#cercamatemàtica Ja he rebut les primeres tasques d'aquesta fase del treball on els demanava imatges que representessin la idea de nombres, operacions i/o sistemes de numeració. Remarcar la importància de l'explicació de la relació que veuen entre fotografia i matemàtiques.
Observo:
a) En molts casos en l'explicació de la relació fotografia/matemàtiques apareix molta geometria i no numeració que és el que es demanava. Dubte: Tenen clara la diferència entre els diferents blocs de contingut matemàtic?
Quin procés segueixen per fer l'activitat?
b) En alguns casos prefereixen buscar imatges que fer-les. Imagino que google els pot facilitar la feina. Tot i que no veig com atès que si fas una cerca tipus "imatges, numeració" obtens una llista de nombres i quantitats.
c) L'explicació ha millorat després del treball fet amb la #recercamatemàtica En alguns casos, han utilitzat la manera de fer una descripció, per explicar aquesta relació.
d) Han fet servir situacions digitals, jocs d'ordinador o generació de nombres per generar la imatge.
També construeixen situacions per explicar allò que volen fer.
A partir d'ara alguns exemples:
En la imatge, vull mostrar que un armari és igual a la suma de 20 calaixos. 1 armari està compost per 20 calaixos, és a dir, 1 = 20 (equivalències)
Mar V.
Cadascuna de nosaltres veiem, cada dia, molts sistemes de numeració diferents, en els que tan sols ens hi fixem. En aquest cas, el sistema de numeració del rellotge és el romà. Als rellotges de busques, hi apareixen els nombres enters de l’1 al 12.
Alba C.
Nombres hexadecimals no són com els nombres decimals. Els hexadecimals tenen una base 16 i el decimal una base 10. El binari té una base 2.
Tim T.
En la imatge es poden observar uns iogurts en els seus envasos i amb uns plàstics transparents que els manté junts. El que vull representar és que són fraccions. Hi ha 3 fraccions. La primera fracció és 3/4, la segona 2/4 i per últim 1/2.
Teo R.
La relació que he vist és un percentatge i la relativitat de les coses. En obrir el calaix podem dir que està 50% obert o 50% tancat.
Ibai F.
Són exemples que mostren com és d’important la mirada a l'hora de treballar matemàtiques en situacions. Penso que es pot fer extensible a altres ciències. I mostra la gran connexió que existeix amb el llenguatge, per comunicar i facilitar l'organització del pensament.
Salut!
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
#reflexió No m'agrada catalogar a una persona com a "talentosa" o "superdotada", penso que té el mateix efecte a catalogar-la com a "ximple" per exemple. I crec que això darrer no és molt recomanable.
Però en un grup de 70 estudiants és probable trobar-ne 2 o 3. Què podem fer?
Primer diguem que en aquests casos prefereixo mencionar les capacitats de què disposen les persones, d'allò que poden afrontar i dels problemes que es trobaran en fer-ho.
La importància està en les TASQUES que els proposem. Quines?
Busco informació: Departament i Superdotació
Una definició molt genèrica. Algunes indicacions tenen molt a veure amb l'entorn: Il·lusió pel treball o confiança en les seves possibilitats. I la resta molt relacionades amb la quantitat de tasques que poden fer. Però cap indicació sobre tipologia de tasques per proposar-los.
Aquesta setmana hem acabat de treballar aquest problema de Fermi. Un problema d'estimacions. Tothom veu clar des d'un primer moment que el resultat depèn, i per tant cal fer suposicions per tal de poder donar resposta a la pregunta.
Batecs i llargada de la vida són les variables.
Algunes dificultats:
a) Què afecta els batecs del cor? O a la llargada de la vida? Busquen situacions molt específiques, concretes. I no passen a les genèriques. Se'ls ha d'ajudar en aquest aspecte, en major o menor grau, no tots els grups responen de la mateixa manera.
Ara ho faria al revés. Els proposaria, primer, que fessin un llistat de les coses que fan al llarg del dia, tant ells, com els seus familiars: treball, desplaçar-se, salut, lleure..., I després filaríem més prim en cadascuna d'elles. Com afecta cadascuna d'elles a les variables?
#miradamatemàtica Primera proposta de treball a classe
Fotografia amb la que crearem la nostra primera #miradamatemàtica. Amb aquesta activitat volem crear un microrelat matemàtic a partir de la imatge següent.
Inicialment implica treballar sobre dos objectius:
a) Traduir a llenguatge matemàtic
b) Identificar matemàtiques implicades en la situació que observem
Blocs de Resolució de problemes i de connexions.
Què veiem en la fotografia? Primera tasca després de parlar dels criteris i funcionament
a) Fer una descripció de la fotografia
b) Quins objectes vols destacar?
Segona tasca: Idees Matemàtiques
A partir d'una mostra d'idees matemàtiques n'hauran d’assenyalar un màxim de 4.
El procés (dimensió) Resolució de problemes consta de 3 competències a prim. i 4 a secun.
Dues són compartides:
a) Traduir el problema a llenguatge o representació matemàtica
b) Fer preguntes i generar problemes
Com podem desenvolupar aquestes capacitats?
El projecte #miradamatemàtica creat per Mapi Menoyo @Zafrainvestiga que consisteix a crear microrelats, una piulada-288 caràcters a partir de fotografies matemàtiques.
En aquest projecte s'integren: Matemàtiques, Fotografia i Elaboració de textos
Quines recomanacions a l'hora d'elaborar-los? 1) Què veiem en la fotografia? Implica fer una descripció d'aquesta 2) Quins conceptes matemàtics puc localitzar? 3) Quina història vull explicar? 4) quines característiques tindrà el text? 280 caràcters
En aquestes dues primeres sessions a #4ESO hem treballat l'activitat.
En les tasques que han fet trobo a faltar, i guiaran el treball que farem a classe:
a) Explicar els processos que desenvolupen i argumentar-los. Molts ho fan mentalment, però no ho representen de cap manera
b) Evitar suposicions. En 3 monedes la quantitat més petita és 3 i 15 la més gran. Fan la hipòtesi que entre 3 i 15 es poden fer totes sense comprovar-ho.
c) Ser exhaustius i ordenats. En analitzar situacions, ho fan, en general, sense ordre, i llavors obliden casos.
d) En la majoria de casos no estan avesats a utilitzar eines i estratègies de cursos anteriors. I si ho fan, les utilitzen en situacions concretes i no entenen que poden ser útils en molts altres casos.
N'hi ha que han utilitzat diagrames d'arbre, cal treballar l'opció de canvi.
Ideas sobre #evaluación
El objetivo de la #evaluación debe ser producir información relevante que contribuya a que estudiantes, docentes, familias y administración educativa puedan tomar buenas decisiones para mejorar el proceso de enseñanza/aprendizaje en todos los niveles.
¿Cómo diseñar la evaluación de las actividades matemáticas que realizaremos en el aula? Ideas.
1) El objetivo principal de la evaluación en el aula es mejorar el aprendizaje (Gronlund, 1968; de Lange, 1987; Black & Wiliam, 1998, y muchos otros).
2) En las actividades matemáticas, de aprendizaje o de evaluación, incorporaremos, como punto de partida, problemas del mundo próximo de los estudiantes. Después hay que procurar ampliar este mundo próximo, y para ello utilizar diversidad de contextos es fundamental.