#hellegit Canvis en les notes escolars: cinc preguntes amb resposta ara.cat/130_4126ef?utm… via @diariARA
Primera: Canvi de nom del suspens.
La idea no em desagrada, però si no hi ha canvi social, no arrelarà. I en tenim experiències amb altres noms i en la pregunta: suspens?
Crec que és important no perdre la memòria de les coses que ens han passat, i vull ser insistent. No posar límit als suspensos (es torna a repetir aquesta paraula en l'article) ja es va fer. Recordo estudiants que promocionaven amb 5 àrees suspeses
i en qualsevol curs de l'ESO.
Segona: Quin impacte tindrà el canvi?
Dues opinions, i no me'n convenç cap.
"Professor abandonat" diu @GregorioLuri, potser en casos molt concrets, crec que no majoritàriament. I entenc que és l'equip docent el que decideix, però això fa temps que passa, no és novetat.
Però obliga l'equip docent a posar-se d'acord i decidir, millor prèviament, que vol dir aprovar o no. Recordo que segons @john_hattie el treball coordinat del claustre és el que té major impacte en l'aprenentatge dels estudiants.
"Les noves notes promouen l'aprenentatge per competències" diu @marc_beltran, no ho veig clar. L'aprenentatge per competències el promouen les activitats que els estudiants han de fer a classe, si aquestes no canvien, tindrem unes notes en un format molt competencial i prou
Tercera: "Els alumnes aprendran menys?
Crec que aquestes alçades ja s'ha dit per activa i per passiva que l'aprenentatge "competencial" ni menysté els continguts ni la memòria. Amplia uns i l'altra.
Exemple: Taules de multiplicar. Cal memoritzar-les? Sí, clar, i comprendre-les.
Cal memoritzar 2x4 i 4x2 en llocs diferents? Per quin motiu 2x4= 8? Doblar una línia de longitud 4 o calcular l'àrea d'un rectangle de costats 2 i 4.
Aquí estaria més d'acord amb en @marc_beltran quan parla de la complexitat del treball de desenvolupament de les capacitats.
És més complex i, per tant, requereix formació, de molta més formació per desenvolupar les tasques i per avaluar-les. I aquí el que diu @GregorioLuri és fonamental, els estudiants han de saber llegir molt bé.
I aquí s'hauria d'entrar en un interessant debat:
Ensenyar poc, però de manera profunda o molt, però de manera superficial. Caldria afegir també la variable de l'edat.
És obvi que vull que aprenguin el Teorema de Pitàgores, però vull que ho facin reconeixent, comparant i canviant. I aquí la dificultat!
Quarta: I com s'ha d'avaluar?
Cal avaluar el que fem a l'aula, procés. I a l'aula cal treballar desenvolupant les capacitats de tots els estudiants. Cal definir, cada equip docent ho ha de fer, la manera d'avaluar, i actuar tots en aquesta línia.
I sempre apareix la selectivitat.
La selectivitat influeix molt en el treball que es fa en el batxillerat, segurament és l'única avaluació que modifica la manera de fer de docents i estudiants. Modifica el currículum i les seves orientacions i afecta els estudiants i la seva manera de fer i preparar-se.
I en qualsevol cas, no pretén mostrar el que saben els estudiants, ni la qualitat del sistema educatiu. Només pretén ordenar els estudiants atès que la Universitat no ofereix suficients places en alguns estudis. On és el problema real?
Cinquena: Què dificulta el canvi?
Cal un canvi de mirada global. Què s'està fent per promoure'l? Tinc dubtes que s'estigui fent alguna cosa. Cert que les enquestes del CEO diuen que el 57% dels catalans prefereixen un aprenentatge competencial, però no vol dir res si no sabem que entenen per aquest aprenentatge.
Un article interessant que dona veu a totes les parts i mostra les diferències, irreconciliables?, entre elles.
I per ajudar a trobar aquest punt de contacte, penso que no ajuda massa l'actitud del departament de tirar pel dret en algunes decisions.
I per acabar, m'encanta la idea de l'existència de centres referents en innovació educativa, però qui ha decidit que siguin referents? I referents en què exactament?
Salut i cuideu-vos!
Innovació:
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
He organitzat en forma de formulari la prova de competències de #4ESO de l'any passat, 2021. docs.google.com/forms/d/1Vj2rv…
La prova la podeu trobar en el consell superior d'avaluació csda.gencat.cat/ca/arees-actua…
És una prova que consta de 6 activitats amb un total de 31 preguntes.
D'aquestes 31 preguntes n'hi ha 4 que són de resposta oberta i la resta són de tipus test.
