1/Tässä tulee pitkä ketju pitkän perjantain mietteitä eduskunnan perustuslakivaliokunnan lausunnosta PeVL 12/2021, jonka seurauksena hallitus peruutti esityksensä HE 39/2021 erillislaiksi liikkumisvapauden rajoittamisesta. Lupasin palata asiaan tänään eduskunta.fi/FI/vaski/Kasit…
2/Kun PeV:n lausunto valmistui 31.3., ihmettelin heti sen kohtia, joissa HE:n säännös lain tarkoituksesta (1 §) oli ensin sivuutettu ja sitten ehdotetut toimet todettu epäsuhtaisiksi valiokunnan valitsemaan huomattavasti kevyempään tarkoitusperään verraten
3/Kun sitten luin PeV:n pöytäkirjan huomasin että ao kohdat olivat tulleet lausuntoon kokouksessa, siis kansanedustajien muutosehdotuksina valiokuntaneuvoksen pohjaan. Tein tästä liian yksioikoisen päätelmän, että PeV oli unohtanut oikeudellisen roolinsa ja ryhtynyt politikoimaan
4/Korjaan nyt: Asia on monimutkaisempi. On totta, että vuoden 2020 monet mietintöasiat (valmiuslain nojalla annettujen asetusten tarkastus ja ministerivastuuasia) ovat johtaneet siihen, että PeV ei ole pitänyt eri roolejaan kirkkaina. Nyt oli kyse oikeudellisesta lausuntoasiasta
5/Esimerkiksi kasvomaskikohdassa 77 PeV astui poliittisen substanssivaliokunnan rooliin sen sijaan, että olisi lausuntoroolinsa mukaisesti harjoittanut vain perustuslain oikeudellista tulkintaa. Tämä oli yksi valiokunnan kokouksessa tehdyistä jäsenten muutoksista pohjatekstiin
6/PeV teki ison virheen kun se a) sivuutti HE:n 1 §:n tarkoituksen väestön suojaamisesta tappavalta ja vammauttavalta tartuntataudilta ja sen takia b) käytti väärää vaakaa toimien välttämättömyyden ja oikeasuhtaisuuden arvioinnissa. Mutta se tukeutui yhteen asiantuntijalausuntoon
7/PeV ei politikoinut niin, että sen jäsenet olisivat ilman mitään tukea kuultujen asiantuntijoiden lausunnoissa kirjoittaneet kohdan 40. Kun pyysin sihteerin lausuntoluonnoksen, näin että kokouksessa tehdyt muutokset olivat sittenkin pieniä (verrattuna pöytäkirjan kirjaukseen)
8/Tarina ei lopu tähän. Enkä sulje pois, etteikö joku PeV:n jäsen olisi politikoinut haluamansa lopputuloksen ajamiseksi. Mutta jos asiassa oli politikointia, se saattoi tukeutua ainakin yhteen oikeudelliseen asiantuntijalausuntoon. Siis kenen? Eduskunnan oikeusasiamiehen (EOA)
9/Kuultujen perustuslakiprofessoreiden lausunnoissa ei ollut edellä kuvaamiani vakavavia virheitä. Ne olivat erilaisia mutta PL 23 §:n kartalla. Mm. Ojanen, Hidén ja Nieminen olivat myötäsukaisia, V-P Viljanen, J Salminen ja Mutanen rakentavan kriittisiä. Laki olisi voitu korjata
10/EOA:n lausunto oli alusta loppuun rakennettu perusoikeuksien normaaliolojen rajoitustestin ympärille. Tietenkään esitys ei voisi läpäistä tuota vaatimustasoa, ja juuri siksi se annettiinkin perusoikeuspoikkeuksia poikkeusoloissa koskevan perustuslain 23 §:n nojalla
11/On yksi asia arvioida, ettei lakiehdotus täytä perustuslain vaatimuksia VAIKKA se säädettäisiin poikkeuksellisissa oloissa ja juuri niitä koskevan PL 23 §:n nojalla. Tällaisen arvion voi pätevä ja asiaan perehtynyt juristi tehdä avoimesti, integriteetillä ja perustellen
12/Mutta on ihan eri asia sivuuttaa, että elämme poikkeusoloissa ja HE:n oikeusperustana oli perustuslain poikkeusolosäännös. Tätä on mahdoton hyväksyä. Se maalllikonkin pitäisi nähdä, samalla tapaa kuin hän näkee, että hallitus ehdotti perusoikeuksien voimakkaita rajoituksia
13/Yllättävänä asianhaarana pidän, että EOA:n lausunnon laati kansliapäällikkö Matti Marttunen ensimmäisenä kuukautenaan tässä tehtävässä siirryttyään siihen PeV:n ns. ykkösvaliokuntaneuvoksen tehtävästä. PeV kuuli häntä kokouksessaan ja ilmeisesti luotti eduskunta.fi/FI/vaski/Julka…
14/Marttunen oli korona-ajan vastannut PeV:n mietintöjen ja lausuntojen laadinnasta valmiuslain tai PL 23 §:n asioissa. Nyt hän laati PeV:lle lausunnon, joka on perustavalla tavalla virheellinen: se hyppää ulos poikkeusolojen kartalta heti ensimmäisellä sivullaan eikä palaa sinne
15/Tuo menneessä aikamuodossa oleva viittaus poikkeusoloihin ja PL 23 §:ään on AINOA koko lausunnossa. Käsittelyssä olevaa lakiehdotusta sen sijaan arvioidaan kuin kyseessä olisi normaaliajan laki. Hallituksen esityksen oikeusperusta PL 23 § ja tarkoitussäännös (1 §) sivuutetaan
16/Minusta @oikeusasiamies #PetriJääskeläinen ja kansliapäällikkö @MattiMarttunen ovat selityksen velkaa: Miksi ohjasitte perustuslakivaliokunnan kokonaan ulos kartalta, jota käytetään suunnistettaessa poikkeusoloissa, perusoikeuksia rajoittaen tai niistä sallitusti poiketen?
