiques
Per Fer Matemàtiques cal:
a) Plantejar-se problemes fent-se preguntes sobre les situacions que ens envolten. Intentar resoldre'ls.
b) Desenvolupar arguments
c) Arribar a provar o comprovar la seva validesa.
d) Buscar i aplicar pautes, patrons i models, nous o ja establerts.
e) Relacionar els coneixements Matemàtics que tenim i connectar-los amb coneixements d'altres àmbits
f) Utilitzar diverses maneres de representar allò que sabem
g) Explicar amb claredat els nostres arguments i proves i entendre els dels altres. Dialogar per contrastar.
#matxat
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