La vaig passar als quarts del meu centre. En aquell moment, la van fer els 63 (73) que assistien a classe presencialment. Teníem 10 confinats.
Què podem observar de manera general?
a) Les tres primeres activitats les responen pràcticament el 100% d'estudiants. La darrera activitat, 6 qüestions, la responen 56 de 63 (88%)
b) Les darreres preguntes són les que tenen el nombre d'encerts més baix. L'encert en l'activitat 6, amb 6 preguntes, no supera el 75%.
#cercamatemàtica Ja he rebut les primeres tasques d'aquesta fase del treball on els demanava imatges que representessin la idea de nombres, operacions i/o sistemes de numeració. Remarcar la importància de l'explicació de la relació que veuen entre fotografia i matemàtiques.
Observo:
a) En molts casos en l'explicació de la relació fotografia/matemàtiques apareix molta geometria i no numeració que és el que es demanava. Dubte: Tenen clara la diferència entre els diferents blocs de contingut matemàtic?
Quin procés segueixen per fer l'activitat?
b) En alguns casos prefereixen buscar imatges que fer-les. Imagino que google els pot facilitar la feina. Tot i que no veig com atès que si fas una cerca tipus "imatges, numeració" obtens una llista de nombres i quantitats.
#reflexió No m'agrada catalogar a una persona com a "talentosa" o "superdotada", penso que té el mateix efecte a catalogar-la com a "ximple" per exemple. I crec que això darrer no és molt recomanable.
Però en un grup de 70 estudiants és probable trobar-ne 2 o 3. Què podem fer?
Primer diguem que en aquests casos prefereixo mencionar les capacitats de què disposen les persones, d'allò que poden afrontar i dels problemes que es trobaran en fer-ho.
La importància està en les TASQUES que els proposem. Quines?
Busco informació: Departament i Superdotació
Una definició molt genèrica. Algunes indicacions tenen molt a veure amb l'entorn: Il·lusió pel treball o confiança en les seves possibilitats. I la resta molt relacionades amb la quantitat de tasques que poden fer. Però cap indicació sobre tipologia de tasques per proposar-los.
Aquesta setmana hem acabat de treballar aquest problema de Fermi. Un problema d'estimacions. Tothom veu clar des d'un primer moment que el resultat depèn, i per tant cal fer suposicions per tal de poder donar resposta a la pregunta.
Batecs i llargada de la vida són les variables.
Algunes dificultats:
a) Què afecta els batecs del cor? O a la llargada de la vida? Busquen situacions molt específiques, concretes. I no passen a les genèriques. Se'ls ha d'ajudar en aquest aspecte, en major o menor grau, no tots els grups responen de la mateixa manera.
Ara ho faria al revés. Els proposaria, primer, que fessin un llistat de les coses que fan al llarg del dia, tant ells, com els seus familiars: treball, desplaçar-se, salut, lleure..., I després filaríem més prim en cadascuna d'elles. Com afecta cadascuna d'elles a les variables?
#miradamatemàtica Primera proposta de treball a classe
Fotografia amb la que crearem la nostra primera #miradamatemàtica. Amb aquesta activitat volem crear un microrelat matemàtic a partir de la imatge següent.
Inicialment implica treballar sobre dos objectius:
a) Traduir a llenguatge matemàtic
b) Identificar matemàtiques implicades en la situació que observem
Blocs de Resolució de problemes i de connexions.
Què veiem en la fotografia? Primera tasca després de parlar dels criteris i funcionament
a) Fer una descripció de la fotografia
b) Quins objectes vols destacar?
Segona tasca: Idees Matemàtiques
A partir d'una mostra d'idees matemàtiques n'hauran d’assenyalar un màxim de 4.
El procés (dimensió) Resolució de problemes consta de 3 competències a prim. i 4 a secun.
Dues són compartides:
a) Traduir el problema a llenguatge o representació matemàtica
b) Fer preguntes i generar problemes
Com podem desenvolupar aquestes capacitats?
El projecte #miradamatemàtica creat per Mapi Menoyo @Zafrainvestiga que consisteix a crear microrelats, una piulada-288 caràcters a partir de fotografies matemàtiques.
En aquest projecte s'integren: Matemàtiques, Fotografia i Elaboració de textos
Quines recomanacions a l'hora d'elaborar-los? 1) Què veiem en la fotografia? Implica fer una descripció d'aquesta 2) Quins conceptes matemàtics puc localitzar? 3) Quina història vull explicar? 4) quines característiques tindrà el text? 280 caràcters