My Authors
Read all threads
Kommunernas totala kostnad för pedagogisk verksamhet 2018 var 291 miljarder kronor.

Det finns nästan ingen kommunal verksamhet som är så volymberoende som pedagogisk verksamhet. 200 barn är i regel dubbelt så dyrt som 100 barn.
Enligt Skolverkets statistik är 7,6% av det totala antalet barn i grundskolan antingen nyinvandrade eller ej folkbokförda.

skolverket.se/skolutveckling…
Om vi för enkelhets skull antar att andelen nyanlända ser likadan ut i hela skolsystemet, samt att nyanlända kräver lika mycket resurser som andra barn (sannolikt en underdrift), så kostar den pedagogiska verksamheten för nyanlända drygt 22 miljarder.
Kommunernas skattebas består närmast helt av arbetsinkomster. Eftersom nyanlända familjer i mycket ringa omfattning förvärvsarbetar, så har kommunerna ingen motsvarande skatteintäkt.

Staten skjuter till en del, men bara under den tvååriga etableringstiden.
När statsbidragen löper ut måste kommunerna hämta minst 22 miljarder för pedagogisk verksamhet för nyanlända på annat håll.

Som jämförelse var kommunernas totala utgift för försörjningsstöd drygt 11 miljarder förra året.
Detta som en illustration över det verkliga skälet till kommunernas kris.

Det är varken ”äldreboomen” eller ”bidragen” som är det stora problemet, utan snarare den utspädning av kommunernas skattebas som blivit följden av statens #migpol
Så som befolkningsprognosen ser ut kommer vi fortsatt att ha en historiskt hög invandring framöver. Konsekvensen för den kommunala finansieringen är därmed en fortsatt stor urgröpning från dagens nivå.
Ska vi bibehålla det kommunala självstyret är inte höjda statsbidrag lösningen (även om sådana akut måste till redan inför nästa år), utan kommunerna behöver få en ny och bredare skattebas.
Från och med nästa år och framåt tillkommer dessutom bortfallet av att allt fler går i pension, vilket ger ytterligare ett markant avbräck i kommunernas intäkter.
För att tala klarspråk - det kan inte lösas genom att öka antalet i arbetsför ålder genom invandring, eftersom förvärvsgraden på de som invandrar i genomsnitt är nära noll.
Det beror inte på att vi skulle vara rasistiska och dumma, eller på grund av LAS. Det beror på att färdighetsnivåerna på de som invandrar från länder med lågt HDI är så låga.
Även personer med formellt hög utbildning från Mellanöstern och Afrika har i genomsnitt signifikant lägre färdigheter i matematik än lågutbildade födda i Sverige enligt OECD:s mätning

(SOU 2015:104)
Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.

Enjoying this thread?

Keep Current with Henrik Sundström

Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Follow Us on Twitter!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!