#socialarv i udd. er en vedholdende udfordring i mange lande verden over, også herhjemme.

Mens der er flere ”årsager” bag #socialarv, ser min forskning på den rolle, som unges forventninger til fremtiden spiller – og her er uligh. på tværs af social baggrund stor!

En 🧵

1/n
Forskning viser, at den sociale arv slår igennem i valg af udd. selv når man sammenligner to unge med samme karakterer fra folkeskolens afgangsprøver.

Min og anden forskning peger på, at én årsag er ulighed i unges forventninger til (eller forestillinger om) fremtiden.

2/n
Fig. til venstre viser % blandt unge i 9. klasse, der forventer at få en universitetsudd., på tværs af forældres udd.niveau. Blandt børn af forældre med en universitetsudd. forventer 50% dette, mens det er omkring 25% blandt børn af med en grundskole eller erhvervsudd.

3/n
Det socialt skæve mønster er endnu mere udtalt, når man i stedet spørger forældrene, om de forventer, at barnet får en universitetsudd. (figuren til højre).

Forskellene i figuren er korrigeret for uligheden i akademiske færdigheder– dvs. det kan ikke forklare forskellene.

4/n
Uligheden på tværs af social baggrund i forestillinger om fremtiden skaber ulighed i de uddannelsesvalg, som unge og deres familier i sidste ende træffer!

Da forventninger dannes gennem opvæksten, spiller forældre en afgørende rolle. Måske derfor er de også svære at ændre.

5/n
Lidt flot kan man måske sige, at fordi den sociale arv i høj grad er rodfæstet i familien, er den også svær at gøre noget ved. Handler også om et ønske at videregive privilegier til sine børn – hvilket kan være en stærk og resistent præference blandt forældre.

6/n
Jeg har skrevet en videnskabelig artikel på dansk herom (open access):

rauli.cbs.dk/index.php/dans…

7/n
@evaluerdk har også for nylig lavet en omfattende forløbsundersøgelse af unges valg af ungdomsuddannelse, som peger i samme retning
eva.dk/grundskole/ung…

(en tråd af @kbkarlson)

8/n
@evaluerdk @kbkarlson Spoler man ca. et halvt århundrede tilbage i tiden og ser på uligheden i unges forventninger i 1968, så var den også meget markant. Siger i mine øjne noget om, hvor "vedholdende" et problem social arv er.

9/n
Figurerne i tråden er fra et engelsk bogkapitel med @professorholm, desværre bag pay-wall (men se længere oppe for link til dansk artikel om samme emne).

link.springer.com/chapter/10.105…

(en tråd af @kbkarlson)

10/n [end]

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with KU-forskeren / Kristian B. Karlson (@kbkarlson)

KU-forskeren / Kristian B. Karlson (@kbkarlson) Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @KU_forskeren

Feb 23
I dag vil jeg fortælle om et emne som optager mig: Hvad den internationale litt. kalder ”mobilitetsparadokset”!

Mobilitetsforskere går op i at finde ud af, hvilke lande, der er de mest socialt mobile. Måske er nogle samfundsmodeller bedre til at skabe mobilitet end andre?

1/n
Men nu kan mobilitet opgøres på flere måde. Mobilitet i indkomst, i social klasse eller i uddannelse.

Og her er paradokset: Landes placering på baggrund af, hvor mobile de er, afhænger i meget høj grad af, hvordan mobilitet opgøres.

2/n
Det mest berømte eksempel er sammenligningen mellem USA og Sverige – to meget forskellige samfundsmodeller: Ser man på indkomstmobilitet, er USA meget, meget mindre mobilt end SE.

MEN! Ser man på klassemobilitet (eller uddannelsesmobilitet), er de to lande lige mobile.

3/n
Read 12 tweets
Feb 21
Hvordan gik det med børns læring under Corona-krisen? Tidlige studier fra andre lande pegede på et klart "læringstab", især for børn fra udsatte familier. Men hvad med Danmark?

Det har jeg forsket i sammen med @birkelund_jf i et projekt finansieret af @SparNordFonden.

1/3
@birkelund_jf @SparNordFonden Resultaterne for Danmark er dog overraskende:

Vi finder ikke et noget nævneværdigt læringstab i Dansk for børn i 2.-6. klasse, og intet tegn på, at tabet skulle være større blandt socialt udsatte børn. Blandt 8. klasser er der et tab og et lidt større et blandt udsatte.

