#reflexió No m'agrada catalogar a una persona com a "talentosa" o "superdotada", penso que té el mateix efecte a catalogar-la com a "ximple" per exemple. I crec que això darrer no és molt recomanable.
Però en un grup de 70 estudiants és probable trobar-ne 2 o 3. Què podem fer?
Primer diguem que en aquests casos prefereixo mencionar les capacitats de què disposen les persones, d'allò que poden afrontar i dels problemes que es trobaran en fer-ho.
La importància està en les TASQUES que els proposem. Quines?
Busco informació: Departament i Superdotació
Una definició molt genèrica. Algunes indicacions tenen molt a veure amb l'entorn: Il·lusió pel treball o confiança en les seves possibilitats. I la resta molt relacionades amb la quantitat de tasques que poden fer. Però cap indicació sobre tipologia de tasques per proposar-los.
Quina resposta educativa proposa? 1. Ampliar continguts 2. Treballar la socialització i la comunicació, si cal. 3. Interacció amb un grup d'iguals 4. Planificar activitats
Imagino que la que s'aplica habitualment és 1, avançar-los un curs, però entenc que aquesta contradiu 2 i 3.
Tampoc es parla de tipologia d'activitats. Potser en aquest document se'n parla:
Pràctiques docents que afavoreixen l'atenció dels alumnes. xtec.gencat.cat/web/.content/c…
Temàtica molt general aplicable a tots els estudiants. Res d'específic!
Vaig a MENSA mensa.es a veure si m'aclareixen alguna cosa.
M'agrada la definició que fa un dels seus socis sobre la intel·ligència:
"Capacitat d'aprendre de l'experiència, resoldre problemes i utilitzar el coneixement adquirit per adaptar-se a noves situacions".
Parla de capacitat!
Article interessant: mensa.org/iq/recognising…
Però estem en un camp, entenc, poc treballat i molt genèric davant la gran diversitat de capacitats d'estudiants.
Algunes idees que he extret d'aquesta cerca que podré utilitzar a les classes de Matemàtiques:
a) Aprenen de pressa les habilitats bàsiques.
No cal entretenir-se gaire en la reproducció d'algoritmes diversos. Important introduir llenguatges de programació o eines digitals @geogebra.
b) Treballar de manera integrada diversos àmbits per tal de connectar les seves idees.
O bé, posar de manifestar de manera contínua aquestes connexions.
A Física estem treballant el moviment accelerat i això està molt connectat amb les funcions de 2n grau.
A Biologia estem estudiant els pulmons i ho podem relaciona amb la Superfície i el Volum dels cossos.
c) Treballar els models matemàtics aplicats a àmbits diversos. Abstracció i connexió.
d) Demanar-los raonar els arguments i comunicar-los a la resta de companys de manera comprensible. Cal un treball específic amb el llenguatge, no la part "algorítmica", la de creació de textos.
e) Introduir temes nous i originals. Fractals, grafs, geometria del taxi... per mantenir i augmentar la seva motivació.
Especialment, en soc molt defensor, l'ús de jocs a classe:
Sprouds, les granotes saltadores, diversos tangrams, Senet,... lluismora.blogspot.com/2019/01/el-sal…
Són activitats que poden satisfer la seva necessitat de conèixer, fer, sentir, crear o entendre.
I sempre intentar posar-hi una mica de sentit de l'humor a tot el que fem.
Salut!
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
#cercamatemàtica Ja he rebut les primeres tasques d'aquesta fase del treball on els demanava imatges que representessin la idea de nombres, operacions i/o sistemes de numeració. Remarcar la importància de l'explicació de la relació que veuen entre fotografia i matemàtiques.
Observo:
a) En molts casos en l'explicació de la relació fotografia/matemàtiques apareix molta geometria i no numeració que és el que es demanava. Dubte: Tenen clara la diferència entre els diferents blocs de contingut matemàtic?
Quin procés segueixen per fer l'activitat?
b) En alguns casos prefereixen buscar imatges que fer-les. Imagino que google els pot facilitar la feina. Tot i que no veig com atès que si fas una cerca tipus "imatges, numeració" obtens una llista de nombres i quantitats.