17/Suomen eduskuntakeskeinen järjestelmä kriisiolojen päätöksenteossa on ainutlaatuinen. Valmiuslain ja PL 23 §:n keskinäisen synkronoinnin jäätyä toteuttamatta se on myös vaikea ja jännitteinen. Se vaatii ammattitaitoa ja integriteettiä. Nyt tehtiin virhe demokraatti.fi/virheisiin-ei-…
18/Pelkään, että liikkumisrajoitusten kaatumisesta PeV:ssä seuraa, että epidemian mahdollisesti pahetessa otetaan asetuksella käyttöön valmiuslain 118 § ja maata aletaan hallita asetuksin, jopa valmiuslain 7 §:n kiiremenettelyssä. Karhunpalvelus demokratialle ja perusoikeuksille
19/Kansainvälisessä katsannossa on ainutlaatuista, että PeV vaihtoi toiseksi poikkeusolojen hoitoa koskevan keskeisen lakiehdotuksen tarkoituksen ja sitten katsoi, että ehdotetut toimet olivat ylimitoitettuja suhteessa valiokunnan itse muotoilemaan vähempään tarkoitukseen
20/Suomi on pärjännyt EU-maista parhaiten epidemian kanssa. Maantieteellinen sijainti, fyysistä etäisyyttä korostava kulttuuri, kommunikaatioon perustuva hallituksen johtamistapa ja hyvä tuuri ovat osasyitä. Mutta muuntovirusten saavuttua hyvän onnen jatkumiseen ei tule luottaa
21/Eduskunta on aivan liian monissa korona-asioissa (mm. maskit, rajat, ravintolat, hiihtokeskukset ja nyt liikkumisrajoitukset) mennyt - ei perusoikeudet vaan - bisnes edellä. Nyt PeV halusi poliisit ennemmin koteihin kuin kaduille ja kauppakeskuksiin, jotta kauppa kävisi
22/Oikeudellisen legitimaation tälle antoi eduskunnan oikeusasiamies, unohtamalla perustuslain 23 §:n poikkeusolosäännöksen. Asia ei törmännyt perustuslakiin vaan perustuslain kokonaisuuden sivuuttamiseen. Kun ollaan metsässä, saatetaan mennä päin puuta. Varovaista pääsiäistä!/xx

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Martin Scheinin FIN

Martin Scheinin FIN Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @MartinScheininF

31 Mar
Ajattelin odottaa huomiseen ennen kuin täydennän ensi kommenttejani perustuslakivaliokunnan lausunnosta PeVL 12/2021. Mutta kun hallituksen esitys HE 39/2021 nyt peruutetaan, annankin palaa samantien. 1/x
Tässä ensin linkki kommentteihini keskipäivällä kun lausunto tuli uunista ulos. Lukuvihje: katsokaa, mitä perustuslakivaliokunnan lausunnon kappaleita silloin kommentoin kriittisesti. 2/x
Perustuslakivaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden lausunnot eivät vielä ole kaikki julkisia. Julkisiksi jo tulleiden lausuntojen perusteella valtiosääntöasiantuntijat ovat olleet selvästi myötämielisempiä hallituksen esitykselle kuin valiokunta itse. 3/x
eduskunta.fi/FI/vaski/Kokou…
Read 6 tweets
31 Mar
Perustuslakivaliokunta antoi lausuntonsa hallituksen ehdottamista tilapäisistä liikkumisrajoituksista (PeVL 12/2021). Luin sen ja seurasin myös infon. Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden lausuntoja en ole vielä lukenut. Pari kommenttia tuoreeltaan. 1/x eduskunta.fi/FI/vaski/Lausu…
PeV:n lausunnossa on paljon hyvää asiaa ehdotetun sääntelyn täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden parantamisesta, rikosoikeudellisesta legaliteettiperiaatteesta, mahdollisuudesta säätää kasvomaskivelvoitteesta pysyvänä tavallisena lakina kun välttämättömyysehto täyttyy, ym. 2/x
Valiokunnan @AnttiRinnepj ilmaisi infossa, että keskeinen syy tarpeelle korjata hallituksen ehdottama sääntelymalli on PeV:n arvio, että esitys loukkaisi perusoikeusrajoitusten oikeasuhtaisuuden vaatimusta. Mielestäni tässä on ongelmana Suomen koronastrategian epäselvyys. 3/x Image