2/3
@birkelund_jf @SparNordFonden Læs mere om resultaterne her: nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2…
Weekend-avisens omtale: weekendavisen.dk/2021-46/ideer/…
Det videnskabelige studie: osf.io/preprints/soca…

3/3
Read 4 tweets
Nov 16, 2021
Det er valg til kommuner og regioner idag! Så, to små pip fra mig i den forbindelse:
1) Husk at komme ned at stemme, og rigtig god valgdag!
2) Og, når nu vi er ved tematikken, skal vi så ikke lige vende den der med muslimer, indvandrer og valgdeltagelse?
TRÅD 1/10
(2/10) Ved valget i 2019, og også i krogene denne gang, er det blevet fremstillet som odiøst når muslimer aktivt taler for en bestemt politisk sag, ofte for De radikale og/eller venstre over, bl.a. Enhedslisten. Er det så det? Hvad siger forskningen?
(3/10) @BrianArlyJac og jeg har skrevet om det i Yearbook on Muslims in Europe, vol. 12, 2020, hvor vi trækker på bl.a. @KasperMHansen, som har lavet et stort stykke arbejde om valgdeltagelse. I den forbindelse kunne vi pege på en del faktuelle omstændigheder:
Read 10 tweets
Nov 15, 2021
Artiklen handler om hvordan, på den ene side lovgivning bliver en slags islamfortolkning, og på den anden side islamforskningen kan være myndighedsbetjening. I vekselvirkning.
Det konkrete eksempel er love om det islamiske ægteskab, nikah.
Nu skal I bare se hvordan ... TRÅD 1/x
I 2013 skærpede Morten Bødskov med L143 straffen for ulovlig tvang til en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed, i en ny § 260, stk. 2 i straffeloven. Det skete på baggrund af en rapport fra SFI - nu @VIVEviden - om Parallelle Retsopfattelser i Danmark: vive.dk/da/udgivelser/…
"nikah-forhold indgås som en kontraktlig aftale imellem en mand og en kvinde, og ofte medvirker en imam her”, ”der er med nikah tale om et kontraktbaseret forhold”, ”den religiøse velsignelse tillægges langt større betydning end vielsen med borgerlig gyldighed” (s 14, 47, 70).
Read 9 tweets
Nov 15, 2021
Jeg er ikke bare KU-forsker, men også min kones mand og far til tre piger på 9, 6 og 3. Derfor er work-life balance virkelig vigtig.
Når jeg så tweeter her til aften, så er det fordi vi har fundet vores balance i at jeg har én lang aften på kontoret. Det er i aften. TRÅD 1/x
Og hvad betyder det så at have en lang aften? Jo, det betyder, at jeg dels kan komme til bunds i en række mindre opgaver, og dels kan fokusere uforstyrret på noget af det, der tager længere tid. Denne tråd er det sidste af de små opgaver, inden jeg går til skrivningen igen.
Hvad har jeg så fået fra hånden? Først emails til kolleger og studerende. Dernæst sat studentermedhjælp til at finde konferencefacilitet. Så lavet et journal-review for et finsk tidsskrift. Dernæst et review af en professor til en stilling til Leuven. Begge centralt i mit felt.
Read 8 tweets
Nov 15, 2021
Som I sikkert har gættet kommer det til at handle om sharia som ret, etik og praksis i den bredere kontekst af stat, lov og samfund. Derfor kommer jeg omkring en del kontroversielle emner, men det skal nok blive både spændende og relevant. Det synes jeg ihvertfald. Eksempler ->
Grundideen i projektet er, at hos både muslimer og ikke-muslimer er ret, moral og praksis til fortsat forhandling. Spørgsmålet er kort og godt, hvilken mening der skal lægger i det, at være en god muslim i Danmark? Det er der mange holdninger til. For eksempel ...
Er sharia anerkendt i Danmark? Hvad er moskeernes og imamernes magt? Er imamuddannelse i Danmark en vej frem? Har vi sharia-råd i Danmark, og hvordan skal de forstås? Hvordan (re-)produceres og (re-)præsenteres sharia og islam i lovgivning, hos myndigheder og ved domstole?
Read 5 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(