La missió de la HKS és millorar la política pública i el lideratge. És una visió molt centrada en el què i en el qui. Vol, dit pel broc gros, un premi Nobel d'Administració Pública.
/2
Aquest model a Catalunya està més o menys cobert.
Més o menys perquè la HKS té 1.300M$ de pressupost. 3 vegades el pressupost de TOTA la @UniBarcelona
Però tenim acadèmics amb nivell com per, plegats, fer molt bones propostes per millorar la política pública i el lideratge.
/3
En un futur possible, aquests acadèmics catalans podrien aplegar-se sota un únic institut de governança i fer, a escala, "el mateix" que fa la HKS.
L'@EAPCcat podria articular-lo. O ser-ho. Però el talent ja hi és. I ara tenim altres urgències.
/4
El que necessitem, a relativament curt termini, no és "un premi Nobel d'Administració Pública", sinó que "dilluns vinent", ajuntaments, diputacions, consells comarcals, la Generalitat, els ens públics, etc. transformin radicalment com funcionen.
/5
Aquesta transformació no vindrà per un bon projecte de política pública, innovador, o revolucionari.
Tampoc vindrà per un lideratge fort i visionari.
Vindrà per un canvi compassat i coordinat de tot el sistema públic català. Tot alhora.
/6
La visió de l'@EAPCcat, doncs, vol ser la de ser l'eix vertebrador de l’Ecosistema de Governança Pública de Catalunya i contribuir activament al seu disseny, implantació i avaluació.
És a dir, la seva missió no incideix tant en el què o el qui, sinó el com: un ecosistema.
/7
Si haguéssim de buscar un símil diferent de la HKS, seria aquest mapa👇
Un mapa on el paper de l'@EAPCcat seria
* dibuixar el mapa
* fomentar que no hi hagi punts buits
* fer seure tothom a la mateixa taula, i
* donar-los les eines per treballar
/8
En aquest sentit, la formació, la recerca, la innovació i la transferència, a més de tenir un objectiu capacitador i finalista en sí mateix, tenen un objectiu instrumental: vertebrar ecosistema.
I vertebrar en el sentit d'empènyer-lo vers la transformació del sistema.
/9
Si els plans surten bé, reforçarem molt la gestió integral del coneixement.
Però volem fer-ho en equip, creant comunitats, mobilitzant actors, establint complicitats, promovent espais, aportant utillatge.
Més fàcil de dir que de fer, però determinació no ens en falta ;)
/i 10
BONUS TRACK: Un esborrany de l'estratègia de l'@EAPCcat que aviat haurem reescrit ja en versió formal i oficial.
Ara que es reactiva el tema de la llei electoral catalana, cal incidir en les parts d'una llei electoral: 1. com convertim voluntats en vots (el procediment) 2. com convertim vots en escons (el càlcul de representants)
Se sol desmerèixer la 1a, no té glamour
Però és essencial
/1
El clima és insurreccional.
O ens posem les piles amb les causes o això només pot anar a molt pitjor.
Les restriccions sanitàries són el catalitzador.
És urgent adreçar l'atur, l'habitatge, l'energia... o ens acabarem matant.
El clima és insurreccional i hem de saber veure-ho.
La paraula "insurreccional" està triada a consciència.
Quan no es té res a perdre, ni res a fer, l'única sortida és 1. ignorar el sistema i 2. destruir-lo.
Les crides a la "mà dura" només poden accelerar l'espiral.
Contenció, sí, però s'ha d'anar a les causes estructurals.
Vull insistir en el binomi
* contenció
* causes estructurals
Contenció vol dir zero permissivitat. Però també vol dir ser conscients que no s'arregla RES amb un estat policial.
Un estat policial aprofundeix la divisòria entre el poder i els desposseïts, accentuant les causes.
Estratègia preliminar de consens a l'equip, que ara caldrà treballar i desenvolupar moltíssim les properes setmanes.
Línies mestres per al curt, mitjà i llarg termini presentades dilluns per la consellera al Parlament.
Comencem!🧵
/1
Volem una Escola d'Administració Pública de Catalunya que sigui eix vertebrador de l’Ecosistema de Governança Pública de Catalunya i contribueix activament al seu disseny, implantació i avaluació.
/2
L’Escola articula, promou i produeix recerca, anàlisi, serveis i productes relatius al reconeixement, captació i desenvolupament del talent; la formació i l’aprenentatge; i l’organització de les institucions en l’àmbit de la governança pública.
/3
(hauria d'haver estat fa un any, però #COVID19 i anunci d'eleccions ho aturaren tot🤷♂️)
Volen ser projectes transformadors del panorama de la participació a CAT.
I vull explicar perquè
/1
Primer de tot, recordem què hem vingut a fer aquí:
👉Millorar les polítiques públiques
👉Lluitar contra el populisme, el totalitarisme
👉Mostrar la complexitat de la política imillorar-ne la comprensió
👉Transformar l'Administració cap un nou paradigma obert, col·laboratiu
/2
Aquesta és la darrera versió de la nostra Teoria del Canvi: què hem de fer per aconseguir aquests impactes estratègics.
Molta gent està preguntant les últimes hores com faríem una repetició electoral i quin cost tindria.
Com en qualsevol política pública, és més rellevant parlar de
* cost/benefici del RESULTAT
* IMPACTE esperat
Parlem-ne.
/1
A efectes pràctics, el RESULTAT és que qualsevol combinació de pactes resultant de les noves eleccions és factible AVUI.
Per tant, no hi ha benefici afegit en una repetició.
Matemàticament, això vol dir que el cost/benefici serà infinit i, per tant, són diners llençats.
/2
A diferència del RESULTAT (objectivable, mesurable), l'IMPACTE és aquell canvi de comportament o de context que s'esdevé d'uns determinats resultats. És allò més conceptual i menys mesurable de l'actuació política.