Read 6 tweets
25 Mar
Kuten Hesarin jutusta näkyy, suhtaudun myötäsukaisesti valtioneuvoston pöydällä tänään olevaan lakiehdotukseen liikkumisen ja kontaktien rajoittamisesta perustuslain 23 §:n nojalla koronaepidemian hillitsemiseksi. Alla seuraa pieni ketju asiasta. 1/x hs.fi/politiikka/art…
Poikkeuksellisesti esitysluonnos ja THL:n muistio julkaistiin eilen illalla, vaikka se on päätettävänä valtioneuvoston istunnossa tänään. Oletan, että tarkoituksena on torjua väitteitä salailusta ja edistää asiapohjaista julkista keskustelua. Hyvä! 2/x valtioneuvosto.fi/-/10616/ehdotu…
Epäselvyyksien välttämiseksi sanon avoimesti, että myötäsukaiseen suhtautumiseeni saattaa vaikuttaa, että olen 7.1. esittänyt eräiltä tärkeiltä osin samankaltaisen perustuslain 23 §:n nojalla säädettävän ratkaisun kuin mistä hallitus tänään päättää. 3/x perustuslakiblogi.wordpress.com/2021/01/07/mar…
Read 14 tweets
7 Mar
1/8. Koronakuolemat EU:ssa. Selvä enemmistö EU-maista on jo ohittanut rajapyykin missä enemmän kuin joka tuhannes asukas on kuollut. Tsekki ensimmäisenä ohitti rajan 1/500. Pian Belgia ja Slovenia ylittävät sen. Kuvassa ne 11 EU-maata joissa kuolemia vielä on vähemmän kuin 1/1000
2/8. Vain 2:ssa näistä (Irlanti ja Hollanti) kuolemat kohosivat korkealle jo keväällä 2020. Tiesivät mitä epidemian karkaamisesta voi seurata, mutta silti menettivät uudelleen tilanteen hallinnan. Sama koskee monia niistä maista, joissa raja 1/1000 on ylitetty, esimerkiksi Italia
3/8. Muut 9 “yllätettiin” syksyllä, moni marraskuussa. Kysymys ei ollut luonnonkatastrofista, joka tuli jostain ulkoa (fatalistinen “toisen aallon” metafora) vaan suojauksen pettämisestä, ehkä myös sen vuoksi että keväällä oli pärjätty kohtalaisesti ourworldindata.org/coronavirus-da…
Read 9 tweets
5 Mar
Ketju: plussat ja miinukset valmiuslain nojalla tänään annetuista 2 käyttöönottoasetuksesta. Iso plussa: viime maaliskuun virheistä on opittu, kun a) oikeusperusta on johtolauseessa, b) kriisityyppi on 1 §:ssä ja c) asetus koskee vain käyttöönottoa. 1/x valtioneuvosto.fi/delegate/file/…
2/x. Iso miinus: asetukset eivät vastaa valmiuslain 4§:n välttämättömyysvaatimusta ja 6§:n säännöstä jonka mukaan käyttöönottoasetuksessa "on mainittava, miltä osin" toimivaltuuksia voidaan soveltaa. Virhe koskee molempia asetuksia jotka ovat liian avoimia valtioneuvosto.fi/delegate/file/…
3/x. a) asetuksessa 106 §:n 1 mom ja 107 §:n käyttöönotosta olisi 2 §:ssä nimenomaisesti tullut sulkea pois valtion viestikeskuksen perustaminen pelkällä soveltamisasetuksella, kun sitä kerran ei aiota tehdä
Read 8 tweets
6 Feb
Aluehallintovirastojen (AVI) eilinen linjaus pakollisista koronatesteistä maahan saavuttaessa herättää hämmennystä. Yritän tässä tviittiketjussa avata, missä AVI:t mielestäni ovat oikeassa ja miltä osin niiden linjaus on altis kritiikille. 1/x sttinfo.fi/tiedote/korona…
Pääasiassa AVI:t ovat mielestäni oikeassa: pakkotesti maahan saavuttaessa ei yksin ole tehokas keino ulkoa tulevien tartuntojen estämiseksi. Erityisesti tuoreet tartunnat jäisivät toteamatta. Lähtömaassa tehty negatiivinen testi ei sulje pois matkan aikana saatua tartuntaa. 2/x
Pakkotestaus, jopa voimakeinoin, on järeä kajoaminen perusoikeuksiin. Jotta se olisi välttämätön ja oikeasuhtainen, sen on oltava tehokas. Se on tehokas vain jos siihen liitetään oikea (pakko)karanteeni toisen testin tuloksen saamiseen saakka. 3/x
Read 10 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!