Aquesta setmana hem acabat de treballar aquest problema de Fermi. Un problema d'estimacions. Tothom veu clar des d'un primer moment que el resultat depèn, i per tant cal fer suposicions per tal de poder donar resposta a la pregunta.
Batecs i llargada de la vida són les variables.
Algunes dificultats:
a) Què afecta els batecs del cor? O a la llargada de la vida? Busquen situacions molt específiques, concretes. I no passen a les genèriques. Se'ls ha d'ajudar en aquest aspecte, en major o menor grau, no tots els grups responen de la mateixa manera.
Ara ho faria al revés. Els proposaria, primer, que fessin un llistat de les coses que fan al llarg del dia, tant ells, com els seus familiars: treball, desplaçar-se, salut, lleure..., I després filaríem més prim en cadascuna d'elles. Com afecta cadascuna d'elles a les variables?
#miradamatemàtica Primera proposta de treball a classe
Fotografia amb la que crearem la nostra primera #miradamatemàtica. Amb aquesta activitat volem crear un microrelat matemàtic a partir de la imatge següent.
Inicialment implica treballar sobre dos objectius:
a) Traduir a llenguatge matemàtic
b) Identificar matemàtiques implicades en la situació que observem
Blocs de Resolució de problemes i de connexions.
Què veiem en la fotografia? Primera tasca després de parlar dels criteris i funcionament
a) Fer una descripció de la fotografia
b) Quins objectes vols destacar?
Segona tasca: Idees Matemàtiques
A partir d'una mostra d'idees matemàtiques n'hauran d’assenyalar un màxim de 4.
El procés (dimensió) Resolució de problemes consta de 3 competències a prim. i 4 a secun.
Dues són compartides:
a) Traduir el problema a llenguatge o representació matemàtica
b) Fer preguntes i generar problemes
Com podem desenvolupar aquestes capacitats?
El projecte #miradamatemàtica creat per Mapi Menoyo @Zafrainvestiga que consisteix a crear microrelats, una piulada-288 caràcters a partir de fotografies matemàtiques.
En aquest projecte s'integren: Matemàtiques, Fotografia i Elaboració de textos
Quines recomanacions a l'hora d'elaborar-los? 1) Què veiem en la fotografia? Implica fer una descripció d'aquesta 2) Quins conceptes matemàtics puc localitzar? 3) Quina història vull explicar? 4) quines característiques tindrà el text? 280 caràcters
En aquestes dues primeres sessions a #4ESO hem treballat l'activitat.
En les tasques que han fet trobo a faltar, i guiaran el treball que farem a classe:
a) Explicar els processos que desenvolupen i argumentar-los. Molts ho fan mentalment, però no ho representen de cap manera
b) Evitar suposicions. En 3 monedes la quantitat més petita és 3 i 15 la més gran. Fan la hipòtesi que entre 3 i 15 es poden fer totes sense comprovar-ho.
c) Ser exhaustius i ordenats. En analitzar situacions, ho fan, en general, sense ordre, i llavors obliden casos.
d) En la majoria de casos no estan avesats a utilitzar eines i estratègies de cursos anteriors. I si ho fan, les utilitzen en situacions concretes i no entenen que poden ser útils en molts altres casos.
N'hi ha que han utilitzat diagrames d'arbre, cal treballar l'opció de canvi.
Ideas sobre #evaluación
El objetivo de la #evaluación debe ser producir información relevante que contribuya a que estudiantes, docentes, familias y administración educativa puedan tomar buenas decisiones para mejorar el proceso de enseñanza/aprendizaje en todos los niveles.
¿Cómo diseñar la evaluación de las actividades matemáticas que realizaremos en el aula? Ideas.
1) El objetivo principal de la evaluación en el aula es mejorar el aprendizaje (Gronlund, 1968; de Lange, 1987; Black & Wiliam, 1998, y muchos otros).
2) En las actividades matemáticas, de aprendizaje o de evaluación, incorporaremos, como punto de partida, problemas del mundo próximo de los estudiantes. Después hay que procurar ampliar este mundo próximo, y para ello utilizar diversidad de contextos es fundamental.